Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE I GIMNAZJUM.
Temat: Zapisywanie i odczytywanie wyrażeń algebraicznych.
Cel lekcji
Celem ogólnym lekcji jest posługiwanie się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych oraz zapisywanie związków w postaci wyrażeń algebraicznych.
Cele szczegółowe - uczeń potrafi:
- zapisać wyrażenia algebraiczne
- nazywa wyrażenie algebraiczne
- zapisuje wyrażeniem algebraicznym sytuację opisaną słownie
Metody/formy zajęć:
dyskusja dydaktyczna
praca z całą klasą
praca indywidualna
praca w parach
gra dydaktyczna - domino matematyczne z wyrażeniami algebraicznymi.
Pomoce i środki dydaktyczne:
domino – gra dydaktyczna
karta pracy
prezentacja multimedialna
Przebieg lekcji:
Sprawdzenie obecności, podanie tematu i celu zajęć.
Ćwiczenia w zapisywaniu wyrażeniami algebraicznymi sytuacji opisanych słownie oraz w odczytywaniu wyrażeń algebraicznych (prezentacja multimedialna, karta pracy)
Praca w parach - uczniowie układają domino matematyczne
Omówienie pracy w parach – uczniowie prezentują na forum klasy odpowiedzi do domina. Sprawdzają poprawności ułożenia domina.
Podsumowanie lekcji, zadanie pracy domowej.
Karta pracy
Zadanie 1. Za pomocą wyrażenia algebraicznego zapisz:
połowę liczby a
trzecią część kwadratu liczby x
liczbę 3 razy większą od czwartej części liczby m
liczbę o 9 mniejszą od sumy liczb z i y
średnią arytmetyczną pięciu liczb a, b,c,d,e.
Zadanie 2 Ciastka są o 2,4 zł droższe od cukierków. Jola kupuje paczkę ciastek i dwie paczki cukierków. Ile reszty otrzyma z 15 zł?
Zadanie 3. Marek ma h banknotów stuzłotowych, u banknotów dziesięciozłotowych i 7 monety po 2 złote. Ile złotych ma Marek?
Zadanie 4. Cena spodni wynosiła x złotych. Obniżono ją o 25%. Jaka jest nowa cena książki?
Zadanie 5. Kawa i ciastko kosztuje 12 zł. Ta sama kawa bez ciastka jest x razy tańsza. Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego:
koszt zakupu trzech kaw bez ciastek
cenę jednej kawy
różnicę między ceną jednej kawy z ciastkiem a ceną samego ciastka.
Jeżeli uczniowie szybko ułożą domino otrzymują dodatkowe karty pracy.
Zestaw I
Na imieniny Juli przyszło k dziewczynek i b chłopców. Ile osób było na urodzinach?
Napisz trzy kolejne liczby naturalne,(pierwszą z nich oznacz x).
Suma potrojonej liczby x i połowy liczby y.
Sześcian sumy liczb a i b,
Zestaw II
Do kina razem z Julią poszło x chłopców i y dziewczynek. Ile osób poszło do kina?
Napisz trzy kolejne liczby nieparzyste,(pierwszą oznacz 4n+1),
Różnica połowy liczby k i potrojonej liczby m.
Kwadrat sumy liczb a i b.
Zestaw III
Julia ma x lat oraz brata i siostrę. Siostra jest od niej młodsza o 5 lata, a brat 2 razy starszy od Juli. Ile lat ...