Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
“Poznajemy baśnie H.Ch. Andersena -
Dziewczynka z zapałkami”
Scenariusz zajęć przeprowadzonych w ramach akcji
Cała Polska Czyta Dzieciom w Przedszkolu nr 17 w Pile
▪ ODBIORCA: dzieci sześcioletnie
▪ MIEJSCE: Publiczne Przedszkole nr 17 w Pile
▪ CZAS TRWANIA: ok. 60 min
▪ CELE GŁÓWNE:
➢ zapoznanie dzieci z literaturą
➢ propagowanie idei głośnego czytania dzieciom
➢ rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci
➢ wpajanie wartości moralnych
▪ CELE SZCZEGÓŁOWE:
dziecko:
➢ utrwala nawyk kontaktu z książką
➢ poznaje sylwetkę H. Ch. Andersena i jego twórczość („Dziewczynka
z zapałkami”)
➢ rozwija pamięć, język i wyobraźnię
➢ odpowiada na zadane pytania związane z przeczytanym tekstem
➢ poznaje ćwiczenia na koncentrację uwagi oraz ćwiczenia relaksacyjne
➢ uczy się pracy w grupie
➢ wypełnia karty pracy i układa puzzle
▪ METODY:
➢ słowna – słuchanie baśni, rozmowa kierowana na temat przeczytanego utworu, zagadki, słuchanie nagrań muzycznych, pogadanka
➢ czynna – zabawy ruchowe, karty pracy, puzzle
▪ ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE:
➢ Baśń H. Ch. Andersena „Dziewczynka z zapałkami”
➢ Płyta CD - Vivaldi „Cztery pory roku - Zima”, magnetofon
➢ Ilustracja „leniwej ósemki”
➢ Zagadki związane z zimą
➢ Obrazki z zimowymi czynnościami do zabawy w kalambury (gra w hokeja, rzucanie śnieżkami, zjeżdżanie na sankach, jazda na nartach, lepienie bałwana, jazda na łyżwach, robienie na śniegu „orzełka” lub „aniołka”)
➢ Gazety do robienia „kulek śnieżnych”
➢ Puzzle (pocięte obrazki związane z czytaną baśnią), klej, kartki
➢ Karty pracy, kredki
➢ Wstążki bibuły
▪ FORMY PRACY:
➢ zbiorowa, indywidualna
▪ PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie dzieci.
2. Dzieci zasiadają w kręgu „po turecku”.
3. Ćwiczenia paluszkowe, które pomagają skoncentrować się na konkretnej czynności oraz poprawiają sprawność manualną dziecka:
➢ „BAŁWANEK”
Chociaż małe rączki mam, (dziecko wysuwa dwie ręce przed siebie)
to bałwanka zrobię wam. (pociera ręką o rękę ruchem okrężnym)
Z jednej piąstki zrobię nóżki, (pokazuje przed sobą piąstkę)
z drugiej brzuszek okrągluśki. (nakłada jedną piąstkę na drugą)
Na to uśmiechnięta twarz (opiera buzię brodą na piąstkach)
no i już bałwanka masz. (kiwa głową na boki)
(Wierszyk autorstwa Magdy Wygnańskiej)
➢ „PTASZEK W GOŚCINIE”
Puk, puk, ptaszek do okienka: (pukamy kciukiem)
Niech tam otworzy panienka;
Bo to teraz straszna zima,
Nigdzie i ziarneczka nie ma.
I ptaszynie otworzyli
(składamy obie dłonie wnętrzem przegubów i otwieramy je na zewnątrz)
ogrzali i nakarmili,
(składamy dłoń, tak aby utworzyła miseczkę; palcem wskazującym i kciukiem wykonujemy gest sypania)
a ptaszyna wdzięczna za to śpiewała im całe lato. (podwijamy do środka dłoni palce mały, serdeczny i środkowy; z kciuka i palca wskazującego tworzymy „dziubek”, który otwieramy i zamykamy)
4. Ćwiczenia relaksujące, które mają na celu skupić uwagę dzieci na czytanym tekście:
➢ leniwa ósemka – przedstawiamy dzieciom ilustrację leniwej ósemki (lub znaku ...