Dodaj publikację
Autor
JUSTYNA KĘDZIORA
Data publikacji
2013-06-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
33

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć przyrodniczych z elementami ochrony środowiska dla uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej.
 Pobierz (docx, 24,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM EDUKACYJNY DLA KLAS CZWARTYCH SZKOŁY PODSTAWOWEJ.

Program zajęć przyrodniczych z elementami ochrony środowiska został opracowany dla uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej. Program przeznaczony jest dla uczniów dociekliwych, twórczych oraz zainteresowanych poszerzaniem swojej wiedzy przyrodniczej. Zawiera on treści rozszerzające wiedzę uczniów, które zawarte są w podstawie programowej. Program przeznaczony jest do realizacji podczas dodatkowych zajęć pozalekcyjnych odbywających się raz w tygodniu.

Głównymi celami edukacyjnymi realizowanymi podczas zajęć przyrodniczo-ekologicznych są:

Pogłębianie wiedzy przyrodniczej.

Zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska.

Kształtowanie właściwych zachowań w otoczeniu przyrodniczym.

Rozwijanie dociekliwości przyrodniczej uczniów.

Wdrażanie do samodzielnego poszukiwania dodatkowych informacji.

Kształtowanie umiejętności podejmowania samodzielnych obserwacji oraz wykonywania doświadczeń.

Szczegółowe cele kształcenia:

Doskonalenie umiejętności przeprowadzania prostych obserwacji oraz doświadczeń.

Rozwijanie umiejętności sporządzania rysunków i schematów obserwowanych obiektów oraz zjawisk.

Doskonalenie umiejętności sporządzania preparatów.

Rozwijanie umiejętności korzystania z mikroskopów oraz innych przyrządów umożliwiających dokonywanie obserwacji przyrodniczych.

Poznanie zasad przeprowadzania doświadczeń.

Kształtowanie umiejętności interpretowania wyników otrzymanych podczas przeprowadzanych badań i doświadczeń.

Kształtowanie prawidłowej postawy uczniów wobec roślin i zwierząt hodowanych w domu.

Poznanie miejsca Ziemi we Wszechświecie.

Poznanie budowy Ziemi.

Zaznajomienie uczniów z czynnikami warunkującymi życie na naszej planecie.

Poznanie budowy oraz planet Układu Słonecznego.

Uświadomienie zależności między poszczególnymi układami narządów dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.

Poznanie budowy i roli układów pokarmowego, oddechowego, szkieletowego, mięśniowego, krwionośnego oraz narządów zmysłów.

Uświadomienie konieczności dbania o higienę, jako jeden ze sposobów profilaktyki chorób.

Dostrzeganie zależności między konkretnymi zachowaniami, a występowaniem określonych chorób.

Poznanie sposobów obrony organizmu przed drobnoustrojami chorobotwórczymi.

Uświadomienie, że na globalny stan środowiska wpływają zdarzenia zachodzące w skali regionalnej, lokalnej, w tym nasze wybory i świadomość ekologiczna.

Dostrzeganie zależności między segregacją odpadów, prawidłowym postępowaniem ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym , a zagrożeniami dla środowiska.

Umożliwienie podejmowania działań na rzecz środowiska przyrodniczego.

Budzenie szacunku wobec otaczającego nas świata organizmów.

Motywowanie do brania odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego w skali lokalnej.

Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego.

Poznanie strategii przetrwania roślin i zwierząt w przyrodzie.

Poznanie miejsc występowania wybranych gatunków flory i fauny na Ziemi.

Dostrzeganie zależności między budową ciała, strategią przetrwania, a środowiskiem życia wybranych organizmów.

Poznanie budowy i właściwości wody.

Dostrzeganie konieczności dbania o rezerwuary i czystość wód dla przetrwania organizmów

w środowisku przyrodniczym.

Poznanie warunków panujących w środowisku wodnym.

Poznanie gatunków flory i fauny środowiska słodkowodnego i słonowodnego.

Kształtowanie umiejętności określania stanu zanieczyszczenia zbiorników wodnych na podstawie biowskaźników.

Dostrzeganie zależności pokarmowych istniejących w środowisku wodnym i lądowym.

Doskonalenie umiejętności czytania map i planów.

Rozwijanie umiejętności sporządzania map i ...