Dodaj publikację
Autor
Alina Kwarciak
Data publikacji
2013-08-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
169

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program koła historycznego dla uczniów szkół podstawowych.
 Pobierz (doc, 36,0 KB)

Podgląd treści


PROGRAM KOŁA HISTORYCZNEGO

Zajęcia koła historycznego przeznaczone są dla uczniów klas 5, którzy pragną poszerzać swoją wiedzę z zakresu historii Polski oraz którzy posiadają już podstawowy zasób wiedzy historycznej. W czasie zajęć uczniowie poznają tajemnice historii Polski, które nie zostały ujęte w podstawie programowej oraz będą się przygotowywać do konkursów historycznych. Głównym celem programu jest zainteresowanie uczniów przeszłością Polski i uświadomienie im wagi znajomości tej historii. Celem zajęć jest rozwijanie pasji historycznych oraz wskazanie uczniom nowych sposobów spędzania wolnego czasu.

Czas trwania programu:
Program będzie realizowany 1 raz w tygodniu w roku szkolnym 2012/2013.

Uczestnicy programu:
Uczniowie klas V Szkoły Podstawowej, którzy zadeklarują chęć uczestniczenia w zajęciach.

Cele ogólne programu:
Rozbudzanie i poszerzanie zainteresowań uczniów przeszłością Polski z naciskiem na poznawanie „tajemnic” historycznych, których nie uwzględnia podstawa programowa dla drugiego etapu kształcenia. przygotowanie uczniów do konkursów z zakresu wiedzy historycznej. Wpajanie uczniom postaw patriotycznych i uświadamianie im wagi znajomości przeszłości swojej ojczyzny.

Cele szczegółowe:
Kształcenia:
pogłębienie zainteresowań historycznych uczniów oraz budzenie ciekawości poznawczej dotyczącej przeszłości
uświadomienie historycznych korzeni Polski w Europie
dostrzeganie historycznych związków przyczynowo-skutkowych i czasowo-przestrzennych
zrozumienie związków między przeszłością a teraźniejszością
poszerzanie wiedzy o historii Polski
przygotowanie młodzieży do konkursów i olimpiad historycznych
kształcenie umiejętności praktycznego posługiwania się mapami, atlasami,
doskonalenie korzystania z różnych źródeł wiedzy historycznej, w tym z Internetu.

Wychowania:
kształtowanie więzi z krajem ojczystym
kształtowanie postaw patriotycznych
kształtowanie postaw tolerancji i szacunku wobec innych religii, kultur i poglądów
wpajanie szacunku i przywiązania do tradycji i historii własnego narodu, jego osiągnięć, kultury, języka ojczystego i ludzi, którzy go zamieszkują
przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego życia w demokratycznym społeczeństwie
rozwijanie umiejętności współpracy w zespole oraz korzystania z wiedzy innych ludzi
kształcenie zdolności podejmowania odpowiedzialnych działań,
rozwijanie umiejętności organizowania własnej pracy.

Zadania nauczyciela:
rozbudzanie zainteresowań uczniów
zachęcanie do poszukiwań informacji w książkach, czasopismach, Internecie
wskazywanie źródeł wiedzy
zachęcanie do twórczej pracy
kształcenie umiejętności potrzebnych w pracy historyka
kształcenie postaw potrzebnych historykowi-badaczowi
przydzielanie uczniom zadań w zależności od zainteresowań i predyspozycji intelektualnych
zachęcanie do brania udziału w konkursach i olimpiadach
zachęcanie do wyrażania własnych opinii oraz brania za nie odpowiedzialności
kształcenie postawy zaangażowania w życie szkoły i środowiska lokalnego.

Środki dydaktyczne:
podręczniki do historii i społeczeństwa dla szkoły podstawowej,
mapy ścienne,
atlasy historyczne,
teksty źródłowe,
filmy dokumentalne na DVD,
plansze,
płyty multimedialne,
tablice, ilustracje, itp.

Metody nauczania:
praca indywidualna
praca w grupie
wykład
burza mózgów
rozmowa nauczająca
praca z mapą
praca z materiałem źródłowym
analiza SWOT
metaplan
wywiad ...