Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Temat: Rycerzem być.
Data realizacji: 12.04.2013r.
Czas trwania zajęć: 50 min.
Grupa wiekowa: 7-9 lat
Cele zajęć, uczeń:
- opowiada, jak można było zostać rycerzem;
- wymienia cechy średniowiecznego rycerza;
- zna zasady kodeksu rycerskiego;
- potrafi nazwać elementy uzbrojenia rycerzy;
- rozumie, w jakim celu organizowano turnieje rycerskie;
- potrafi pracować w grupie rówieśniczej
Metody i formy pracy:
- eksponująca(prezentacja multimedialna), rozmowa kierowana, praktyczne działanie;
- praca zbiorowa, praca indywidualna;
Środki dydaktyczne
- Karty pracy, prezentacja multimedialna pt. „Rycerze średniowiecza”, długopisy, kartki A4, ołówki
CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA 5 MIN
Powitanie dzieci i zachęcenie dzieci do wzięcia udziału w zajęciach. Przedstawienie tematu
i celów zajęć. Nauczyciel: Tematem dzisiejszych zajęć jest Rycerz średniowieczny. Dowiecie się jakie są cechy średniowiecznego rycerza poznacie zasady kodeksu rycerskiego oraz zobaczycie jakie są elementy uzbrojenia , a także rekonstrukcję turnieju rycerskiego.
CZĘŚĆ REALIZUJĄCA 35 MIN
Włączenie prezentacji multimedialnej pt.: „Rycerz średniowiecza”, podczas prezentacji wspólnie rozmawiamy.
Nauczyciel: (zadaje pytania pomocnicze).
Jakie elementy uzbrojenia pojawiły się w prezentacji?
Uczniowie:
Hełm, naramiennik, opacha, napierśnik, nałokcica, rękawica, taszka, nakolanek, trzewik, nagolennica, nabiodrek, fartuch, zarękawie
Nauczyciel:
Czy pamiętacie jakie są cechy dobrego rycerza?
Uczniowie:
Odwaga, honor, stojący w obronie ojczyzny , króla , wiary, męstwo, bohaterstwo, szlachetność, uczciwość, prawdomówność, poświęcenie oddany Bogu , władcy i ojczyźnie.
Nauczyciel:
Proszę podajcie założenia kodeksu rycerskiego.
Uczniowie:
► Bądź zawsze oddany Bogu, Ojczyźnie, Panu.
► Nigdy nie bądź tchórzliwy.
► Bądź ambitny i podążaj do celu.
► Przegrane bitwy znoś z honorem.
► Bądź wzorem dla innych.
► Szanuj ludzi wokół siebie.
► Dobro i prawość przed niesprawiedliwością broń.
► Bądź hojny dla ludzi w potrzebie.
► Bądź wierny swym zasadom i ideałom.
► Nie krzywdź słabszych.
Po prezentacji przy pomocy strony http://www.youtube.com/ obejrzeliśmy fragment TURNIEJU RYCERSKIEGO.
Nauczyciel:
Jak myślicie po co organizowano takie turnieje?
Uczniowie:
Turnieje były formą zawodów i sprawdzały umiejętności rycerzy.
Zabawa ruchowa.
Rodzaj turnieju rycerskiego. Ćwiczący sprawność ruchową. Uczniowie stają na środku sali. Nauczyciel rzuca poskładane kartki. Kto pierwszy ten lepszy. Na kartkach zapisane są cechy dobrego rycerza. Kto złapię kartkę odczytuję ją.
Po zabawie uczniowie siadają przy stolikach. Każdy otrzymuje kartę pracy i rozwiązuje ją.
CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA 10 MIN
Wspólnie odpowiadamy na pytania zawarte w karcie pracy. Uczniowie otrzymują pochwałę za aktywny udział w zajęciach oraz otrzymują czerwone kropki. Na zakończenie wykonujemy portret rycerza.
Przygotowała: Karolina Kokot-Wardęga
Hasła potrzebne do zabawy ruchowej
odwaga
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
honorowy
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
stojący w obronie ojczyzny , króla , wiary
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
męstwo
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
bohaterstwo
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
szlachetność
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
uczciwość
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
prawdomówność
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
poświęcenie
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
oddany Bogu , władcy i ojczyźnie
KARTA PRACY
1. Podkreśl prawidłowe zdanie (kodeks rycerski)
Bądź zawsze oddany Bogu, Ojczyźnie, Panu ...