Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program kółka matematycznego dla klas IV –VI szkoły podstawowej „Przyjazna Matematyka”
Iwona Pieczka – nauczyciel mianowany
Program przeznaczony jest do pracy z uczniami klasy IV - VI szkoły podstawowej uzdolnionymi matematycznie. Realizowany będzie w ciągu roku szkolnego w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Szczególne uzdolnienia i zainteresowania matematyczne należy rozwijać jak najwcześniej, już w szkole podstawowej. Jest to ważny element pracy szkoły i nauczycieli. W każdym zespole uczniów znajdą się uzdolnieni matematycznie. Uczniów takich należy otoczyć opieką. Wymaga to nowych skutecznych rozwiązań w indywidualizacji pracy dydaktyczno – wychowawczej, kształtowaniu i rozwijaniu zainteresowań uczniów, wdrażaniu ich do samodzielnej pracy. Pracę w tym kierunku powinno się prowadzić:
na lekcjach,
na zajęciach kółka matematycznego,
poprzez różne formy pracy pozalekcyjnej, np. przygotowanie i udział w konkursach, zabawach, turniejach matematycznych itp.
Największe efekty pracy z uczniem zdolnym uzyskuje się jednak na zajęciach pozalekcyjnych. Czynne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych sprzyja rozwijaniu zdolności i zainteresowań. Praca w małych grupach uczniów o zbliżonych zainteresowaniach, oparta na dobrowolności, swobodzie i samodzielności, gdzie panuje klimat twórczych poszukiwań, dyskretne kierowanie przez nauczyciela rozwojem ucznia przynosi wiele korzyści: uczniowie są zainteresowani przedmiotem, uczą się chętniej a na lekcjach są efektywniejsi.
Udział w zajęciach kółka matematycznego stwarza uczniom warunki rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności oraz rozwijania zdolności ukrytych, wcześniej nieujawnionych. Z myślą o uczniach starszych klas szkoły podstawowej opracowałam program kółka matematycznego, który realizuję w Szkole Podstawowej w Janowicach.
CEL GŁÓWNY:
Nadrzędnym celem programu koła matematycznego jest stymulowanie rozwoju uczniów klas IV – VI lubiących matematykę poprzez rozwiązywanie i rozstrzyganie ciekawych problemów z różnych dziedzin matematyki.
Cele szczegółowe
Rozwijanie zdolności oraz zainteresowań matematycznych.
Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia codziennego.
Poszerzenie zakresu swoich umiejętności poprzez realizowanie treści wykraczających poza program nauczania.
Rozwijanie pamięci i umiejętności abstrakcyjnego myślenia oraz logicznego rozumowania.
Kształtowanie sprawności manualnej oraz wyobraźni geometrycznej.
Rozwijanie umiejętności interpretowania informacji i analizowania danych.
Przyswajanie przez uczniów języka matematycznego.
Kształcenie umiejętności komunikowania i argumentowania.
Zwrócenie uwagi na ścisłość i precyzję wypowiedzi przy opisie różnych sytuacji i prawidłowości w otaczającym świecie.
Rozwijanie osobowości poprzez wyrabianie pracowitości, systematyczności, wytrwałości i dociekliwości.
Przygotowanie do samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz szukania informacji.
Rozwijanie potrzeby i umiejętności dzielenia się swoją wiedzą i pomysłami z innymi uczniami.
Przygotowanie uczestników kółka matematycznego do różnorodnych konkursów.
Kształtowanie takich cech jak: wytrwałość, systematyczność, dokładność, inicjatywa, samodzielność,
Wzmacnianie odporności emocjonalnej w sytuacjach trudnych, wymagających wysiłku umysłowego
Metody pracy
metody aktywne,
ćwiczenia praktyczne,
metoda problemowa
Formy pracy
indywidualna,
grupowa
Środki ...