Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI
KLASA II TECHNIKUM
Temat: FUNKCJA KWADRATOWA – POWTÓRZENIE WIADOMO CI
CELE LEKCJI:
1. Powtórzenie i utrwalenie wiadomo ci o funkcji kwadratowej i własno ciach jej wykresu.
2. Powtórzenie
i utrwalenie wiadomo ci o równaniach
i nierówno ciach kwadratowych,
ze szczególnym uwzgl dnieniem procedury rozwi zania zagadnienia.
3. Kształcenie umiej tno ci operowania poj ciami i własno ciami zwi zanymi z funkcj
kwadratow .
4. Kształcenie umiej tno ci wykorzystania zdobytych wiadomo ci w zadaniach.
5. Wyrabianie umiej tno ci powi zania poznanych wiadomo ci i „wyrywkowego” operowania
nimi.
6. Rozwijanie zdolno ci kojarzenia, wnioskowania, logicznego my lenia i argumentowania.
7. Rozwijanie umiej tno ci czytania tekstu matematycznego ze zrozumieniem.
METODA: powtórzenie/ wiczenia.
TYP LEKCJI: lekcja powtórzeniowa.
FORMA: praca wspólnym frontem, praca indywidualna, praca w grupach.
RODKI:
tablica, kreda, przybory, kartki z zadaniami do rozwi zania na
lekcji oraz
do samodzielnego rozwi zania w ramach pracy domowej.
TOK LEKCJI:
1. Podanie tematu lekcji.
2. Kontrola obecno ci.
3. Rozdanie kart z zadaniami (zał cznik).
4. Przypomnienie głównych poj
i zale no ci zwi zanych z funkcj kwadratow (zad. 1 – praca
wspólnym frontem, zad. 2 – praca w grupach, a nast pnie jeden z uczniów zapisuje rozwi zanie
na tablicy).
Zad. 1: Jakie informacje dotycz ce paraboli mo emy odczyta (bez wykonywania oblicze )
z opisuj cego j wzoru:
−=
2
x
−
=
(2
x
−
x
3
)(2
,
x
+
)4
,
−−=
(
x
)75,0
2
+
5
?
)(
xf
)(
xf
)(
xf
a.
b.
c.
Zad. 2: Dana jest funkcja kwadratowa w postaci ogólnej:
)(
xf
−=
2
x
+
2
x
+
3
.
a. Zapisa j w postaci iloczynowej,
b.Zapisa j w postaci kanonicznej,
c. Obliczy najmniejsz i najwi ksz warto tej funkcji w przedziale
d.Naszkicowa wykres tej funkcji.
x
−∈<
2,2
>
,
5. Przypomnienie zasad rozwi zywania równania kwadratowego (zad. 3 – praca indywidualna,
a nast pnie jeden z uczniów zapisuje rozwi zanie na tablicy).
Zad. 3: Rozwi za równanie kwadratowe:
23
−
x
+
2
x
=
0
.
1
3
6. Przypomnienie zasad rozwi zywania nierówno ci kwadratowej (zad. 4 – praca w grupach,
a nast pnie jeden z uczniów zapisuje rozwi zanie na tablicy).
Zad. 4: Rozwi za nierówno kwadratow :
a.
b.
c.
2
−
x
2(
x
+
x
4
)1
x
−
≤
,
0
4
x
−
+−>
(
x
2)2
,
−
2
x
+
6
x
≥−
9
0
.
7. Podsumowanie lekcji oraz krótkie omówienie pracy domowej.
Praca domowa:
−
)3
w postaci kanonicznej.
=
xx
)(
xf
1. Zapisz funkcj
(2
2. Naszkicuj wykres funkcji
.
3. Oblicz najwi ...