Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI
1. Prowadzący: Izabela Matysiak
2. Gimnazjum: klasa I
3. Temat: Pojęcie proporcji.
4. Cel ogólny: wprowadzenie pojęcia proporcji
5. Cele operacyjne: uczeń potrafi - ułożyć proporcję
- rozwiązać równanie w postaci proporcji
- planować skład mieszaniny oraz składników do pączków
- używać pojęć matematycznych
6. Rodzaj lekcji: wprowadzająco - ćwiczeniowa
7. Metody i formy pracy: - pokaz – aktywne uczestniczenie uczniów,
- praca samodzielna, praca z całą klasą.
8. Pomoce dydaktyczne – kartki z zadaniami, barwniki, naczynia, zbiór zadań
Część I – Organizacyjna
uciszenie uczniów
sprawdzenie obecności
sprawdzenie pracy domowej
Część II – Podstawowa
Zadaniem tej części jest wykonanie ćwiczeń, doświadczeń wprowadzających pojęcie proporcji.
1. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom dotyczące wiadomości z poprzedniej lekcji
Co to jest stosunek dwóch liczb?
2. Pierwszym zadaniem dla uczniów jest uzupełnienie samodzielne składników, jakie i w jakiej ilości należy przygotować, aby otrzymać podwójną porcję pączków.
Następnie uczniowie się konsultują w ławkach, a potem sprawdzamy zadanie z całą klasą.
Pączki
Składniki
Podwójna porcja - składniki
2,5 szklanki mąki
2 łyżki cukru
6 dag margaryny
2 jajka
3 żółtka
szklanka mleka
5 dag drożdży
20 dag powideł lub dżemu
łyżka octu lub spirytusu
szczypta soli
50 dag tłuszczu do smażenia
cukier puder do posypania
3. Kolejne ćwiczenie – doświadczenie
Mamy trzy roztwory barwników o zabarwieniu czerwonym, niebieskim i pomarańczowym. Odmierzamy 200 ml pomarańczowego i wlewamy do pustego naczynia. Odmierzamy 50 ml niebieskiego i łączymy z pomarańczowym. Otrzymujemy roztwór o zabarwieniu zielonym. Następnie dolewamy do tego roztworu 150 ml roztworu czerwonego. W rezultacie otrzymujemy 400 ml roztworu o zabarwieniu brązowym. Ćwiczenie powtarzamy, z tym, że tym razem zaczynamy od odmierzania 400 ml pomarańczowego. Zanim zaczniemy mieszać pozostałe barwniki, prosimy uczniów o zaplanowanie, jakie objętości pozostałych roztworów będziemy mieszać, aby otrzymać roztwór o takim samym zabarwieniu.
Spostrzeżenia notujemy w tabelce.
Następnie prosimy uczniów o uzupełnienie pozostałych pól tabelki, zakładając, że wlejemy 25 ml niebieskiego roztworu, w następnej sytuacji 450 ml czerwonego, w jeszcze innej polecamy dobrać tak składniki, aby otrzymać 2 l brązowego roztworu.
Tabela
Pomarańczowy
Niebieski
Czerwony
Otrzymujemy
200 ml
50 ml
150 ml
400 ml
25 ml
450 ml
2l
4. Zapis proporcji
Zapisujemy wybrane dane z tabelki w dwóch kolumnach
Np. pomarańczowy niebieski
400 ml 100 ml
200 ml 50 ml
Pytamy się uczniów, czy można coś zauważyć patrząc na te zapisy?
Następnie zapisujemy proporcję w postaci ułamków oraz podajemy pojęcie proporcji.
=
Wyjaśniamy, które wyrazy są skrajne, które środkowe i jaki jest związek między nimi.
5. Rozwiązywanie równań zapisanych w postaci proporcji
Prosimy uczniów ...