Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI
1. Temat: Dodawanie i odejmowanie wyrażeń algebraicznych.
2. Cel ogólny: doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania sum algebraicznych
– Cele operacyjne: uczeń potrafi - przekształcać wyrażenia algebraiczne:
▪ redukować wyrazy podobne
▪ dodawać i odejmować sumy algebraiczne
▪ - używać pojęć matematycznych
▪ - współpracować z grupą
3. Rodzaj lekcji: ćwiczeniowa
4. Metody i formy pracy: - gry dydaktyczne – gra planszowa, gra domino,
- praca w grupach, praca zbiorowa.
5. Pomoce dydaktyczne – karty z zadaniami, plansze
Część I – Organizacyjna
a) uciszenie uczniów
b) sprawdzenie obecności
c) sprawdzenie pracy domowej
Część II – Podstawowa
Zadaniem tej części jest przypomnienie jak się wykonuje dodawanie i odejmowanie wyrażeń algebraicznych.
1. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom dotyczące wiadomości z poprzedniej lekcji
Np. Co to jest suma algebraiczna?
Jakie to są wyrazy podobne?
Co to znaczy zredukować wyrazy podobne?
Następnie wspólnie cała klasa rozwiązuje kilka przykładów obrazujących redukcję wyrazów podobnych.
Potem zostaje przypomniane jak się dodaje i odejmuje sumy algebraiczne oraz wykonanie kilku przykładów.
2. Kolejnym zadaniem dla uczniów jest ułożenie domina matematycznego.
Uczniowie są dzieleni na grupy 3-4 osobowe i otrzymują domino.
ZASADY GRY W DOMINO (instrukcja dla grupy)
– Rozłóżcie wszystkie kostki domina.
– Kolejno należy dokładać kostki tak, aby do boku z zapisanym wyrażeniem algebraicznym był dołożony bok takiej kostki na której będzie zapisane to wyrażenie algebraiczne po uproszczeniu.
– Gra zostaje zakończona w momencie, gdy na ostatniej kostce będzie ułożona.
– Wygrywa ta grupa, która pierwsza ułoży wszystkie kostki domina poprawnie
3. Ostatnim zadanie dla uczniów będzie rozegranie gry planszowej.
ZASADY GRY (instrukcja dla grupy)
– Ustawcie pionek na starcie
– Grę rozpoczynamy gdy uczeń wyrzuci na kostce 1 lub 6 oczek.
– Każdy kolejno będzie rzucał kostką, a następnie wybierze kartonik z zadaniem. Należy go rozwiązać samodzielnie w zeszycie.
– Następnie grupa sprawdza, czy zadanie zostało dobrze wykonane. Jeżeli zadanie zastało wykonane dobrze to przesuwamy się do przodu, jeśli nie to do tyłu o tyle miejsc ile wypadło oczek na kostce.
– Jeśli pionek stanie na czerwonym polu to wybieramy kartonik z zadaniem trudniejszym, które jest na czerwonej kartce.
– Osoby słabsze w grupie wybierają zadania na niebieskiej kartce.
– Gra zostaje zakończona w momencie, gdy pionek stanie na słowie meta.
Wygrywa ta grupa, która pierwsza skończy grę
Część III – Podsumowanie
W tej części nauczyciel ocenia pracę uczniów.
Podanie zadania domowego i omówienie.
Zad. 14 zbiór i zad.
Uzupełnij według wzoru:
(2m – 3) – m = m - 3
[pic]
Zad. (dla osób słabszych)
Sprawdź, czy poniższy kwadrat jest kwadratem magicznymi.
(czyli, czy w każdej kolumnie, w każdym wierszu i po przekątnych suma jest ...