Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Zdrojewska
Data publikacji
2014-02-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
56

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla klas III-IV szkół podstawowych dotyczący radzenia sobie z lękiem podczas poznawania nowych rówieśników.
 Pobierz (doc, 44,0 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z BIBLIOTERAPII
przeznaczony dla uczniów klas III-IV szkoły podstawowej

PROBLEM: Lęk przed odrzuceniem przy poznawaniu nowych rówieśników

CZAS: 90 minut
UCZESTNICY: uczniowie klas III-IV szkoły podstawowej

POWITANIE I WSTĘP DO TEMATU:
Wysłuchajcie dwóch zwrotek piosenki „Staś i Nel” z filmu „W pustyni i w puszczy” [śpiew: Stanisław Soyka, Martyna Soyka i zespół Arka Noego; muzyka Krzesimir Dębski]

ZAMKNIJCIE OCZY:
Wyobraź sobie swój pierwszy dzień np. po przeprowadzce w nowej szkole lub na nowym podwórku albo pierwszy dzień na obozie czy kolonii. Jak możesz być przyjęty przez rówieśników?

PRZEDSTAWCIE swoje wyobrażenia pozostałym dzieciom

POSŁUCHAJCIE fragmentów książek: „Bułeczka” Jadwigi Korczakowskiej oraz
„Mania czy Ania” Ericha Kastnera

PRZEDSTAWCIE w scenkach spotkanie Bułeczki i Wandzi oraz Mani i Ani zgodnie z lekturą

POROZMAWIAJMY o lekturze:
▪ W jaki sposób Bułeczka i Mania zostały przyjęte przez rówieśniczki?
▪ Jak według ciebie, czuły się tak przyjęte dziewczynki?
▪ Dlaczego Wandzia, Ania i inne dziewczynki tak się zachowały i jak oceniasz takie zachowanie?
▪ Czy ich spotkanie mogło wyglądać inaczej? Jak?

PRZEDSTAWCIE w scenkach spotkania dziewczynek według waszego własnego scenariusza

NAPISZCIE na karteczkach (rozdanych przez nauczyciela):
połowa uczniów:
▪ Co możemy powiedzieć do właśnie poznanego rówieśnika.
druga połowa uczniów:
▪ Jak możemy zachować się w stosunku do niego.

PODSUMOWUJEMY ZAJĘCIA:
Przygotowane karteczki przypinamy na dwie plansze:
▪ plansza w kształcie dużego, czerwonego serca zatytułowana: „Mówimy …”
▪ plansza w kształcie dużego, żółtego słońca zatytułowana: „Robimy …”
Zwracamy uwagę uczniów na duży ładunek pozytywnych emocji, zawarty w tym, co napisały.

ZAMYKAMY ZAJĘCIA wysłuchaniem piosenki „Staś i Nel”, ze szczególnym zwróceniem uwagi na refren

PROPOZYCJE DODATKOWE:
1. Jeśli mamy czas to na wcześniej przygotowaną trzecią planszę w kształcie np. zielonego liścia bądź kolorowego kwiatu możemy nanieść razem z dziećmi podsumowujące hasła tj.: zainteresowanie, koleżeństwo, przyjaźń, solidarność, odwaga, współczucie.
2. Nauczyciel może przeczytać dodatkowe fragmenty w/w książek, opisujące przełamanie wrogości dziewczynek do nowych koleżanek.

FRAGMENTY KSIĄŻKI „Mania czy Ania” Ericha Kastnera

… Więc po południu Ania, Truda, Brygida i inne dzieci stoją przed wielką, szeroko otwartą żelazną bramą i w napięciu czekają na autobus, który ma przywieźć te „nowe” z pobliskiej stacji. Jeśli pociąg przybył punktualnie, to już powinny…
Wtem słychać klakson. – Jadą! – Autobus toczy się drogą, zakręca ostrożnie przed wjazdem i staje. Szofer wysiada i wynosi z wozu dziewczynki, jedną po drugiej. (…) W końcu z drzwi wozu wynurza się ze swoimi manatkami dwudziesta dziewczynka (…) i spokojnie, pewnie schodzi ze schodka. Na dole rozgląda się i uśmiecha nieśmiało. Nagle otwiera oczy zdumiona. Gapi się na Anię. Teraz i ...