Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat lekcji: Słowianie i Węgrzy
Klasa: I Gimnazjum
Cele zajęć:
uczeń:
zna wydarzenia związane z datami: IV-V w., VII w., IX w., 863r., 885r.,955r., 988r., 1001r.,
przedstawia dokonania postaci: Samona, Rościsława, Cyryla, Metodego, Świętopełka, Włodzimierza Wielkiego, Stefana Wielkiego,
poprawnie posługuje się terminami: Słowianie , głagolica, cyrylica, latopis, Lechowe Pole,
dokonuje podziału Słowian na grupy (zachodnią, wschodnią, południową),
wskazuje na mapie położenie pierwszych państw słowiańskich i Węgier,
omawia warunki życia i zajęcia Słowian,
wyjaśnia przyczyny przyjęcia chrztu przez władców słowiańskich.
Metody i formy pracy:
mini wykład i pogadanka,
praca z tekstem,
karta pracy,
indywidualna praca uczniów.
Materiały dydaktyczne:
podręcznik „Śladami przeszłości” 1 s.178-181,
zeszyt ćwiczeń, s.92-93,
karta pracy,
prezentacja multimedialna „Słowianie i Węgrzy”.
Czas trwania zajęć:
1 godz. dyd.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu i celów lekcji.
Uczniowie w ramach rekapitulacji wtórnej przypominają jakie były plany cesarza Ottona III wobec Słowiańszczyzny?
Faza realizacji
Nauczyciel omawia najważniejsze informacje dotyczące Słowian następnie zapoznaje uczniów z schematem podziału Słowian na 3 grupy, który zapisują w zeszytach:
SŁOWIANIE
Nauczyciel krótko omawia ustrój i gospodarkę Słowian.
Pogadanka na temat słowiańskich wierzeń.
Na podstawie podręcznika (str.178-181) uczniowie uzupełniają tabelę:
PIERWSZE PAŃSTWA SŁOWIAŃSKIE
Nazwa
Czas powstania
Teren
Państwo Samona
VII w.
Czechy. Morawy
Państwo Wielkomorawskie
IX w.
Morawy
Ruś
IX w.
ziemie od Nowogrodu Wielkiego
do Kijowa
Na podstawie podręcznika (str. 178-179) uczniowie odpowiadają na pytania :
Kim byli Cyryl i Metody?
Jaką działalność prowadzili?
Co to była głagolica i cyrylica?
Nauczyciel krótko omawia utworzenie przez plemiona węgierskie własnego królestwa oraz wyjaśnia przyczyny przyjęcia chrztu przez władców słowiańskich.
Faza podsumowująca:
W ramach rekapitulacji pierwotnej uczniowie wypełniają kartę pracy „Dokończ zdania”:
Państwa słowiańszczyzny zachodniej to: ..............................................................................
Pierwszym państwem słowiańskim było państwo ................................................................
Cyryl i Metody byli misjonarzami w państwie .....................................................................
Głagolica jest to .....................................................................................................................
Ruryk stworzył państwo o nazwie ........................................................................................
Do słowiańszczyzny południowej zaliczamy państwa .........................................................
Zadanie domowe: zadania 2 i 3 s.92-93 zeszytu ćwiczeń
Karta pracy
Imię i nazwisko …………………………………………………..
1.Uzupełnij tabelę:
PIERWSZE PAŃSTWA SŁOWIAŃSKIE
Nazwa
Czas powstania
Teren
Państwo Samona
Czechy, Morawy
IX w.
Morawy
Ruś
2. Dokończ następujące zdania:
Państwa słowiańszczyzny zachodniej to: ……………………………........................................................................
Pierwszym państwem słowiańskim było państwo ....................................................................................................................
Cyryl i Metody byli misjonarzami w państwie ....................................................................................................................
Głagolica jest to .....................................................................................................................
Ruryk stworzył państwo o nazwie .....................................................................................................................
Do słowiańszczyzny południowej zaliczamy państwa .....................................................................................................................