Dodaj publikację
Autor
Edyta Kwiecień-Niedziela
Data publikacji
2013-07-22
Średnia ocena
4,00
Pobrań
288

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dokument zawiera program działań ekologicznych podnoszących świadomość ekologiczną uczniów realizowany we wszystkich klasach od lutego do czerwca. Program można zmodyfikować i podciągnąć pod kółko ekologiczne lub przyrodnicze.
 Pobierz (doc, 78,0 KB)

Podgląd treści


PROGRAM DZIAŁAŃ EKOLOGICZNYCH W RAMACH PROJEKTU EKOLOGICZNEGO

„SZKOŁA DLA EKOROZWOJU”

realizowanego w Zespole Szkolno- Przedszkolnym nr 3 w Skidziniu

Jeśli myślisz rok naprzód-sadź ryż
Jeśli myślisz 10 lat naprzód-sadź drzewo
Lecz jeśli myślisz 100 lat naprzód-ucz ludzi

(przysłowie chińskie)

WSTĘP

XXI wiek to wiek gwałt gwałtownych zmian, szybkiego rozwoju cywilizacji, więc takie pojęcia jak ekologia, ochrona środowiska, czy postawy proekologiczne, nabierają coraz większego znaczenia. Aby zachować środowisko w jak najmniej zmienionym stanie, należy wprowadzać edukację ekologiczną jak najczęściej i jak najwcześniej, począwszy od dzieciństwa. Należy uwrażliwiać dzieci na piękno otaczającej przyrody , wskazywać skutki nieodpowiedniego wykorzystywania dóbr natury i działalności człowieka, uczyć dzieci jak chronić przyrodę i jak o nią dbać.

Poniższy program działań ekologicznych można wykorzystać na zajęciach koła ekologicznego dla uczniów klas 4-6 oraz jako dodatkowe źródło pomysłów na zajęcia ekologiczne lub projekt szkolny w klasach 1-6. W niektóre działania zostali również zaangażowani przedszkolaki. Metody i formy pracy dostosowane są do możliwości intelektualnych uczniów. Konkursy, przedstawienie, gry i zabawy dydaktyczne, rozgrywki sportowo- recyklingowe, filmy, prace plastyczne, spotkania z ciekawymi ludźmi, konkretne działania poza szkołą i dla środowiska sprzyjają łatwiejszemu przyswajaniu wiedzy i umiejętności uczniów. Został opracowany w oparciu o ,,Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych” obowiązująca od roku szkolnego 2009/2010, które reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku (Dz.U. z dnia 15 stycznia 2009 r.).

PROGRAM ZAWIERA:

I. Cele projektu.

II. Treści projektu.

III. Procedury osiągania celów.

IV. Ewaluacja projektu.

I. CELE PROJEKTU

Cele ogólne:

1. Skuteczne i efektywne kształtowanie postaw dzieci zgodnych z edukacją ekologiczną.

2. Pogłębianie i poznawanie nowej wiedzy.

3. Pobudzanie aktywności dzieci.

4. Nauka współdziałania w zespole.

5. Ciekawy i pożyteczny sposób spędzenia wolnego czasu.

Cele szczegółowe:

1. Zapoznanie uczniów z zależnościami zachodzącymi między organizmem a jego środowiskiem oraz między działalnością człowieka a przyrodą.

2. Poznanie problemów ekologicznych bliższego i dalszego otoczenia.

3. Nauka ekologicznego życia we własnym domu.

4. Poznanie sposobów ochrony środowiska.

5. Kształtowanie proekologicznych postaw wśród uczniów.

6. Dostrzeganie piękna otaczającej przyrody.

7. Budzenie świadomości ekologicznej 

8. Wdrażanie do ekologicznego trybu życia.

II. TREŚCI PROJEKTU

1. Najbliższa okolica. Dostrzeganie walorów przyrodniczych swojej miejscowości, formy terenu, rośliny i zwierzęta zamieszkujące w najbliższej okolicy..

2. Wpływ codziennych zachowań na stan środowiska.

3. Znajomość działań sprzyjających środowisku przyrodniczemu.

4. Rolnictwo tradycyjne i ekologiczne- naturalne sposoby zwalczania szkodników i ekologicznej uprawy gleby.

5. Prace w ogrodzie.

6. Woda. Przyczyny zanieczyszczania wód. Gospodarowanie wodą.

7. Nieodnawialne źródła energii. Gospodarowanie energią ...