Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz świetlicowych zajęć wychowawczych
TEMAT: „Savoir-vivre dla nastolatków. Uczymy się dobrych manier"
Czas zajęć: 6-7 godzin zajęć świetlicowych (z małymi przerwami),
Odbiorcy: uczniowie i młodzież gimnazjalna (klasy I - III) – w wieku 13 – 16 lat
Cele:
Po przeprowadzeniu zajęć uczeń powinien:
- rozumieć pojęcie savoir-vivre,
- mieć świadomość jakie sfery bycia człowieka reguluje savoir-vivre,
- wiedzieć co składa się na dobre wychowanie,
- potrafić określić niezbędne zasady zachowania się przy stole,
- potrafić określić niezbędne zasady zachowania się w szkole,
- potrafić określić zasady podczas rozmowy z drugą osobą,
- wiedzieć o czym można rozmawiać podczas spotkań towarzyskich,
- potrafić określić zasady zachowania się w teatrze,
- potrafić określić zasady zachowania się w kinie,
- potrafić określić zasady zachowania się na basenie,
- potrafić określić zasady zachowania się na plaży,
- potrafić określić zasady przy przedstawianiu i witaniu się z druga osobą,
- potrafić określić zasady zachowania się podczas rozmowy telefonicznej,
- potrafić określić niezbędne zasady zachowania się na randce,
- potrafić określić zasady zachowania się na weselu,
- potrafić określić zasady zachowania się podczas tańca,
- potrafić określić zasady postępowania przy piciu kawy i herbaty (kawowy savoir – vivre, herbaciane savoir-vivre),
- być świadomym znaczenia przyjętych norm postępowania,
- rozwijać w sobie i swoim życiu przymioty dobrze wychowanego człowieka.
Formy pracy:
- praca zespołowa
- praca w małych grupach
- praca indywidualna
Metody pracy:
- mini wykład,
- elementy dyskusji,
- scenki rodzajowe,
- burza mózgów,
- drzewko decyzyjne
Środki dydaktyczne:
- kartki z zadaniami dla grupy
- Słownik języka polskiego
- Arkusz szarego papieru, mazaki
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna
1. Czynności organizacyjne.
2. Przedstawienie tematu lekcji.
II. Część główna
1. Wyjaśnienie nazwy zapożyczonej z języka francuskiego savoir – „wiedzieć”, vivre – istnieć”, co oznacza kwestie związane z tym, co należy wiedzieć, aby istnieć.
2. Prowadzący dzieli uczniów na grupy, które będą się zastanawiały nad tym jak wygląda przestrzeganie zasad kultury w określonych miejscach.
3. Każda grupa przedstawia przykłady zachowań się ludzi w różnych sytuacjach, ocenia zachowania, komentuje, przedstawia swoje odczucia. Klasa zgłasza uwagi.
4. Przygotowanie plakatu.
5. Za i przeciw zasadom Savoir – Vivre.
III. Część końcowa
1. W podsumowaniu uczniowie dokonują wspólnej refleksji.
2. Ewaluacja.
3. Zakończenie zajęć.
Prowadzący pyta się każdego ucznia po kolei:
Jak mu się podobały zajęcia?
Która z części zajęć była dla niego najfajniejsza?
Która część zajęć była dla niego trudna?
Czego mu brakowało?
Co by jeszcze dodał w innych tego typu zajęciach?
Nauczyciel lub wychowawca prowadzący dziękuję wszystkim uczniom za aktywne uczestnictwo w zajęciach i zaprasza na kolejne zajęcia. Na zakończenie każdy uczestnik zajęć dostaje plusa za aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Załącznik 1 (scenki rodzajowe)
Grupa ...