Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Przeciwdziałanie przemocy i odrzuceniu w szkole
„Nie jest bowiem zła szkoła, która zmaga się z przemocą, próbuje stworzyć sposoby radzenia sobie z nią. Zła jest ta, która twierdzi, że problem jej nie dotyczy, bowiem w każdej szkole zdarzają się choćby incydentalne przykłady poniżania godności” (Gazeta Szkolna 2003)
WSTĘP Jednym z najbardziej widocznych zjawisk dokonujących się wśród młodzieży w ostatnich latach jest rozwój zachowań nasyconych agresją i przemocą. Szkoła jako placówka edukacyjno-wychowawcza w dużej mierze odpowiada za kształtowanie właściwych postaw społecznych swych uczniów, powinna więc wskazywać im właściwą drogę w życiu, naświetlić pozytywne postawy społeczne i moralne, dzięki którym będą prawidłowo funkcjonowali w społeczeństwie. Należy również zminimalizować przyczyny agresji i przeciwdziałać przemocy, a także wskazać właściwe wybory życiowe i umiejętności rozładowania napięcia w alternatywny sposób. Istotną rzeczą jest również ścisła współpraca ze środowiskiem rodzinnym, w którym młodzi ludzie wzrastają.
Agresja współcześnie definiowana jest jako świadome i celowe zachowanie fizyczne lub werbalne, skierowane przeciwko komuś lub czemuś, zmierzające do wyrządzenia krzywdy lub szkody. Charakterystyczna dla zachowań agresywnych jest równowaga w sile psychicznej lub fizycznej pomiędzy osobami. Ta równowaga oznacza, że druga osoba ma zbliżone możliwości zarówno, jeżeli chodzi o zachowania agresywne, jak i zdolności do skutecznej obrony. Agresja jest zapalnikiem przemocy. O przemocy można mówić w wypadku nierównowagi sił, wtedy gdy osoba posiadająca przewagę fizyczną lub psychiczną używa jej przeciw osobie słabszej. W przypadku przemocy stosowane są te same formy zachowań jak w przypadku agresji, a więc przemoc fizyczna i werbalna. Agresja pośrednia objawia się przez ignorowanie poleceń i zakazów, wydawanie nieprzychylnej opinii, agresja przemieszczona to np.: trzaskanie drzwiami, rzucanie przedmiotami, niszczenie wytworów własnej pracy, pisanie po ławkach, ataki na rówieśników, a agresja werbalna przejawia się aroganckimi, obraźliwymi wypowiedziami.
Wraz z rosnącym dostępem do nowych technologii informacyjnych pojawiają się nowe formy, jak cyberprzemoc. Młodzież coraz częściej wykorzystuje media elektroniczne do prześladowania nielubianych osób – nękania SMS-ami, rozpowszechniania plotek i oszczerstw na internetowych blogach, zamieszczania filmów, które mają na celu skompromitowanie kogoś, itp. Obecnie część uczniów skutecznie prześladuje swoich rówieśników nie na terenie szkoły, lecz w internecie. Większa anonimowość daje poczucie bezkarności.
Niezależnie jednak od tego, czy akty agresji i przemocy mają miejsce w szkolnej szatni, czy też w cyberprzestrzeni, dokonują ich wychowankowie szkoły i kadra pedagogiczna powinna na nie reagować.
Destrukcyjne skutki przemocy
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), na podstawie wieloletnich badań prowadzonych w różnych krajach świata, stwierdza, iż przemoc, zarówno ze strony dorosłych, jak i pomiędzy rówieśnikami, stanowi jedno z największych zagrożeń dla ...