Dodaj publikację
Autor
Iwona Pieczka
Data publikacji
2013-06-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
214

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Autorski program kółka matematycznego dla klas IV - VI.
 Pobierz (docx, 25,2 KB)

Podgląd treści

Program kółka matematycznego dla klas IV –VI szkoły podstawowej „Przyjazna Matematyka”

Iwona Pieczka – nauczyciel mianowany

Program przeznaczony jest do pracy z uczniami klasy IV - VI szkoły podstawowej uzdolnionymi matematycznie. Realizowany będzie w ciągu roku szkolnego w wymiarze 1 godziny tygodniowo.

Szczególne uzdolnienia i zainteresowania matematyczne należy rozwijać jak najwcześniej, już w szkole podstawowej. Jest to ważny element pracy szkoły i nauczycieli. W każdym zespole uczniów znajdą się uzdolnieni matematycznie. Uczniów takich należy otoczyć opieką. Wymaga to nowych skutecznych rozwiązań w indywidualizacji pracy dydaktyczno – wychowawczej, kształtowaniu i rozwijaniu zainteresowań uczniów, wdrażaniu ich do samodzielnej pracy. Pracę w tym kierunku powinno się prowadzić:

na lekcjach,

na zajęciach kółka matematycznego,

poprzez różne formy pracy pozalekcyjnej, np. przygotowanie i udział w konkursach, zabawach, turniejach matematycznych itp. 

Największe efekty pracy z uczniem zdolnym uzyskuje się jednak na zajęciach pozalekcyjnych. Czynne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych sprzyja rozwijaniu zdolności i zainteresowań. Praca w małych grupach uczniów o zbliżonych zainteresowaniach, oparta na dobrowolności, swobodzie i samodzielności, gdzie panuje klimat twórczych poszukiwań, dyskretne kierowanie przez nauczyciela rozwojem ucznia przynosi wiele korzyści: uczniowie są zainteresowani przedmiotem, uczą się chętniej a na lekcjach są efektywniejsi.

Udział w zajęciach kółka matematycznego stwarza uczniom warunki rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności oraz rozwijania zdolności ukrytych, wcześniej nieujawnionych. Z myślą o uczniach starszych klas szkoły podstawowej opracowałam program kółka matematycznego, który realizuję w Szkole Podstawowej w Janowicach.

CEL GŁÓWNY:

 

Nadrzędnym celem programu koła matematycznego jest stymulowanie rozwoju uczniów klas IV – VI lubiących matematykę poprzez rozwiązywanie i rozstrzyganie ciekawych problemów z różnych dziedzin matematyki.

Cele szczegółowe

Rozwijanie zdolności oraz zainteresowań matematycznych.

Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia codziennego.

Poszerzenie zakresu swoich umiejętności poprzez realizowanie treści wykraczających poza program nauczania.

Rozwijanie pamięci i umiejętności abstrakcyjnego myślenia oraz logicznego rozumowania.

Kształtowanie sprawności manualnej oraz wyobraźni geometrycznej.

Rozwijanie umiejętności interpretowania informacji i analizowania danych.

Przyswajanie przez uczniów języka matematycznego.

Kształcenie umiejętności komunikowania i argumentowania.

Zwrócenie uwagi na ścisłość i precyzję wypowiedzi przy opisie różnych sytuacji i prawidłowości w otaczającym świecie.

Rozwijanie osobowości poprzez wyrabianie pracowitości, systematyczności, wytrwałości i dociekliwości.

Przygotowanie do samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz szukania informacji.

Rozwijanie potrzeby i umiejętności dzielenia się swoją wiedzą i pomysłami z innymi uczniami.

Przygotowanie uczestników kółka matematycznego do różnorodnych konkursów. 

Kształtowanie takich cech jak: wytrwałość, systematyczność, dokładność, inicjatywa, samodzielność,

Wzmacnianie odporności emocjonalnej w sytuacjach trudnych, wymagających wysiłku umysłowego

Metody pracy

metody aktywne,

ćwiczenia praktyczne,

metoda problemowa

Formy pracy

indywidualna,

grupowa

Środki ...