Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
olaw, 2013-07-14
Chodzi o multipodręcznik GWO
KONSPEKT DO LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE I
Temat: Symetria środkowa, czyli świat staje na głowie!
Typ lekcji: Wprowadzająca.
Cele: Uczeń:
- poznaje pojęcie symetrii środkowej,
- zna pojęcia dotyczące przekształceń
- rozpoznaje punkty i figury symetryczne względem punktu,
- kreśli punkty symetryczne względem punktu,
- uzupełnia rysunek tak aby uzyskać figury symetryczne względem punktu,
Metody: Pogadanka, ćwiczenie.
Formy pracy: Praca z całą klasą, praca samodzielna.
Czas: 45 minut
Środki dydaktyczne: serwetki, magnesy, multipodręcznik GWO klasa I, tablica multimedialna.
Przebieg lekcji:
1. Czynności wstępne:
N: Dzień dobry. Sprawdzenie obecności. Sprawdzamy dzisiaj pracę domową przez porównanie w parach. Zwróćcie proszę uwagę na podobieństwa i różnice w waszych rozwiązaniach.
2. N: Zapiszcie temat lekcji.
N: Ponieważ chcę uniknąć zamieszania, jakie towarzyszyło nam na ostatnich zajęciach, dziś będę pracować z wami metodą „Tylko raz”. Nowe pojęcia będę opisywała tylko jeden raz, jeśli będziecie wystarczająco skupieni, powinno to wystarczyć. Jeśli z jakiegoś powodu coś wam umknie, macie trzy możliwości: poszukać odpowiedzi w podręczniku, zapytać kolegę lub koleżankę lub użyć własnej inteligencji.
3. Lekcja właściwa.
Wprowadzenie w temat lekcji. Rozgrzewka.
N: narysuj coś prostego, następnie postaraj się narysować to samo, ale rysując „do góry nogami”.
Przechodząc po klasie oglądam rysunki uczniów i zapewniam, że skoro tak dobrze im poszło, to nie będą mieli trudności z nowym rodzajem symetrii, który dziś poznają.
Animacja ze str. 237 w multipodręczniku – gimnastyk
N: Symetria środkowa to inaczej symetria względem punktu. Mówimy, że dwie figury są symetryczne do siebie względem punktu S, jeśli jedną z nich można otrzymać obracając drugą figurę wokół punktu S o kąt 180o.
Jeśli chcemy sprawdzić, czy figury są symetryczne do siebie względem punktu, wystarczy rysunek z figurami obrócić „do góry nogami”. Jeśli nic się nie zmieniło, to jest to symetria środkowa.
Można się o tym także przekonać bez obracania, łącząc w pary punkty, które sobie odpowiadają.
Animacje pojedynczo: serca, strzały i choinki.
Teraz wyjmijcie serwetki, które mieliście na dzisiaj przynieść i połączcie w pary punkty, które na siebie „przechodzą”. Narysujcie odpowiednie odcinki.
Wieszam serwetki na tablicy.
N: Co zauważyliście?
U: odcinki przecinają się w jednym punkcie.
4. Teraz przyszedł czas na definicję, pamiętajcie o zasadzie „Tylko raz”.
Animacja ze strony 238.
Punkty A i A’ są symetryczne do siebie względem punktu S, jeśli punkt S jest środkiem odcinka AA’.
N: Proszę wykonać konstrukcję zgodnie z instrukcją z animacji.
Jaki punkt jest symetryczny do S względem punktu S?
Punkt S nazywamy środkiem symetrii. Środek symetrii jest jedynym punktem stałym w symetrii środkowej ...