Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
“Głośne czytanie legend”
Scenariusz zajęć czytelniczych przeprowadzonych w Przedszkolu nr 5 w Pile
ODBIORCA: dzieci sześcioletnie
MIEJSCE: Publiczne Przedszkole nr 5 w Pile
CZAS TRWANIA: 60 min
CELE GŁÓWNE:
zapoznanie dzieci z literaturą
propagowanie idei głośnego czytania dzieciom
rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci
wpajanie wartości moralnych
CELE SZCZEGÓŁOWE:
dziecko:
utrwala nawyk kontaktu z książką
nabywa umiejętność zrelaksowania się i skupienia uwagi na wykonywanym zadaniu
rozwija pamięć, język i wyobraźnię
poznaje treść legend „Wars i Sawa” oraz „O hejnale mariackim”
potrafi streścić wysłuchany przed chwilą utwór
poznaje znaczenie „legendy”
potrafi bawić się w grupie
umie nazwać swój nastrój
poznaje wątki historyczne związane z miastami Warszawą i Krakowem
METODY:
słowna – pogadanka, słuchanie legend, rozmowa kierowana na temat przeczytanego utworu
czynna – zabawy ruchowe, kolorowanie mandali, ćwiczenia oddechowe
ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE:
Legendy „Wars i Sawa” oraz „O hejnale mariackim”
Nagrany dźwięk hejnału z kasety „Echa ojczyzny”, magnetofon
kredki, kolorowanki z mandalą
ilustracje przedstawiające Kościół Mariacki w Krakowie oraz grającego trębacza na wieży
sznurek lub 2 koła hula-hop
4 miękkie piłeczki
wędka (zrobiona z patyka, sznurka i przywiązanego na końcu kawałka magnesu), wydrukowane litery, spinacze
książki (małe i lekkie, wykorzystane podczas wyścigów z książką na głowie)
FORMY PRACY:
zbiorowa
indywidualna
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Powitanie dzieci. Dzieci zasiadają „po turecku” w kręgu.
Zabawa „Jak się dzisiaj czuję?”. Dzieci poznają różne stany emocjonalne (radość, smutek, złość, strach, rozmarzenie, zdziwienie, znudzenie, wściekłość). Każdy po kolei opisuje swój nastrój, jak się w danym dniu czuje.
Relaksujące ćwiczenia oddechowe: dzieci siedzą po turecku, układają usta jak do gwizdania i wypuszczają powoli powietrze, przechylając się do przodu. Następnie wciągają powietrze nosem i powoli prostują plecy. Powtarzamy 6 razy.
Wyjaśnienie pojęcia LEGENDA (opowieść ludowa zawierająca elementy niezwykłości i cudowności, niegdyś przekazywana ustnie, z czasem zapisana; zwykle jest to baśniowa opowieść o historii jakiegoś miejsca lub osoby, może zawierać elementy historyczne).
Głośne czytanie legend:
„Wars i Sawa”
„O hejnale mariackim”
Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające Kościół Mariacki w Krakowie oraz trębacza grającego na wieży Kościoła.
Dzieci słuchają nagrania hejnału z taśmy magnetofonowej „Echa ojczyzny”.
Rozmowa kierowana o przeczytanych utworach.
„Mim” – przedstawienie przez wybrane dziecko fabuły legendy „O hejnale mariackim” za pomocą ruchu, gestu, mimiki.
Zabawy ruchowe:
„Łowienie literek” – do kartek z wydrukowanymi literkami przyczepia się spinacz. Zadaniem dziecka jest przy pomocy „wędki” z magnesem wyłowić umieszczone w kole (ze sznurka lub koła hula-hop) literki. Dzieci wspólnie odczytują nazwę wyłowionej litery i wymieniają przedmioty zaczynające się na daną głoskę.
Rzut piłeczką do celu – dzieci stoją w ...