Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach
Ćw. 2 Oblicz: (odejmowanie od całości ułamka właściwego)
|a) 1 - [pic] = [pic] - [pic] = [pic] |[pic] |
|b) 1 - [pic] = [pic] - [pic] = [pic] |[pic] |
|c) 2 - [pic] = 1[pic] - [pic] = |[pic] |
|d) 2 - [pic] = 1 [pic] - [pic] = |[pic] |
|e) 3 - [pic] = 2 [pic]- [pic] = |[pic] |
|f) 3 - [pic] = |[pic] |
|g) 5 - [pic] = |[pic] |
|h) 8 - [pic] = |[pic] |
|i) 12 - [pic] = | |
|j) 15 - [pic] = | |
|k) 20 - [pic] = | |
|l) 30 - [pic] = | |
Ćw.3 Oblicz: (odejmowanie od całości liczby mieszanej)
|a) 2 - 1[pic] = 2 - 1 - [pic] = |[pic] |
|b) 3 - 1[pic] = 3 - 1 - [pic] = |[pic] |
|c) 3 - 2[pic] = |[pic] |
|d) 4 - 1 [pic] = |[pic] |
|e) 4 - 2[pic] = |[pic] |
|f) 6 - 4[pic] = |[pic] |
|g) 5 - 3[pic] = |[pic] |
|h) 8 - 2[pic] = |[pic] |
|i) 12 - 5[pic] = | |
|j) 15 - 4[pic] = | |
Ćw.4 Oblicz: (odejmowanie liczb mieszanych)
|a) 2[pic] - [pic]= - [pic] = |[pic] |
|2[pic] = 1 + 1 + [pic]= 1 + [pic] + [pic] = 1[pic] | |
|b) 3 [pic]- [pic] = - [pic] = |[pic] |
|3 [pic]= 2 + 1 + [pic] = 2 + [pic] + [pic] = 3 [pic] | |
|c) 3 [pic]- [pic] = |[pic] |
|3 [pic]= | |
|d) 4[pic] - 1 [pic] = |[pic] |
|4[pic] = | |
|e) 4[pic] - 2[pic] = |[pic] |
|4[pic] = | |
|f) 6 [pic]- 4[pic] = |[pic] |
| | |
|6 [pic]= | |
|g) 5 [pic]- 3[pic] = |[pic] |
|5 [pic] = | |
|h) 8 [pic]- 2[pic] = |[pic] |
| | |
|8 [pic]= | |
|i) 12 [pic]- 4[pic] = | |
Opracowała: Barbara Ligęska nauczycielka matematyki i fizyki w ZS w Głobikowej
Proponuję odejmowanie tłumaczyć na konkretnych rzeczach, np. żeby nasi uczniowie zamiast kółka widzieli jabłko, nauczyciel rozcina na oczach dzieci jabłko na tyle równych części ile wskazuje mianownik, i proponuje danym uczniom wziąć wskazaną część w danym przykładzie.
Gwarantuję, moi czwartoklasiści w mig pojęli odejmowanie ułamków.
Ćw. 1 polegało na odjęciu od ułamka właściwego ułamka właściwego o tym samym mianowniku, ale to dzieci szybko pojmują.