Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Klasa I gimnazjum
Temat: Analiza zadań tekstowych o wieku.
Typ: utrwalający.
Cele operacyjne: uczeń określa niewiadomą, przedstawia treść zadania za pomocą tabelki oraz równania, stosuje własności równań równoważnych do rozwiązywania równań, poprawnie stosuje język matematyczny.
Metoda: pogadanka, ćwiczeniowa.
Formy pracy: Praca z całą klasą, praca samodzielna.
Środki dydaktyczne: ćwiczenia sprawdzające, tablica, kreda.
|Czas |Czynności nauczyciela |Czynności uczniów |
|8:55 |Przywitanie, zaprowadzenie porządku w klasie. Odczytanie listy obecności. |Uczniowie zapisują temat w zeszytach. |
| |Podaję temat lekcji. | |
| |Na dobry początek przypomnienie. | |
| |Jaś ma x lat, Ela jest od niego dwa razy starsza, a Krzyś jest o trzy lata |Ela: 2x |
| |młodszy od Jasia. Podaj wiek dzieci. |Krzyś: x-3 |
|9:05 |Na dzisiejszej lekcji będziemy rozwiązywać zadania tekstowe za pomocą tabelki. | |
| |Szczególnie zaś przyjrzymy się zadaniom o wieku, które od pokoleń sprawiają | |
| |uczniom problemy. Powiedzcie mi, co sprawia wam trudność w rozwiązywaniu takich| |
| |zadań jak 26 ze str. 78 w zbiorze zadań? |Uczniowie zgłaszają problemy: |
| |Mam nadzieję, że dzięki tej nowej metodzie i waszemu zaangażowaniu te problemy |- są zagmatwane |
| |się wreszcie skończą. |- nie wiadomo jak ułożyć równanie |
| |Jak wam się wydaje, w czym może pomóc tabelka? | |
| | | |
| | |- uporządkuje dane |
| | |- zadanie samo się rozwiąże? |
| |Zaraz się o tym przekonamy. Przeczytajcie proszę treść zadania 26 i | |
| |przerysujcie kontury tabelki do zeszytu. | |
| |Na początek powiedzcie mi, o jakich momentach w czasie mówi zadanie? | |
| |Jakie osoby występują w zadaniu? |- o teraźniejszości i przeszłości |
| |Zapiszmy te informacje w tabelce. |- teraz i 3 lata temu |
| |Zaproponujcie odpowiednie literki i wyrażenia algebraiczne do uzupełnienia |- Ania i jej brat |
| |tabeli | |
| | |b – wiek brata Ani |
| | |Ania ma 2b lat, … |
|1 | |Czas |
|9:20 |Przeczytajcie teraz zadanie 21 str. 165 w podręczniku. | |
| |Jakie momenty w czasie występują w tym zadaniu? | |
| |Jakie osoby występują w zadaniu? |Teraz i za 20 lat. |
| |Zapiszmy te informacje w tabelce. |Pewna pani i jej córka. |
|1 | |Czas |
|9:30 |Przeczytajcie teraz zadanie 21 str. 78 w zbiorze i odpowiedzcie sobie na takie | |
| |same pytania jak poprzednio. Czy następne zadanie różni się od poprzednich? | |
| |Zaproponujcie odpowiednią tabelkę. |Tak, bo mowa jest tylko o teraźniejszości. |
|Wiek Taty |3z |z+30 |
|Wiek Zosi |z |3z-30 |
3z=z+30 lub z=3z-30
… …
z=15
| |Radzicie sobie coraz lepiej. Teraz przyszła kolej na zadanie z większą |wiek Julka - j |
| |ilością osób: 28 z 79 str. Spróbujcie zapisać w zeszycie wszystkie dane za |wiek Asi - a |
| |pomocą wyrażeń algebraicznych. Przyjmijmy wspólne oznaczenia. |wiek Michała – m |
| | |j+a=m+6 |
| | |j=m-7 |
| |Bardzo dobrze. Należy teraz ...