Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TYDZIEŃ MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZY
Tydzień matematyczno - przyrodniczy to seria konkursów, która odbywa się w ciągu jednego tygodnia (np. w czasie rekolekcji wielkopostnych). Przeznaczony jest dla uczniów na różnym poziomie edukacyjnym np. klasy IV- VI szkoły podstawowej czy I-III gimnazjum, świetnie sprawdzi się również w szkole średniej.
1. Familiada- Zasady gry są takie same jak w telewizyjnej wersji. Udział w konkursie bierze po 5 uczniów z każdej klasy. Pytanie i pierwszy punkt przejmuje ta klasa, która jako pierwsza poda odpowiedź znajdującą się wyżej na liście prawidłowych odpowiedzi. Jako pierwszy odpowiada uczeń, który naciskając guzik i zapali swoje światełko (w naszej szkole jest zrobiona specjalna skrzyneczka z przyciskami - działająca na tej samej zasadzie co w telewizyjnej wersji Familiady). Uczniowie, którzy przejmą pytanie odpowiadają po kolei, za każdą prawidłową odpowiedz otrzymują punkt. W momencie kiedy popełnią dwa błędy (nie trafią w konkretne odpowiedzi, które nauczyciel ma przygotowane na kartce), przeciwna drużyna się naradza po trzech nie trafieniach przejmuje pytanie. Kiedy drużyna przeciwna prawidłowo odpowie otrzymuje 1 punkt. Układamy pytania dla każdego poziomu nauczania, pod warunkiem, że na jednym poziomie są dwie klasy (w przypadku, gdy na jednym poziomie jest jedna klasa to układamy w taki sposób pytania, aby były dostosowane do wieku uczniów rywalizujących ze sobą np. klasa IV z V). Ilość odpowiedzi do pytań musu być jednakowa na każdym poziomie, ponieważ uczniowie uzyskują punkt za każdą prawidłową odpowiedź. Aby na każdym poziomie można było zdobyć taka samą ilość punktów.
Przykładowe pytania z matematyki do familiady dla klas IV-VI szkoły podstawowej
Przykładowe pytania z matematyki.
Podaj nazwy kątów
1. prostokątny
2. naprzemianległe
3. rozwartokątny
4. odpowiadające
Podaj nazwy czworokątów
1. romb
2. deltoid
3. trapez
4. prostokąt
Wymień jednostki wagi
1. kilogramy
2. tony
3. kwintale
4. dekagramy
2. Jeden z 10 (lub 1z 12 wszystko zależy od ilości klas - z każdej klasy po 2 reprezentantów ).
I etap
Uczniowie odpowiadają na pytania po kolei. Jeżeli błędnie odpowiedzą na pytanie tracą jedną szanse (mają ich trzy - po utracie trzeciej odpadają z gry)
II etap
Do drugiego etapu przechodzą uczniowie, którym pozostała przynajmniej jedna szansa. Tutaj uczniowie wskazują samodzielnie osobę, która ma udzielić odpowiedzi. Wskazywanie rozpoczyna uczeń, który jako pierwszy udzieli prawidłowo odpowiedzi na 3 pytania.
III etap - Finał
Do finału przechodzi trzech uczniów, którym pozostała przynajmniej jedna szansa. Za każdą nie wykorzystaną szansę w poprzednich rundach otrzymują punkt. W tej rundzie otrzymują nowe 3 szanse. Ten etap przebiega podobnie jak etap II uczniowie odpowiadają po ...