Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji
1. Temat: Obliczanie procentu danej liczby.
2. Data: 28.09.2012r.
3. Klasa i szkoła: kl. I gimnazjum.
4. Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza procent danej liczby.
5. Metody nauczania:
pogadanka;
ćwiczenia „równym frontem”.
6. Środki dydaktyczne:
podręcznik: E. Duvnjak, E. Kokierniak-Jurkiewicz, M. Wójcicka; Matematyka wokół nas 1; WSiP 2008;
zbiór zadań: E. Duvnjak, E. Kokierniak-Jurkiewicz; Matematyka wokół nas 1; WSiP 2008.
7. Plan lekcji:
a). Czynności organizacyjne (przywitanie, rozdanie zeszytów, sprawdzenie obecności);
b). Przypomnienie wiadomości o procentach;
c). Wprowadzenie do tematu: Obliczanie procentu danej liczby. Zapisanie tematu lekcji na tablicy;
d). Ćwiczenia w obliczaniu procentu danej liczby;
e). Zadanie pracy domowej.
8. Przebieg lekcji:
Czynności
Przebieg
Czas
a). Czynności organizacyjne.
Wprowadzenie uczniów do sali.
Przywitanie się.
Rozpakowanie się.
Sprawdzenie obecności.
Dzień dobry. Rozpakujcie się.
Proszę gospodarza o rozdanie Waszych zeszytów. W zeszytach napisałam oceny jakie dostaliście z pracy klasowej, pod oceną proszę, aby Wasi rodzice się podpisali. Niektóre osoby mają pewne braki w zeszytach, proszę je uzupełnić. Przy następnym zebraniu zeszytów sprawdzę, czy wszystko zostało uzupełnione.
Kto jest dzisiaj nieobecny?
5 min.
b). Przypomnienie wiadomości o procentach.
Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji.
Jak zamieniamy procent na liczbę, Marcin? Jaka to liczba: 50%, 25%, 20%, 75%, 23%, 100%?
Jak zamieniamy liczbę na procent, Kamila? Ile to procent: 5, 20, , , ?
2 min.
c). Wprowadzenie do tematu: Obliczanie procentu danej liczby. Zapisanie tematu lekcji na tablicy.
Zapisanie na tablicy tematu lekcji: „Obliczanie procentu danej liczby”.
Zapiszcie temat do zeszytów.
Ile to jest liczby 10?
Ile to jest liczby 100?
Jak to obliczyłeś?
Podobnie jest z procentami.
Ile to jest 50% ceny książki, która kosztuje 20 zł? Ile wynosi 50% wagi pana Andrzeja, równej 82 kg? Ile wynosi 50% wagi dziecka pana Andrzeja, równej 30 kg?
Wniosek: Ta sama liczba procentów różnych wielkości oznacza co innego.
3 min.
d). Ćwiczenia w obliczaniu procentu danej liczby.
Zad. 1 str. 33. Oblicz w pamięci.
a). 10% liczby 100
b). 20% liczby 50
c). 30% liczby 200
d). 40% liczby 40
Zad. 2 str. 33. Oblicz.
a). 22% kwoty 200 zł
b). 4% masy 80 dag
c). 25% doby
d). 20% z 450 m
e). 70% kwoty 75 zł
f). 12% z 20 litrów
Zad. 3 str. 33. W pierwszej klasie jest 30 uczniów. Pewnego dnia % uczniów w klasie było nieobecnych. Ilu uczniów nie przyszło w tym dniu do szkoły?
Zad. 5 str. 33. Na biwak pojechało 87,5% uczniów klasy liczącej 32 osoby. Wśród ...