Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ZESPÓŁ SZKÓŁ
IM. JANA PAWŁA II
W ŁĘTOWNI
BIBLIOTERAPIA
Prowadząca: Joanna Kosek
Terapia przez książkę
W biblioterapii wykorzystuje się terapeutyczne wartości literatury. Śledząc losy bohaterów utworów literackich, będących w sytuacjach zbliżonych do sytuacji osób uczestniczących w warsztatach, można wpłynąć na zmianę zachowań, sposobu myślenia, można doprowadzić do twórczego i aktywnego działania oraz pomóc we właściwym funkcjonowaniu w rodzinie, szkole, wśród rówieśników.
Etapy procesu biblioterapeutycznego
• diagnoza - zarówno rozpoznanie problemów pacjenta (wychowanka), jak i przewidywanie skutków planowanego działania terapeutycznego
• dobór literatury ściśle związany z daną sytuacją terapeutyczną
• postępowanie terapeutyczno-wychowawcze - czytanie indywidualne lub zbiorowe (niekiedy tylko słuchanie) wzbogacone dodatkowymi formami pracy - którego celem jest wywarcie odpowiedniego wpływu na pacjenta (wychowanka), to znaczy:
o identyfikacja odbiorcy z bohaterem literackim lub sytuacją
o refleksja odbiorcy nad czytanym tekstem, samym sobą i sytuacją, w jakiej aktualnie się znajduje
o katharsis - rodzaj "oczyszczenia", odreagowania
o wgląd w samego siebie
o zmiana w postawach i zachowaniu.
(na podstawie: Irena Borecka "Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum")
Cele zajęć:
1. Kształtowanie emocjonalnego stosunku do książki jako źródła przeżyć
i wiedzy.
2. Budzenie ciekawości poznawczej.
3. Rozwijanie więzi emocjonalnej z osobami bliskimi.
4. Rozwijanie twórczej inwencji dzieci.
5. Budzenie zainteresowań czytelniczych.
6. Kształtowanie szacunku dla najbliższych.
7. Rozwijanie fantazji dziecka.
8. Dostarczanie wiadomości na temat najbliższego otoczenia, współżycia
i współdziałania w grupie oraz kształtowanie postaw.
9. Kształcenie poprawnych wypowiedzi i umiejętności wyrażania myśli.
10. Usprawnianie funkcji wzrokowych, słuchowych i manualnych.
11. Rozwijanie mowy dziecka.
12. Zaznajomienie dzieci ze sposobami radzenia sobie w różnych sytuacjach.
13. Wzbogacanie kompetencji komunikacyjnej.
14. Kształtowanie dojrzałości emocjonalno-społecznej, wyrabianie
samodzielności, zaradności, dyscypliny, umiejętności samooceny oraz
oceny zdarzeń.
15. Rozwijanie zainteresowania otaczającym światem.
HARMONOGRAM SPOTKAŃ
|Dział |l. jedn. |temat |treści |uwagi |
|Poznajmy się! |1 |Poznajmy się! |-poinformowanie uczestników czym będziemy zajmować się na | |
| | | |zajęciach biblioterapeutycznych, | |
| | | |- zabawy integracyjne; | |
| |1 |Każdy z nas jest inny. |- zabawy integracyjne, | |
| | | |-mój portret-tworzenie rysunku, wymiana opinii, | |
| | | |-ustalenie zasad obowiązujących na zajęciach. | |
| |1 |Co o Tobie wiem… |-gry i zabawy wzmacniające wzajemne zaufanie między członkami| |
| | | |grupy. | |
| |1 |…czego chciałbym się o tobie |-gry i zabawy wzmacniające wzajemne zaufanie między członkami| |
| | |dowiedzieć |grupy. | |
| | | |-obserwacja postaw i zachowań w różnych sytuacjach. | |
| |2 |Każdy z nas jest wyjątkowy! |-gry integracyjne, | |
| | | |-bajka psychoedukacyjna „Żabka” | |
| |4 |Czym jest dla mnie przyjaźń? |-bajka psychoedukacyjna „Emilka i Trampkowa Księżniczka”, | |
| | | |- tworzenie definicji słowa przyjaźń przy użyciu metody | |
| | | |„słoneczka”, | |
| | | |-opis cech charakteru najlepszego przyjaciela, | |
| | | |-tworzenie portretu przyjaciela, | |
| |1 |Czy mnie lubisz? |-gry integrujące zespół, | |
| | | |-„głaski” (dopisywanie miłych słów, rozwijanie inicjałów | |
| | | |poszczególnych osób) | |
|Polubić ...