Dodaj publikację
Autor
Urszula Tyl
Data publikacji
2013-12-09
Średnia ocena
5,00
Pobrań
355

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć psychoedukacyjnych oraz zajęć o charakterze terapeutycznym. Został opracowany na potrzeby uczniów gimnazjum. Może być wykorzystany do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych lub do realizacji 42 Art.
 Pobierz (docx, 21,1 KB)

Podgląd treści

„ Kształtujmy serca młodych ludzi,

uczmy wiary we własne umiejętności,

rozwijajmy optymizm i wolę

pozytywnego myślenia”.

B. Bleja-Sosna

Zajęcia specjalistyczne realizowane w ramach projektu pt. „………………” współfinansowanego ze środków UE w ramach EFS POKL 2007-2013, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych. Program zajęć psychoedukacyjnych oraz zajęć o charakterze terapeutycznym opracowany przez mgr …………

………… 2013 r.

Obserwując młodzież można dostrzec z jak wieloma problemami spotykają się w życiu codziennym. Bardzo często związane są one z niskimi umiejętnościami interpersonalnymi –brakiem umiejętności skoncentrowania się podczas rozmów, trudnościami z jasnym wyrażaniem własnych potrzeb czy własnego zdania, a braki w podstawowych umiejętnościach komunikacyjnych stają się przyczyną wielu konfliktów. Ważne jest, aby młodzież poznała istotę komunikacji, ćwiczyła umiejętności aktywnego słuchania, udzielania informacji zwrotnych czy autoprezentację. Istotne jest, aby uświadamiali sobie, że istnieją bariery komunikacyjne, komunikacja werbalna i niewerbalna. W okresie adolescencji ważne jest, aby młodzi ludzie otrzymywali wsparcie. Jest to okres narastających problemów, pojawiają się trudności w przystosowaniu do otoczenia, konflikty z rodzicami może nastąpić kryzys wartości. Wzrasta rola grup rówieśniczych, rozpoczyna się intensywny rozwój, również psychoseksualny. Zaczyna się okres wzmożonego zainteresowania samorozwojem. Aby zminimalizować, choć w małym stopniu, narastające problemy, warto z młodzieżą rozmawiać, proponować ciekawe rozwiązania, dawać szanse na przeżycie sukcesu.

Chciałabym, aby zajęcia, które będę prowadziła stwarzały takie sytuacje w których uczeń będzie mógł poznać siebie, docenić swoje mocne strony, zmienić sądy o sobie i otaczającej rzeczywistości, a także nabyć nowe umiejętności, głównie interpersonalne. Zajęciom psychoedukacyjnym oraz zajęciom o charakterze terapeutycznym, które będę chciała zrealizować z młodzieżą postawiłam poniższe cele:

CEL ROZWOJOWY – zaspakajanie podstawowych potrzeb uczniów, rozwijanie indywidualnych zainteresowań, podejmowanie ważnych zagadnień dla danej grupy wiekowej. W okresie dojrzewania cel rozwojowy musi być ukierunkowany na odkrywanie świata psychicznego i kształtowanie indywidualnych poglądów na otaczającą rzeczywistość.

CEL EDUKACYJNY – wspomaganie procesu nabywania wiedzy o sobie samym i procesu rozumienia świata społecznego. Uczenie się rozpoznawania emocji, poznawanie mechanizmów uzależnień, uczenie się pełnienia określonych ról, rozwiązywania konfliktów międzyludzkich.

CEL TERAPEUTYCZNY - sprzyjanie odreagowaniu napięć emocjonalnych, dostarczanie nowych doświadczeń.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

• Wywoływanie radości z podejmowanego wysiłku i efektów;• Rozwijanie zainteresowań, zamiłowań oraz umiejętności organizowania i spędzania wolnego czasu;• Kształcenie odporności emocjonalnej na sytuacje trudne;• Wzmacnianie cierpliwości w sytuacjach niepowodzeń;• Wyciszanie nastawień lękowych – ćwiczenia relaksacyjne;• Eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy;• Kształtowanie uważnego i zaangażowanego słuchania drugiej osoby oraz zdolności dłuższego skupiania uwagi na wykonywanych czynnościach;• Kształtowanie umiejętności pokonywania trudności w kontaktach interpersonalnych i rodzących się w ich ...