Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PLAN METODYCZNY ZAJĘĆ Z MATEMATYKI
1) Imię i nazwisko nauczyciela: …………………………………………………
2) Klasa: VI
3) Przedmiot: matematyka
4) Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych – równania.
5) Cele lekcji :
➢ uczeń umie wyrazić treść zadania za pomocą równania;
➢ uczeń potrafi sprawdzić poprawność rozwiązania zadania;
➢ uczeń potrafi rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą równania;
➢ uczeń wykonuje pamięciowo następujące działania dodawanie, odejmowanie, mnożenie oraz dzielenie;
➢ uczeń rozwija umiejętność pracy indywidualnej.
6) Metody pracy:
➢ ćwiczeniowa;
➢ aktywne działanie.
7) Forma pracy:
➢ zbiorowa;
➢ indywidualna
8) Środki dydaktyczne:
➢ karta pracy (zał. 1);
➢ środki audiowizualne (prezentacja multimedialna).
9) Czas trwania: jednostka lekcyjna
10) Plan dydaktyczny:
➢ czynności organizacyjno – porządkowe
– nauczyciel sprawdza obecność uczniów na zajęciach, podaje temat, cele zajęć
➢ właściwy etap zajęć – przebieg zajęć
– przypomnienie przez uczniów pojęcia równania, rozwiązania równania oraz zasad rozwiązywania równań I stopnia z jedną niewiadomą
– rozdanie kart pracy
– praca uczniów pod kierunkiem nauczyciela ( Nauczyciel informuje, że treść każdego zadania ukaże się w prezentacji multimedialnej. Zadaniem uczniów będzie wnikliwe czytanie treści zadań, a następnie ułożenie równań, rozwiązanie, sprawdzenie poprawności rozwiązania do poszczególnych zadań. Uczeń poprawność swojego zapisu będzie mógł porównać z rozwiązaniem umieszczonym w prezentacji).
– kontrolowanie pracy uczniów przez nauczyciela
➢ część końcowa
– podsumowanie lekcji ( uczniowie przypominają w jaki sposób należy rozwiązywać zadanie tekstowe za pomocą równania:
a) analiza zadania
- uważne przeczytanie tekstu;
- ustalenie niewiadomej i oznaczenie jej literą;
- analizę danych oraz związków między danymi a niewiadomą.
b) ułożenie równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą-podanie dwóch wyrażeń przedstawiających tę samą wielkość, połączenie ich znakiem równości
c) rozwiązanie równania
d) sprawdzenie, czy otrzymana liczba spełnia równanie i czy spełnia warunki podane w zadaniu
e) sformułowanie odpowiedzi
– ocena pracy uczniów (pochwała ustna nauczyciela, najbardziej aktywni uczniowie dostają naklejkę „motywce”)
– zadanie pracy domowej
f) Literatura:
➢ Demba A., Dobrowolska M., Jucewicz M., Matematyka 6 Wyrażenia algebraiczne, Gdańsk 2002.
KARTA PRACY
Drewniana belka
1. Drewnianą belkę o długości 7,5 m rozcięto na dwie części, z których jedna jest dwa razy dłuższa od drugiej. Jakie długości mają te części?
X - długość krótszej części
………… - długość dłuższej części
……………………………………………………………………………………. = …………………………….
krótsza część + dłuższa część całość
Sprawdzenie:
Krótsza część: …………
Dłuższa część: ………….
……… +………. = ………….
Odpowiedź:……………………………………………………………………………………………………………………………………
Pociąg
2. Pociąg składający się z lokomotywy i 12 jednakowych wagonów ma 102 m długości. Każdy wagon jest o 2 m dłuższy od lokomotywy. Jaką długość ma lokomotywa, a jaką wagon?
x – długość lokomotywy
…………… - długość wagonu
…………….. – długość 12 wagonów
………………………………………………………………………………… = …………………..
długość lokomotywy i 12 wagonów długość pociągu
Sprawdzenie:
Długość lokomotywy: …………
Długość wagonu: ……………
…………………………………….
Odpowiedź: …………………………………………………………………………………………………………………………
Filatelista Antek
3. Mały Antek miał 32 znaczki. Kilka nowych znaczków dostał na urodziny. Niestety, jeden z ...