Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zabawy andrzejkowej 2013
Samorządowe Przedszkole nr 92
„Dworek na Krzemionkach”
Prowadzący: Katarzyna Kosior
Uczestnicy: Dzieci z grupy I, II, III
Miejsce: Przedszkole, sala występów;
Data; 26.11. 2013r.
Cel główny:
1. Budzenie i rozwijanie zainteresowań tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi.
2. Wzbogacanie wiadomości na temat tradycyjnych wróżb i zabaw andrzejkowych.
3. Wytworzenie miłej i radosnej atmosfery.
Cele szczegółowe:
• Dzieci zapoznają się z różnymi wróżbami i zabawami andrzejkowymi.
• Dzieci kultywują tradycje i zwyczaje ludowe.
• Dzieci uczestniczą w zabawach integrujących, wspólnie bawią się i współpracują.
• Dzieci znają znaczenie słów : wróżka , wróżba ;
• Dzieci potrafią wysłuchać czytany tekst i dokonać jego krótkiej analizy,
• Dzieci potrafią rozdzielić fikcję od rzeczywistości,
• Dzieci potrafią wykonać pracę plastyczną łączącą różnorodne materiały;
Metody pracy:
Słowna ( instrukcja nauczyciela), praktycznego działania ( zadania stawiane dzieciom i rodzicom do wykonania).
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: miska z wodą, monety/grosze/, kolorowe bibułki, plastikowa butelka, papierowe gwiazdy, kolorowe kulki/ np. z bibuły/, gazety, kolorowe karteczki-losy szczęścia, wosk, klucze, miski z wodą, wiersze: D. Gellner pt. „Wieczór Andrzejkowy”, B. Forma „Andrzejkowe wróżby” i wiersze – zaklęcia- ”Czarowanie”, „Andrzejki”, kolorowani i zadania rysunkowe, konfetti tematyczne, kapelusz;
Przebieg spotkania;
1. Wstęp – sala przygotowana na przyjęcie gości: sala Głowna przedszkolna udekorowana różnej wielkości „czarownicami” i „czarodziejami”, postaciami kotów, nietoperzy i pajaków; nastrój podkreślają lampiony/słoiczki pomalowane przez dzieci.
2. Przywitanie gości w kręgu – zabawa integracyjna.
Zabawa z piosenką:
Są już z nami wszyscy goście, a więc zaczynamy
Jedna ręka, druga ręka pięknie się kłaniamy.
Kto taką zabawę zna niech zaklaszcze tak jak ja
3. Zabawa muzyczno – ruchowa „Gimnastyka czarownicy”
4. Nauczycielka prowadząca recytuje wiersz D Gellner pt. „ Wieczór Andrzejkowy”
„Świeca marszczy złoty nos
Z każdej strony kapie wosk.
Cienie tłoczą się co krok,
Już w pokoju straszny tłok!
Cienie tu i cienie tam -
Pewnie przyszły wróżyć nam.
Już się pchają na firanki
Cienie – czarne wycinanki.
Już rozsiadły się na ścianach:
Czarny zamek, czarna brama.
I już skrzą się na tapecie
Czarne koła przy karecie.
Czarny paź przed bramą staje,
Czarną różę nam podaje.
Kto ją weźmie – ja? Czy ty?
Komu z nas się spełnią sny?
5. Nauczycielka – czarownica zapala magiczną świecę i opowiada historię andrzejkowych wróżb.
Oj darze, oj babarze,
Niechaj przyszłość się ukaże,
Czary – mary, wosku lanie
Co ma stać się, niechaj stanie.
Od północy wiatr wieje
Coś się staje, coś się dzieje
Święty Andrzeju daj znać
Co się z nami będzie dziać.
6. Ilustracja ruchowa wiersza „Czarowanie”
Nauczycielka prowadząca mówi; My także przeniesiemy się w ...