Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KOŁA HISTORYCZNEGO
Zajęcia koła historycznego przeznaczone są dla uczniów klas 5, którzy pragną poszerzać swoją wiedzę z zakresu historii Polski oraz którzy posiadają już podstawowy zasób wiedzy historycznej. W czasie zajęć uczniowie poznają tajemnice historii Polski, które nie zostały ujęte w podstawie programowej oraz będą się przygotowywać do konkursów historycznych. Głównym celem programu jest zainteresowanie uczniów przeszłością Polski i uświadomienie im wagi znajomości tej historii. Celem zajęć jest rozwijanie pasji historycznych oraz wskazanie uczniom nowych sposobów spędzania wolnego czasu.
Czas trwania programu:
Program będzie realizowany 1 raz w tygodniu w roku szkolnym 2012/2013.
Uczestnicy programu:
Uczniowie klas V Szkoły Podstawowej, którzy zadeklarują chęć uczestniczenia w zajęciach.
Cele ogólne programu:
Rozbudzanie i poszerzanie zainteresowań uczniów przeszłością Polski z naciskiem na poznawanie „tajemnic” historycznych, których nie uwzględnia podstawa programowa dla drugiego etapu kształcenia. przygotowanie uczniów do konkursów z zakresu wiedzy historycznej. Wpajanie uczniom postaw patriotycznych i uświadamianie im wagi znajomości przeszłości swojej ojczyzny.
Cele szczegółowe:
Kształcenia:
pogłębienie zainteresowań historycznych uczniów oraz budzenie ciekawości poznawczej dotyczącej przeszłości
uświadomienie historycznych korzeni Polski w Europie
dostrzeganie historycznych związków przyczynowo-skutkowych i czasowo-przestrzennych
zrozumienie związków między przeszłością a teraźniejszością
poszerzanie wiedzy o historii Polski
przygotowanie młodzieży do konkursów i olimpiad historycznych
kształcenie umiejętności praktycznego posługiwania się mapami, atlasami,
doskonalenie korzystania z różnych źródeł wiedzy historycznej, w tym z Internetu.
Wychowania:
kształtowanie więzi z krajem ojczystym
kształtowanie postaw patriotycznych
kształtowanie postaw tolerancji i szacunku wobec innych religii, kultur i poglądów
wpajanie szacunku i przywiązania do tradycji i historii własnego narodu, jego osiągnięć, kultury, języka ojczystego i ludzi, którzy go zamieszkują
przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego życia w demokratycznym społeczeństwie
rozwijanie umiejętności współpracy w zespole oraz korzystania z wiedzy innych ludzi
kształcenie zdolności podejmowania odpowiedzialnych działań,
rozwijanie umiejętności organizowania własnej pracy.
Zadania nauczyciela:
rozbudzanie zainteresowań uczniów
zachęcanie do poszukiwań informacji w książkach, czasopismach, Internecie
wskazywanie źródeł wiedzy
zachęcanie do twórczej pracy
kształcenie umiejętności potrzebnych w pracy historyka
kształcenie postaw potrzebnych historykowi-badaczowi
przydzielanie uczniom zadań w zależności od zainteresowań i predyspozycji intelektualnych
zachęcanie do brania udziału w konkursach i olimpiadach
zachęcanie do wyrażania własnych opinii oraz brania za nie odpowiedzialności
kształcenie postawy zaangażowania w życie szkoły i środowiska lokalnego.
Środki dydaktyczne:
podręczniki do historii i społeczeństwa dla szkoły podstawowej,
mapy ścienne,
atlasy historyczne,
teksty źródłowe,
filmy dokumentalne na DVD,
plansze,
płyty multimedialne,
tablice, ilustracje, itp.
Metody nauczania:
praca indywidualna
praca w grupie
wykład
burza mózgów
rozmowa nauczająca
praca z mapą
praca z materiałem źródłowym
analiza SWOT
metaplan
wywiad ...