Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
|Nauczyciel: Iwona Stachowiak klasa: VI |
|Temat: Pola i obwody wielokątów-rozwiązywanie zadań. |
|Cele sformułowane w języku ucznia: |
| |
|Na dzisiejszej lekcji będziecie wykorzystywać poznane wcześniej wzory na obliczanie pól i obwodów wielokątów przy rozwiązywaniu zadań z |
|treścią. Zadania będą dotyczyły sytuacji praktycznych. Przy ich rozwiązywaniu będziemy również wykorzystywali odczytywanie danych z |
|planu. |
|Kluczowe pytania dla uczniów: |
|W jakich sytuacjach życiowych wykorzystujemy obliczanie pól i obwodów wielokąta? |
|'NaCoBeZU', czyli: Na co będę zwracał uwagę - czego będę oczekiwać i wymagać od uczniów po lekcji: |
| |
|NaCoBeZu doraźne |
|Po tej lekcji powinieneś : |
|obliczysz obwód i powierzchnię figur o różnym kształcie |
|podasz odpowiedni wzór na obwód i pole |
|obliczysz obwód, pole dowolnego wielokąta, uwzględniając przy tym jednostki, w jakich podane są długości boków |
|rozwiążesz zadania praktyczne dotyczące obliczania pól i obwodów wielokątów |
| |
| |
| |
|NaCoBeZu stałe |
|Powinieneś : |
|prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami matematycznymi |
|czytać tekst matematyczny ze zrozumieniem |
|zapisy wykonywać starannie |
|umieć przeprowadzić analizę zadania, wypisać dane, szukane |
| |
|Przebieg lekcji. |
| |
|1.Czynności organizacyjno-porządkowe, w tym sprawdzenie pracy domowej. |
|2.Krótka matematyczna rozgrzewka. |
|(np. Jaką figurę nazywamy trójkątem? |
|Jak obliczamy obwód dowolnego pięciokąta? |
|Jakie znasz jednostki powierzchni? itp.) |
|3.Przedstawienie tematu lekcji i zapoznanie z celami lekcji. |
|4.Omówienie NaCoBeZu i rozdanie karteczek z NaCoBeZu do wklejenia w zeszytach. |
|5.Podział uczniów na dwuosobowe grupy (pary), w których będą pracować. |
|6.Rozdanie uczniom kart pracy (w załączniku). Uczniowie w parach na kartach rozwiązują zadania. |
|7.Ocena koleżeńska. Uczniowie wymieniają się kartami i sprawdzają poprawność rozwiązania. Pomocą jest arkusz rozwiązania przygotowany |
|przez nauczyciela. Za poprawne rozwiązanie zadania uczniowie przyznają punkt. Nauczyciel rozdaje zachętki motywacyjne (nalepki), ich |
|treść jest odpowiednia do ilości uzyskanych punktów przez uczniów. |
|8.Prezentacja pytania kluczowego. Nauczyciel zapisuje je na tablicy, a uczniowie w zeszytach. |
|9.Pisemna odpowiedź w zeszytach na pytanie kluczowe. |
|10.Praca domowa (z ćwiczeń ) |
| |
|Ćw1. Porównaj pole kwadratu o boku 4 cm i pole trapezu o podstawach 6 cm i 2 cm oraz wysokości, której długość jest równa długości boku |
|kwadratu. |
|Ćw 2. Ile trzeba kupić kwadratowych płytek o boku 30 cm, by ułożyć je na podłodze przedpokoju o długości 2,7 m i szerokości 1,8 m? |
| |
|11.Podsumowanie lekcji (karta ewaluacji w załączniku). |
|Przykłady informacji zwrotnej: |
|Bardzo dobrze odczytaliście wymiary działki i obliczyliście jej powierzchnię. Zwróćcie jednak uwagę, że licząc długość ogrodzenia należy|
|uwzględnić bramę. Proszę poprawnie dokończyć zadanie. |
|Jesteście blisko celu |
|Poprawna metoda rozwiązania. Proszę sprawdzić i poprawić obliczenia. |
|Jesteście na dobrej drodze |
|Prawidłowy wzór na pole trapezu. Musicie jednak powtórzyć ...