Dodaj publikację
Autor
lidia nawrocka
Data publikacji
2013-08-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
163

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Średniowieczne kościoły i katedry, historia i społeczeństwo w klasie 4.
 Pobierz (docx, 17,0 KB)

Podgląd treści

Temat: Średniowieczne kościoły i katedry lekcja godzinna

Zagadnienia

• średniowieczne kościoły – styl romański i styl gotycki;

• wygląd kolegiaty w Tumie i katedry w Gdańsku;

• średniowieczne kościoły jako miejsce pochówku władców, świętych i ludzi zasłużonych dla ojczyzny;

• średniowieczne pielgrzymki do miejsc świętych;

• relikwie świętych.

Cele lekcji

Po lekcji uczeń:

• wymienia średniowieczne style architektoniczne – romański i gotycki;

• omawia na podstawie ilustracji wygląd katedry romańskiej i katedry gotyckiej;

• wymienia co najmniej trzy różnice pomiędzy architekturą romańską a gotycką;

• wyjaśnia pojęcia – sklepienie krzyżowe, witraż, prezbiterium, rozeta, fundator, krypta, relikwie, pielgrzymka;

• wyjaśnia, z czego wynikała pobożność ludzi średniowiecza;

• wyjaśnia, dlaczego w średniowieczu ludzie odbywali pielgrzymki do miejsc świętych.

Metody i formy pracy

• opowiadanie;

• elementy wykładu;

• praca z materiałem ilustracyjnym;

• praca w parach.

Środki dydaktyczne

• podręcznik Historia wokół nas, klasa 4, strony 112–117;

• karta pracy ucznia – tabelka do wypełnienia;

• multibook i laptop z rzutnikiem.

Przebieg lekcji

Część wstępna

Nauczyciel sprawdza listę obecności, pracę domową i zapisuje na tablicy temat lekcji.

Część zasadnicza

Nauczyciel opowiada uczniom o średniowiecznych kościołach i katedrach – jakie budowle wznoszono w średniowieczu i jakie było ich przeznaczenie. Wprowadza i wyjaśnia pojęcia – styl romański i styl gotycki. Wskazuje na osi chronologicznej okres, w którym budowano w stylu romańskim i gotyckim.

Nauczyciel wyświetla z multibooka przykłady budowli wzniesionych w każdym ze stylów – animacje ilustracji ze strony 113 i strony 115. Wraz z uczniami omawia elementy charakterystyczne dla każdego stylu. www.wirtualnespacery.pl

Rozdaje uczniom karty pracy i prosi, aby dopasowali w tabelce cechy stylów romańskiego i gotyckiego. Wyznacza czas na wykonanie zadania – 5 minut. Ćwiczenie może być wykonywane w parach. Po upływie ustalonego czasu dwóch uczniów odczytuje informacje wpisane w tabelkach.

Na podstawie wypełnionych tabelek w kartach pracy i ikonografik ze stron 113 i 115 uczniowie rysują w zeszytach przedmiotowych kościoły romański i gotycki. Czas na wykonanie rysunków – 10 minut.

Nauczyciel opowiada uczniom, z czego wynikała średniowieczna religijność – zwraca uwagę na liczne wojny, głód, choroby i niepewność jutra. Tłumaczy wzrost liczby wiernych, zakładanie nowych parafii, budowanie nowych kościołów i kaplic. Wyjaśnia pojęcia – relikwiarz, relikwie. Podkreśla wzrost znaczenia kultu świętych i rozwój pielgrzymek do miejsc uznawanych za święte.

Nauczyciel prosi jednego z uczniów o przeczytanie głośno z podręcznika fragmentu Co kryją podziemia średniowiecznych kościołów? (s. 116).

Na podstawie przeczytanego tekstu oraz ikonografiki ze strony 117 uczniowie wyjaśniają, co znajduje się w kryptach średniowiecznych kościołów.

Część podsumowująca

Nauczyciel wymienia pojęcia poznane na lekcji, np. styl romański, gotyk, krypta, relikwie, a uczniowie na ochotnika podają ich definicje.

Praca ...