Dodaj publikację
Autor
JUSTYNA KĘDZIORA
Data publikacji
2013-06-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
88

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program koła przyrodniczo-ekologicznego dla uczniów drugiej klasy szkoły podstawowej.
 Pobierz (docx, 176,2 KB)

Podgląd treści

Program zajęć przyrodniczych został opracowany dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej. Program przeznaczony jest dla uczniów dociekliwych, twórczych oraz zainteresowanych poszerzaniem swojej wiedzy z zakresu przyrody. Zawiera on treści rozszerzające wiedzę uczniów z edukacji przyrodniczej, które zostały opracowane zgodnie z obowiązującą podstawą programową.

W programie poza treściami opierającymi się na podstawie programowej zostały wprowadzone zajęcia polegające na wykonywaniu doświadczeń, ich analizie, wyciąganiu wniosków i kojarzeniu przyczyn ze skutkami. Tematyka powyższych zajęć dotyczy różnorodnych zjawisk przyrodniczych.

Głównymi celami edukacyjnymi realizowanymi podczas zajęć przyrodniczych są:

Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej.

Poszerzanie wiedzy z zakresu przyrody.

Rozwijanie umiejętności formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących zjawisk przyrodniczych.

Zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska.

Rozwijanie zainteresowań uczniów.

Szczegółowe cele kształcenia:

Dostrzeganie zależności między występowaniem określonych zjawisk przyrodniczych a zmianami pór roku.

Dostrzeganie zmian zachodzących przyrodzie w określonych porach roku.

Poznanie zasad tworzenia kalendarza pogody.

Poznanie gatunków flory i fauny różnorodnych ekosystemów.

Poznanie sposobów przystosowania się zwierząt i roślin do przetrwania zimy.

Uświadomienie istnienia zagrożenia dla człowieka ze strony roślin i zwierząt przebywających w najbliższej okolicy.

Dostrzeganie wpływu przyrody nieożywionej na życie organizmów.

Uświadomienie istnienia negatywnego wpływu człowieka na środowisko naturalne.

Poznanie przyczyn i skutków zanieczyszczenia wód, gleby i powietrza.

Dostrzeganie znaczenia segregacji odpadów.

Poznanie miejsc, gdzie można oddawać odpady niebezpieczne.

Motywowanie do brania odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego w skali lokalnej.

Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego.

Znaczenie wybranych gatunków roślin i zwierząt dla przetrwania wybranych ekosystemów.

Poznanie charakterystycznych gatunków zwierząt dla wybranych regionów Polski.

Poznanie budowy anatomicznej wybranych układów na przykładzie człowieka.

Poznanie zasad racjonalnego odżywiania się.

Wyjaśnienie pojęcia higiena osobista.

Zapoznanie z możliwościami dbania o higienę osobistą.

Zaznajomienie uczniów ze sposobami zapobiegania chorobom.

Uświadomienie zagrożenia wynikającego z nieostrożnego zażywania lekarstw i stosowania środków chemicznych.

Poznanie znaczenia wody dla środowiska i gospodarki człowieka.

Zaznajomienie uczniów ze sposobami oszczędzanie wody.

Doskonalenie umiejętności przeprowadzania prostych obserwacji i doświadczeń.

Poznanie podstawowych zasad przeprowadzania doświadczeń.

Wdrażanie do samodzielnego poszukiwania dodatkowych informacji.

Lp.

Tematyka zajęć

Treści nauczania

Przewidywane osiągnięcia ucznia

Uczeń potrafi:

Przykłady procedur osiągania celów

1.

Zmiany w przyrodzie zachodzące w poszczególnych porach roku.

Pogoda w poszczególnych porach roku. Zmiany zachodzące wśród roślinności. Zmiany w zachowaniu zwierząt

Opisać pogodę poszczególnych pór roku.

Przedstawić zmiany we florze i faunie zachodzące w określonych porach roku.

Pogadanka. Wykonanie w grupach plakatów przedstawiających poszczególne pory roku podczas zajęć w terenie.

2.

Zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku.

Składniki pogody poszczególnych pór roku.

Rozpoznać na podstawie obrazków, rysunków określoną porę roku ...