Dodaj publikację
Autor
Marzanna Posłuszna
Data publikacji
2013-06-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
122

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program koła matematycznego dla klasy II-III.
 Pobierz (docx, 29,9 KB)

Podgląd treści

Zespół Szkół w Radzyniu Chełmińskim – Szkoła Podstawowa im. gen. J. H. Dąbrowskiego

PROGRAM KOŁA MATEMATYCZNEGO

DLA KLASY II -III

Program oparty na programie Wesoła szkoła i przyjaciele. Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach 1-3 szkoły podstawowej (aut. programu: Jadwiga Hanisz) rozszerzony o treści związane z edukacją matematyczną.

Opracowanie:

mgr Marzanna Posłuszna

Wrzesień 2010 r.

Spis treści:

Wstęp

Cele zajęć

Metody, formy, środki dydaktyczne

Materiał nauczania

Procedury osiągania celów

Przewidywane osiągnięcia uczniów

Sprawdzenie osiągnięć uczniów

Ewaluacja

Uwagi

Tematyka zajęć

Literatura

Wstęp

Program opracowany został z myślą o potrzebach uczniów uzdolnionych matematycznie klas II - III mojej szkoły. Realizacja programu przebiegać będzie w wymiarze 1 godziny tygodniowo ( 30 godzin w jednym roku szkolnym) w latach 2010/2012. Ma on na celu poszerzenie oraz pogłębienie wiadomości i umiejętności matematycznych, kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie pomysłowości w myśleniu i działaniu. Działania matematyczne realizowane przez najmłodszych uczniów naszej szkoły będą uzupełnieniem i rozszerzeniem treści matematycznych omawianych na zajęciach zintegrowanych. Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności i wiadomości zdobytych na lekcji oraz rozwijanie aktywności matematycznej i zdolności poznawczych uczniów oraz pobudzenie ich do samodzielnego i logicznego myślenia. Realizacja zagadnień przebiegała będzie przede wszystkim na logiczno-rozrywkowym materiale matematycznym. Moim zadaniem jest poszukiwanie, tworzenie takich metod pracy, które w atmosferze radości pozwalają uzyskać jak najlepsze rezultaty. Prowadzenie zajęć z uczniem uzdolnionym matematycznie wymaga dużego zaangażowania ze strony nauczyciela i przygotowania odpowiednich materiałów do zajęć.

Cele zajęć:

rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych

    rozszerzanie zagadnień poznanych na zajęciach klasowych

    wdrażanie do samodzielnego i logicznego rozumowania

  stosowanie nowoczesnych technologii: tablice interaktywne

inspirowanie do twórczych działań

kształtowanie postawy dociekliwości,

uczenie wyciągania wniosków z wykonywanych ćwiczeń

    przygotowanie do konkursów

wiara w osiąganie sukcesu

  rozwijanie współpracy i dobrej organizacji w zespole

Metody, formy pracy, środki dydaktyczne :

pokaz

obserwacja i opis

pogadanka

sporządzanie planu

nauczanie

gry dydaktyczne i zabawy matematyczne (planszowe, karciane, komputerowe), konkursy

rebusy, łamigłówki, krzyżówki itp.

burza mózgów

metoda czynnościowe

gazetki tematyczne

wystawki

projekt

praca indywidualna i zespołowa jednolita i zróżnicowana

Jednym z założeń programu jest stosowanie metod aktywnych, które w praktyce szkolnej ułatwiają prace uczniów. Mają one na celu większe zaangażowanie uczniów w proces dydaktyczny. Metody te sprzyjają samodzielnemu zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy.

Środki dydaktyczne:

przygotowane przez nauczyciela pomoce do zajęć,

programy komputerowe,

zagadki geometryczne,

domina,

łamigłówki,

karty pracy,

zadania tekstowe,

zegar,

kostki do gry,

taśmy do mierzenia,

gry matematyczne,

patyczki,

tangram

Materiał nauczania

Zagadnienia

Treści programowe

Pojęcie liczby. Działania na liczbach.

Zapis słowny i cyfrowy liczb w zakresie 1000.

Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 ...