Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Średniowieczne kościoły i katedry lekcja godzinna
Zagadnienia
• średniowieczne kościoły – styl romański i styl gotycki;
• wygląd kolegiaty w Tumie i katedry w Gdańsku;
• średniowieczne kościoły jako miejsce pochówku władców, świętych i ludzi zasłużonych dla ojczyzny;
• średniowieczne pielgrzymki do miejsc świętych;
• relikwie świętych.
Cele lekcji
Po lekcji uczeń:
• wymienia średniowieczne style architektoniczne – romański i gotycki;
• omawia na podstawie ilustracji wygląd katedry romańskiej i katedry gotyckiej;
• wymienia co najmniej trzy różnice pomiędzy architekturą romańską a gotycką;
• wyjaśnia pojęcia – sklepienie krzyżowe, witraż, prezbiterium, rozeta, fundator, krypta, relikwie, pielgrzymka;
• wyjaśnia, z czego wynikała pobożność ludzi średniowiecza;
• wyjaśnia, dlaczego w średniowieczu ludzie odbywali pielgrzymki do miejsc świętych.
Metody i formy pracy
• opowiadanie;
• elementy wykładu;
• praca z materiałem ilustracyjnym;
• praca w parach.
Środki dydaktyczne
• podręcznik Historia wokół nas, klasa 4, strony 112–117;
• karta pracy ucznia – tabelka do wypełnienia;
• multibook i laptop z rzutnikiem.
Przebieg lekcji
Część wstępna
Nauczyciel sprawdza listę obecności, pracę domową i zapisuje na tablicy temat lekcji.
Część zasadnicza
Nauczyciel opowiada uczniom o średniowiecznych kościołach i katedrach – jakie budowle wznoszono w średniowieczu i jakie było ich przeznaczenie. Wprowadza i wyjaśnia pojęcia – styl romański i styl gotycki. Wskazuje na osi chronologicznej okres, w którym budowano w stylu romańskim i gotyckim.
Nauczyciel wyświetla z multibooka przykłady budowli wzniesionych w każdym ze stylów – animacje ilustracji ze strony 113 i strony 115. Wraz z uczniami omawia elementy charakterystyczne dla każdego stylu. www.wirtualnespacery.pl
Rozdaje uczniom karty pracy i prosi, aby dopasowali w tabelce cechy stylów romańskiego i gotyckiego. Wyznacza czas na wykonanie zadania – 5 minut. Ćwiczenie może być wykonywane w parach. Po upływie ustalonego czasu dwóch uczniów odczytuje informacje wpisane w tabelkach.
Na podstawie wypełnionych tabelek w kartach pracy i ikonografik ze stron 113 i 115 uczniowie rysują w zeszytach przedmiotowych kościoły romański i gotycki. Czas na wykonanie rysunków – 10 minut.
Nauczyciel opowiada uczniom, z czego wynikała średniowieczna religijność – zwraca uwagę na liczne wojny, głód, choroby i niepewność jutra. Tłumaczy wzrost liczby wiernych, zakładanie nowych parafii, budowanie nowych kościołów i kaplic. Wyjaśnia pojęcia – relikwiarz, relikwie. Podkreśla wzrost znaczenia kultu świętych i rozwój pielgrzymek do miejsc uznawanych za święte.
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o przeczytanie głośno z podręcznika fragmentu Co kryją podziemia średniowiecznych kościołów? (s. 116).
Na podstawie przeczytanego tekstu oraz ikonografiki ze strony 117 uczniowie wyjaśniają, co znajduje się w kryptach średniowiecznych kościołów.
Część podsumowująca
Nauczyciel wymienia pojęcia poznane na lekcji, np. styl romański, gotyk, krypta, relikwie, a uczniowie na ochotnika podają ich definicje.
Praca ...