Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zespół Szkół w Radzyniu Chełmińskim – Szkoła Podstawowa im. gen. J. H. Dąbrowskiego
PROGRAM KOŁA MATEMATYCZNEGO
DLA KLASY II -III
Program oparty na programie Wesoła szkoła i przyjaciele. Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach 1-3 szkoły podstawowej (aut. programu: Jadwiga Hanisz) rozszerzony o treści związane z edukacją matematyczną.
Opracowanie:
mgr Marzanna Posłuszna
Wrzesień 2010 r.
Spis treści:
Wstęp
Cele zajęć
Metody, formy, środki dydaktyczne
Materiał nauczania
Procedury osiągania celów
Przewidywane osiągnięcia uczniów
Sprawdzenie osiągnięć uczniów
Ewaluacja
Uwagi
Tematyka zajęć
Literatura
Wstęp
Program opracowany został z myślą o potrzebach uczniów uzdolnionych matematycznie klas II - III mojej szkoły. Realizacja programu przebiegać będzie w wymiarze 1 godziny tygodniowo ( 30 godzin w jednym roku szkolnym) w latach 2010/2012. Ma on na celu poszerzenie oraz pogłębienie wiadomości i umiejętności matematycznych, kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie pomysłowości w myśleniu i działaniu. Działania matematyczne realizowane przez najmłodszych uczniów naszej szkoły będą uzupełnieniem i rozszerzeniem treści matematycznych omawianych na zajęciach zintegrowanych. Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności i wiadomości zdobytych na lekcji oraz rozwijanie aktywności matematycznej i zdolności poznawczych uczniów oraz pobudzenie ich do samodzielnego i logicznego myślenia. Realizacja zagadnień przebiegała będzie przede wszystkim na logiczno-rozrywkowym materiale matematycznym. Moim zadaniem jest poszukiwanie, tworzenie takich metod pracy, które w atmosferze radości pozwalają uzyskać jak najlepsze rezultaty. Prowadzenie zajęć z uczniem uzdolnionym matematycznie wymaga dużego zaangażowania ze strony nauczyciela i przygotowania odpowiednich materiałów do zajęć.
Cele zajęć:
rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych
rozszerzanie zagadnień poznanych na zajęciach klasowych
wdrażanie do samodzielnego i logicznego rozumowania
stosowanie nowoczesnych technologii: tablice interaktywne
inspirowanie do twórczych działań
kształtowanie postawy dociekliwości,
uczenie wyciągania wniosków z wykonywanych ćwiczeń
przygotowanie do konkursów
wiara w osiąganie sukcesu
rozwijanie współpracy i dobrej organizacji w zespole
Metody, formy pracy, środki dydaktyczne :
pokaz
obserwacja i opis
pogadanka
sporządzanie planu
nauczanie
gry dydaktyczne i zabawy matematyczne (planszowe, karciane, komputerowe), konkursy
rebusy, łamigłówki, krzyżówki itp.
burza mózgów
metoda czynnościowe
gazetki tematyczne
wystawki
projekt
praca indywidualna i zespołowa jednolita i zróżnicowana
Jednym z założeń programu jest stosowanie metod aktywnych, które w praktyce szkolnej ułatwiają prace uczniów. Mają one na celu większe zaangażowanie uczniów w proces dydaktyczny. Metody te sprzyjają samodzielnemu zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy.
Środki dydaktyczne:
przygotowane przez nauczyciela pomoce do zajęć,
programy komputerowe,
zagadki geometryczne,
domina,
łamigłówki,
karty pracy,
zadania tekstowe,
zegar,
kostki do gry,
taśmy do mierzenia,
gry matematyczne,
patyczki,
tangram
Materiał nauczania
Zagadnienia
Treści programowe
Pojęcie liczby. Działania na liczbach.
Zapis słowny i cyfrowy liczb w zakresie 1000.
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 ...