Dodaj publikację
Autor
Izabela Matysiak
Data publikacji
2013-06-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
92

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji przedstawia lekcję wprowadzającą z tematu "Pojęcie proporcji" dla klasy I Gimnazjum.
 Pobierz (docx, 24,2 KB)

Podgląd treści

KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI

1. Prowadzący: Izabela Matysiak

2. Gimnazjum: klasa I

3. Temat: Pojęcie proporcji.

4. Cel ogólny: wprowadzenie pojęcia proporcji

5. Cele operacyjne: uczeń potrafi - ułożyć proporcję

- rozwiązać równanie w postaci proporcji

- planować skład mieszaniny oraz składników do pączków

- używać pojęć matematycznych

6. Rodzaj lekcji: wprowadzająco - ćwiczeniowa

7. Metody i formy pracy: - pokaz – aktywne uczestniczenie uczniów,

- praca samodzielna, praca z całą klasą.

8. Pomoce dydaktyczne – kartki z zadaniami, barwniki, naczynia, zbiór zadań

Część I – Organizacyjna

uciszenie uczniów

sprawdzenie obecności

sprawdzenie pracy domowej

Część II – Podstawowa

Zadaniem tej części jest wykonanie ćwiczeń, doświadczeń wprowadzających pojęcie proporcji.

1. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom dotyczące wiadomości z poprzedniej lekcji

Co to jest stosunek dwóch liczb?

2. Pierwszym zadaniem dla uczniów jest uzupełnienie samodzielne składników, jakie i w jakiej ilości należy przygotować, aby otrzymać podwójną porcję pączków.

Następnie uczniowie się konsultują w ławkach, a potem sprawdzamy zadanie z całą klasą.

Pączki

Składniki

Podwójna porcja - składniki

2,5 szklanki mąki

2 łyżki cukru

6 dag margaryny

2 jajka

3 żółtka

szklanka mleka

5 dag drożdży

20 dag powideł lub dżemu

łyżka octu lub spirytusu

szczypta soli

50 dag tłuszczu do smażenia

cukier puder do posypania

3. Kolejne ćwiczenie – doświadczenie

Mamy trzy roztwory barwników o zabarwieniu czerwonym, niebieskim i pomarańczowym. Odmierzamy 200 ml pomarańczowego i wlewamy do pustego naczynia. Odmierzamy 50 ml niebieskiego i łączymy z pomarańczowym. Otrzymujemy roztwór o zabarwieniu zielonym. Następnie dolewamy do tego roztworu 150 ml roztworu czerwonego. W rezultacie otrzymujemy 400 ml roztworu o zabarwieniu brązowym. Ćwiczenie powtarzamy, z tym, że tym razem zaczynamy od odmierzania 400 ml pomarańczowego. Zanim zaczniemy mieszać pozostałe barwniki, prosimy uczniów o zaplanowanie, jakie objętości pozostałych roztworów będziemy mieszać, aby otrzymać roztwór o takim samym zabarwieniu.

Spostrzeżenia notujemy w tabelce.

Następnie prosimy uczniów o uzupełnienie pozostałych pól tabelki, zakładając, że wlejemy 25 ml niebieskiego roztworu, w następnej sytuacji 450 ml czerwonego, w jeszcze innej polecamy dobrać tak składniki, aby otrzymać 2 l brązowego roztworu.

Tabela

Pomarańczowy

Niebieski

Czerwony

Otrzymujemy

200 ml

50 ml

150 ml

400 ml

25 ml

450 ml

2l

4. Zapis proporcji

Zapisujemy wybrane dane z tabelki w dwóch kolumnach

Np. pomarańczowy niebieski

400 ml 100 ml

200 ml 50 ml

Pytamy się uczniów, czy można coś zauważyć patrząc na te zapisy?

Następnie zapisujemy proporcję w postaci ułamków oraz podajemy pojęcie proporcji.

=

Wyjaśniamy, które wyrazy są skrajne, które środkowe i jaki jest związek między nimi.

5. Rozwiązywanie równań zapisanych w postaci proporcji

Prosimy uczniów ...