Dodaj publikację
Autor
Luiza Rakowska
Data publikacji
2013-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
92

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W referacie swym zawarłam podstawowe pojęcia związane z agresją i przemocą, omówiłam również skutki przemocy, przyczyny zachowań agresywnych oraz sposoby przejawiania się zachowań agresywnych u dziecka. Następnie przedstawiłam psychologiczny portret agresora i ofiary oraz przykładowe działania profilaktyczne jakie można zastosować w szkołach. Bardzo ważną rzeczą było również ukazanie postępowania by zmniejszyć zachowania agresywne zawarłam tu procedurę siedmiu kroków wg. Olweusa (o przeciwdziałaniu przemocy pomiędzy uczniami).
 Pobierz (docx, 47,5 KB)

Podgląd treści

Przeciwdziałanie przemocy i odrzuceniu w szkole

„Nie jest bowiem zła szkoła, która zmaga się z przemocą, próbuje stworzyć sposoby radzenia sobie z nią. Zła jest ta, która twierdzi, że problem jej nie dotyczy, bowiem w każdej szkole zdarzają się choćby incydentalne przykłady poniżania godności” (Gazeta Szkolna 2003)

WSTĘP      Jednym z najbardziej widocznych zjawisk dokonujących się wśród młodzieży w ostatnich latach jest rozwój zachowań nasyconych agresją i przemocą. Szkoła jako placówka edukacyjno-wychowawcza w dużej mierze odpowiada za kształtowanie właściwych postaw społecznych swych uczniów, powinna więc wskazywać im właściwą drogę w życiu, naświetlić pozytywne postawy społeczne i moralne, dzięki którym będą prawidłowo funkcjonowali w społeczeństwie. Należy również zminimalizować przyczyny agresji i przeciwdziałać przemocy, a także wskazać właściwe wybory życiowe i umiejętności rozładowania napięcia w alternatywny sposób. Istotną rzeczą jest również ścisła współpraca ze środowiskiem rodzinnym, w którym młodzi ludzie wzrastają.

Agresja współcześnie definiowana jest jako świadome i celowe zachowanie fizyczne lub werbalne, skierowane przeciwko komuś lub czemuś, zmierzające do wyrządzenia krzywdy lub szkody. Charakterystyczna dla zachowań agresywnych jest równowaga w sile psychicznej lub fizycznej pomiędzy osobami. Ta równowaga oznacza, że druga osoba ma zbliżone możliwości zarówno, jeżeli chodzi o zachowania agresywne, jak i zdolności do skutecznej obrony. Agresja jest zapalnikiem przemocy. O przemocy można mówić w wypadku nierównowagi sił, wtedy gdy osoba posiadająca przewagę fizyczną lub psychiczną używa jej przeciw osobie słabszej. W przypadku przemocy stosowane są te same formy zachowań jak w przypadku agresji, a więc przemoc fizyczna i werbalna.               Agresja pośrednia objawia się przez ignorowanie poleceń i zakazów, wydawanie nieprzychylnej opinii, agresja przemieszczona to np.: trzaskanie drzwiami, rzucanie przedmiotami, niszczenie wytworów własnej pracy, pisanie po ławkach, ataki na rówieśników, a agresja werbalna przejawia się aroganckimi, obraźliwymi wypowiedziami.

Wraz z rosnącym dostępem do nowych technologii informacyjnych pojawiają się nowe formy, jak cyberprzemoc. Młodzież coraz częściej wykorzystuje media elektroniczne do prześladowania nielubianych osób – nękania SMS-ami, rozpowszechniania plotek i oszczerstw na internetowych blogach, zamieszczania filmów, które mają na celu skompromitowanie kogoś, itp. Obecnie część uczniów skutecznie prześladuje swoich rówieśników nie na terenie szkoły, lecz w internecie. Większa anonimowość daje poczucie bezkarności.

Niezależnie jednak od tego, czy akty agresji i przemocy mają miejsce w szkolnej szatni, czy też w cyberprzestrzeni, dokonują ich wychowankowie szkoły i kadra pedagogiczna powinna na nie reagować.

Destrukcyjne skutki przemocy

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), na podstawie wieloletnich badań prowadzonych w różnych krajach świata, stwierdza, iż przemoc, zarówno ze strony dorosłych, jak i pomiędzy rówieśnikami, stanowi jedno z największych zagrożeń dla ...