Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Różycka
Data publikacji
2014-03-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
92

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Plan metodyczny zajęć z matematyki dla klasy VI dotyczący temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych - równania.
 Pobierz (doc, 43,0 KB)

Podgląd treści


PLAN METODYCZNY ZAJĘĆ Z MATEMATYKI

1) Imię i nazwisko nauczyciela: …………………………………………………

2) Klasa: VI

3) Przedmiot: matematyka

4) Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych – równania.

5) Cele lekcji :

➢ uczeń umie wyrazić treść zadania za pomocą równania;

➢ uczeń potrafi sprawdzić poprawność rozwiązania zadania;

➢ uczeń potrafi rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą równania;

➢ uczeń wykonuje pamięciowo następujące działania dodawanie, odejmowanie, mnożenie oraz dzielenie;

➢ uczeń rozwija umiejętność pracy indywidualnej.

6) Metody pracy:

➢ ćwiczeniowa;

➢ aktywne działanie.

7) Forma pracy:

➢ zbiorowa;

➢ indywidualna

8) Środki dydaktyczne:

➢ karta pracy (zał. 1);

➢ środki audiowizualne (prezentacja multimedialna).

9) Czas trwania: jednostka lekcyjna

10) Plan dydaktyczny:

➢ czynności organizacyjno – porządkowe

– nauczyciel sprawdza obecność uczniów na zajęciach, podaje temat, cele zajęć

➢ właściwy etap zajęć – przebieg zajęć

– przypomnienie przez uczniów pojęcia równania, rozwiązania równania oraz zasad rozwiązywania równań I stopnia z jedną niewiadomą

– rozdanie kart pracy

– praca uczniów pod kierunkiem nauczyciela ( Nauczyciel informuje, że treść każdego zadania ukaże się w prezentacji multimedialnej. Zadaniem uczniów będzie wnikliwe czytanie treści zadań, a następnie ułożenie równań, rozwiązanie, sprawdzenie poprawności rozwiązania do poszczególnych zadań. Uczeń poprawność swojego zapisu będzie mógł porównać z rozwiązaniem umieszczonym w prezentacji).

– kontrolowanie pracy uczniów przez nauczyciela

➢ część końcowa

– podsumowanie lekcji ( uczniowie przypominają w jaki sposób należy rozwiązywać zadanie tekstowe za pomocą równania:

a) analiza zadania

- uważne przeczytanie tekstu;

- ustalenie niewiadomej i oznaczenie jej literą;

- analizę danych oraz związków między danymi a niewiadomą.

b) ułożenie równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą-podanie dwóch wyrażeń przedstawiających tę samą wielkość, połączenie ich znakiem równości

c) rozwiązanie równania

d) sprawdzenie, czy otrzymana liczba spełnia równanie i czy spełnia warunki podane w zadaniu

e) sformułowanie odpowiedzi

– ocena pracy uczniów (pochwała ustna nauczyciela, najbardziej aktywni uczniowie dostają naklejkę „motywce”)

– zadanie pracy domowej

f) Literatura:

➢ Demba A., Dobrowolska M., Jucewicz M., Matematyka 6 Wyrażenia algebraiczne, Gdańsk 2002.

KARTA PRACY

Drewniana belka

1. Drewnianą belkę o długości 7,5 m rozcięto na dwie części, z których jedna jest dwa razy dłuższa od drugiej. Jakie długości mają te części?

X - długość krótszej części

………… - długość dłuższej części

……………………………………………………………………………………. = …………………………….

krótsza część + dłuższa część całość

Sprawdzenie:

Krótsza część: …………

Dłuższa część: ………….

……… +………. = ………….

Odpowiedź:……………………………………………………………………………………………………………………………………

Pociąg

2. Pociąg składający się z lokomotywy i 12 jednakowych wagonów ma 102 m długości. Każdy wagon jest o 2 m dłuższy od lokomotywy. Jaką długość ma lokomotywa, a jaką wagon?

x – długość lokomotywy

…………… - długość wagonu

…………….. – długość 12 wagonów

………………………………………………………………………………… = …………………..

długość lokomotywy i 12 wagonów długość pociągu

Sprawdzenie:

Długość lokomotywy: …………

Długość wagonu: ……………

…………………………………….

Odpowiedź: …………………………………………………………………………………………………………………………

Filatelista Antek

3. Mały Antek miał 32 znaczki. Kilka nowych znaczków dostał na urodziny. Niestety, jeden z ...