Dodaj publikację
Autor
Anna Więckowska
Data publikacji
2013-05-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
68

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji historii dla klasy I gimnazjum do podręcznika ŚLADAMI PRZESZŁOŚCI Wydawnictwa Nowa Era.
 Pobierz (docx, 44,3 KB)

Podgląd treści

Temat lekcji: Słowianie i Węgrzy

Klasa: I Gimnazjum

Cele zajęć:

uczeń:

zna wydarzenia związane z datami: IV-V w., VII w., IX w., 863r., 885r.,955r., 988r., 1001r.,

przedstawia dokonania postaci: Samona, Rościsława, Cyryla, Metodego, Świętopełka, Włodzimierza Wielkiego, Stefana Wielkiego,

poprawnie posługuje się terminami: Słowianie , głagolica, cyrylica, latopis, Lechowe Pole,

dokonuje podziału Słowian na grupy (zachodnią, wschodnią, południową),

wskazuje na mapie położenie pierwszych państw słowiańskich i Węgier,

omawia warunki życia i zajęcia Słowian,

wyjaśnia przyczyny przyjęcia chrztu przez władców słowiańskich.

Metody i formy pracy:

mini wykład i pogadanka,

praca z tekstem,

karta pracy,

indywidualna praca uczniów.

Materiały dydaktyczne:

podręcznik „Śladami przeszłości” 1 s.178-181,

zeszyt ćwiczeń, s.92-93,

karta pracy,

prezentacja multimedialna „Słowianie i Węgrzy”.

Czas trwania zajęć:

1 godz. dyd.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu i celów lekcji.

Uczniowie w ramach rekapitulacji wtórnej przypominają jakie były plany cesarza Ottona III wobec Słowiańszczyzny?

Faza realizacji

Nauczyciel omawia najważniejsze informacje dotyczące Słowian następnie zapoznaje uczniów z schematem podziału Słowian na 3 grupy, który zapisują w zeszytach:

SŁOWIANIE

Nauczyciel krótko omawia ustrój i gospodarkę Słowian.

Pogadanka na temat słowiańskich wierzeń.

Na podstawie podręcznika (str.178-181) uczniowie uzupełniają tabelę:

PIERWSZE PAŃSTWA SŁOWIAŃSKIE

Nazwa

Czas powstania

Teren

Państwo Samona

VII w.

Czechy. Morawy

Państwo Wielkomorawskie

IX w.

Morawy

Ruś

IX w.

ziemie od Nowogrodu Wielkiego

do Kijowa

Na podstawie podręcznika (str. 178-179) uczniowie odpowiadają na pytania :

Kim byli Cyryl i Metody?

Jaką działalność prowadzili?

Co to była głagolica i cyrylica?

Nauczyciel krótko omawia utworzenie przez plemiona węgierskie własnego królestwa oraz wyjaśnia przyczyny przyjęcia chrztu przez władców słowiańskich.

Faza podsumowująca:

W ramach rekapitulacji pierwotnej uczniowie wypełniają kartę pracy „Dokończ zdania”:

Państwa słowiańszczyzny zachodniej to: ..............................................................................

Pierwszym państwem słowiańskim było państwo ................................................................

Cyryl i Metody byli misjonarzami w państwie .....................................................................

Głagolica jest to .....................................................................................................................

Ruryk stworzył państwo o nazwie ........................................................................................

Do słowiańszczyzny południowej zaliczamy państwa .........................................................

Zadanie domowe: zadania 2 i 3 s.92-93 zeszytu ćwiczeń

Karta pracy

Imię i nazwisko …………………………………………………..

1.Uzupełnij tabelę:

PIERWSZE PAŃSTWA SŁOWIAŃSKIE

Nazwa

Czas powstania

Teren

Państwo Samona

Czechy, Morawy

IX w.

Morawy

Ruś

2. Dokończ następujące zdania:

Państwa słowiańszczyzny zachodniej to: ……………………………........................................................................

Pierwszym państwem słowiańskim było państwo ....................................................................................................................

Cyryl i Metody byli misjonarzami w państwie ....................................................................................................................

Głagolica jest to .....................................................................................................................

Ruryk stworzył państwo o nazwie .....................................................................................................................

Do słowiańszczyzny południowej zaliczamy państwa .....................................................................................................................