Dodaj publikację
Autor
Bogumiła Domagalska
Data publikacji
2013-06-10
Średnia ocena
5,00
Pobrań
47

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

„Sam decyduję o sobie” - opracowany i wdrożony przeze mnie, zatwierdzony program zajęć biblioterapeutycznych, składający się z trzech scenariuszy („Uzależnienia? Stop! Czerwone światło”, „Sąd nad narkotykami”, „W zdrowym ciele zdrowy duch!”), skierowany do młodzieży szkoły ponadgimnazjalnej, dotyczący profilaktyki uzależnień.
 Pobierz (doc, 125,0 KB)

Podgląd treści

SAM DECYDUJĘ O SOBIE…

Program zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej

Program będzie dotyczyć przyczyn zażywania narkotyków i skutków ich stosowania oraz uniknięcia uzależnień poprzez kształtowanie właściwych postaw, m.in. propagowanie zdrowego, aktywnego trybu życia oraz realizowanie swoich pasji i zainteresowań.
Program ma na celu zwrócenie uwagi młodzieży na dokonywanie właściwych wyborów, podejmowanie odpowiedzialnych i właściwych decyzji

Założenia programu:

1. Uczestnicy : ok. 12-14 osób w wieku 16 lat, uczniowie 1-2 klasy LO
2. Cykl obejmuje 3 spotkania, każde około 70 min
3. Częstotliwość spotkań : co dwa tygodnie
4. Miejsce spotkań: czytelnia w bibliotece szkolnej, uczniowie zajmują miejsca wokół zsuniętych razem stolików
5. Struktura zajęć : zajęcia rozpoczynają się częścią integracyjną, każda część właściwa obejmuje pracę z tekstem oraz ćwiczenia

Cele programu :

- Uświadomienie niebezpieczeństw, związanych z podejmowaniem prób z narkotykami
- Kształtowanie w świadomości uczniów poczucia odpowiedzialności za siebie i swoje decyzje
- Propagowanie zdrowego stylu życia bez nałogów i uzależnień

Program obejmuje 3 tematy :

1. Uzależnienia? – STOP! Czerwone światło
2. Sąd nad narkotykami
3. W zdrowym ciele zdrowy duch!

Metody: plastyczne, praca z tekstem, dyskusja, drama, rozmowa

Formy pracy : indywidualna, grupowa

Środki i materiały : teksty literackie, duże arkusze papieru, kartki, wycięte paski papieru, markery, pisaki, kredki, ołówki, bloki rysunkowe, długopisy, fragmenty filmu, piosenka

Literatura przedmiotu:
1. Andrzejewska, Jadwiga. Bibliotekarstwo szkolne : teoria i praktyka. T. 2 :
Praca pedagogiczna biblioteki. Warszawa: Wydaw. SBP, 1996.
ISBN 83-85778-60-8
2. Christiane, F. My, dzieci z dworca ZOO. Warszawa : Iskry, 1993.
ISBN 83-207-0801-X
3. Dzierzgowska, Irena. Gry i ćwiczenia. Warszawa : Raabe, cop., 2006. ISBN 83-89504-24-3
4. Kajl – Jankowska, Teresa. Ten piękny, niebezpieczny świat… [online] www.wbp.poznan.pl/getfile.php?file...p...
5. Kędracka-Feldman, Ewa. Aktywizować? Ależ to całkiem proste : wybrane metody i techniki aktywizacji uczniów. Warszawa : CODN, 1999. ISBN 83-85910-49-2
6. Korpeta, Ewa. Szmerdt – Sisicka, Ewa. Narkotyki w Polsce: mity i rzeczywistość. Warszawa : Prószyński i S-ka, 2000. ISBN 83-7255-479-X
7. Onichimowska, Anna. Hera, moja miłość. Warszawa : Świat Książki, 2003. ISBN 83-7311-729-6
8. Szlosek, Franciszek. Dyskusja wielokrotna i burza mózgów. Warszawa : Cdn., 1999. ISBN 83-85910-49-2
9. Uli, Edel. My, dzieci z dworca ZOO (fragm. filmu)
10. Wójcik, Elżbieta. Metody aktywizujące w pedagogice grup. Kraków : Rubikon, 2000. ISBN 83-913275-8-2
11. Wysocki ,Włodzimierz. Gimnastyka poranna [online] Dostępny w Internecie: http://www.tekstowo.pl/piosenka,wlodzimierz_wysocki,gimnastyka_poranna.html [dostęp: 10 listopada 2012]. 

Efekty:
- Uczestnicy programu pogłębili swoją wiedzę w zakresie uzależnień i profilaktyki.
- Uczniowie poczuwają się do odpowiedzialności za siebie i swoje decyzje
- Uczniowie są pozytywnie nastawieni do dbania o swoje zdrowie ...