Dodaj publikację
Autor
Anna Maria Janiak
Data publikacji
2013-09-23
Średnia ocena
5,00
Pobrań
103

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W publikacji zaprezentowano przegląd pojęć związanych z edukacją seksualną. Przedstawiono kwestie dyskusyjne, a także aktualnie obowiązujące przepisy. Omówione zostały różne podejścia do pedagogiki seksualnej, oraz zaproponowano treści nauczania na poszczególnych szczeblach edukacji.
 Pobierz (pdf, 868,5 KB)

Komentarze

bibliopolo, 2013-09-30, ocena:

Odważnie i rzeczowo na temat seksualności człowieka od dzieciństwa, czyli tego, czego się w Polsce jeszcze bardzo boimy. W publikacji oparto się na autorytetach, co bardzo podnosi jej wartość.

Podgląd treści

EDUKACJA SEKSUALNA

ANNA MARIA JANIAK

Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Wychowanie, edukacja/uświadomienie
seksualne :

to dwa powiązane ze sobą procesy pedagogiczne

(analogicznie do wychowania i nauczania).


Uświadomienie seksualne to dostarczanie pewnego
zasobu wiedzy, która jest niezbędna do prawidłowego
zachowania seksualnego. Wiedza to dotyczy biologii
człowieka, psychologii, psychiatrii, seksuologii, socjologii
oraz prawa.


Wychowanie seksualne to konieczność wpajania norm

etycznych, kształtowania postaw, uczenia umiejętności
wartościowania postaw i zachowań innych ludzi.


I. Obuchowska, A. Jaczewski

Wychowanie seksualne to ogół oddziaływań
wychowawczych zmierzających do ukształtowania u
dzieci i młodzieży pożądanych postaw wobec:

seksualności

płciowości

aktywności
seksualnej

przygotowania

do życia w
rodzinie i

społeczeństwie

Izdebski 2005

Edukacja seksualna dzieci i młodzieży w niektórych
krajach wzbudza emocje. Dyskusja toczy się wokół
następujących kwestii:

 czy dzieciom i młodzieży w ogóle należy przekazywać

wiedzę dotyczącą ich seksualności i seksualności
człowieka;

 kto powinien to robić - szkoła czy rodzice;
 od jakiego wieku można lub należy
rozpocząć edukację seksualną;
 jaki powinien być jej zakres;
 jakie wartości powinno się
promować;
 jakie metody nauczania powinny
być stosowane, jakich należy unikać.

Ustalenia
międzynarodowe

Światowej Konferencji na rzecz
Ludności i Rozwoju (Kair, 1994)
IV Światowej Konferencji na rzecz Kobiet (Pekin,

1995).

Polska uczestniczyła w obu konferencjach, a ich dokumenty końcowe

przyjęła bez zastrzeżeń. Tym samym zobowiązała się do realizowania ich
postanowień

Deklaracja Praw Seksualnych została opracowana w

sierpniu 2002 roku przez Światowe Towarzystwo
Seksuologiczne i zaakceptowana przez Światową
Organizację Zdrowia

Deklaracja Praw Seksualnych
Prawa seksualne są fundamentalnymi i uniwersalnymi prawami

człowieka!


Istota Deklaracji oparta jest na trzech filarach:

I. Seksualność jest integralną częścią osobowości każdej istoty ludzkiej. Jej
pełny rozwój zależy od zaspokojenia podstawowych ludzkich potrzeb, takich
jak pragnienie kontaktu, intymności, ekspresji uczuć, przyjemności, czułości i
miłości.

II. Seksualność kształtuje się w wyniku wzajemnych relacji pomiędzy osobą a
strukturami społecznymi. Pełny rozwój seksualności ma zasadnicze znaczenie
dla indywidualnego, międzyludzkiego i społecznego dobra.

III. Prawa seksualne są uniwersalnymi prawami człowieka bazującymi na
niezbywalnej wolności, godności i równości wszystkich istot ludzkich.
Ponieważ zdrowie jest fundamentalnym prawem człowieka, tak samo
podstawowym prawem człowieka musi być jego zdrowie seksualne. W celu
zapewnienia zdrowego rozwoju seksualności jednostek ludzkich i społeczeństw
następujące prawa seksualne muszą być uznawane, promowane, szanowane i
bronione przez wszystkie społeczeństwa wszystkimi środkami. Zdrowie
seksualne zależy od uznawania, respektowania i stosowania tych praw:

1. Prawo do wolności seksualnej. Wolność seksualna obejmuje indywidualną

możliwość wyrażania pełni potencjału seksualnego, wyklucza jednak wszelkie formy
seksualnego przymusu, wykorzystywania i nadużyć w jakimkolwiek czasie i sytuacji
życiowej.

2 ...