Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji matematyki w klasie V szkoły podstawowej
Temat: Zamiana jednostek wagi.
Cele ogólne: doskonalenie umiejętności zamiany jednostek wagi.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
• ćwiczy umiejętność zamiany jednostek;
• zna nazwy i skróty jednostek wagi;
• doskonali umiejętność mnożenia i dzielenia przez 10, 100, 1000…
• rozwiązując zadanie tekstowe pamięta o potrzebie zamiany jednostek na jednakowe.
Metody pracy:
Lekcja ćwiczeniowa
Formy pracy:
• praca indywidualna ucznia z kartą pracy;
• praca parami;
• praca równym frontem całej klasy.
Środki dydaktyczne:
• waga z odważnikami;
• plansza z podstawowymi jednostkami wagi do zawieszenia na tablicy;
• dla każdego ucznia kartoniki przedstawiające zależności między podstawowymi jednostkami wagi (na pierwszej stronie 1 dag, na odwrocie 10 g; na pierwszej stronie 1 kg, na odwrocie 100 dag; na pierwszej stronie 1 kg, na odwrocie 1000 g; na pierwszej stronie 1 t, a na odwrocie 100 kg);
• karty pracy.
Przebieg zajęć:
I. Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne – sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji.
2. Przedstawienie celów lekcji.
3. Przypomnienie nazw i skrótów podstawowych jednostek wagi (g, dag, kg, t)
II. Faza realizacyjna:
1. Wskazany uczeń używając wagi i odważników dokonuje zamiany 1 dag = 10 g.
2. Praca uczniów z kartonikami obrazującymi zamianę 1 dag = 10 g.
Układają przed sobą 3 kartoniki z napisami 1 dag, a następnie odwracają na drugą stronę i dodają 10 g + 10 g + 10 g = 30 g.
Analogicznie zamieniają 5 dag = 50 g, 6 dag = 60 dag, oraz odwrotnie: 80 g = 8 dag, 120 g = 12 dag
3. Wskazani uczniowie używając wagi dokonują zamiany 1 kg = 100 dag oraz 1 kg = 1000 g.
4. Uczniowie pracują z kartonikami obrazującymi te zamiany i rozwiązują przykłady: 3 kg = 300 dag, 5 kg = 5000 g, 12 kg = 12000 g, 600 dag = 6 kg, 4 000 g = 4 kg.
5. Nauczyciel przypomina zamianę 1 t = 1000 kg. Uczniowie rozwiązują ustnie kilka przykładów.
6. Praca indywidualna uczniów z kartą pracy.
7. Praca parami: uczeń zadaje 5 przykładów sąsiadowi z ławki, a następnie ocenia rozwiązanie.
III. Faza podsumowująca:
1. Zadanie uczniom kilku pytań sprawdzających poznane zamiany.
2. Zadanie pracy domowej.
Praca domowa:
1. Dokonaj zamiany jednostek:
a) 3 t = ……… kg
b) 7 000 kg = …….t
c) 8 kg = ………. dag
d) 400 dag = …..kg
e) 11 kg = …… g
f) 34000 g = ….kg
g) 3 dag = …..g
h) 700 g = ….. dag
2. Tomek ma 45 dag cukierków, a Ola ma 480 g cukierków. Które dziecko ma więcej cukierków?
3. * Zadanie dodatkowe na „+”: Napisz co to jest kwintal, przedstaw zamianę kwintali i ...