Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Pawluk
Data publikacji
2014-03-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
138

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program jest propozycją działań dla nauczycieli bibliotekarzy. Jego celem jest promocja biblioteki jak również stworzenie uczniom przestrzeni, w której mogą rozwijać swoje talenty.
 Pobierz (doc, 64,5 KB)

Podgląd treści


Program działalności Koła Przyjaciół Biblioteki

Wstęp.

Główną ideą programu jest odkrywanie i rozwój zainteresowań i talentów uczniów, uświadomienie im, że biblioteka jest miejsce atrakcyjnym i przyjaznym dla każdego i stanowi centrum kulturalne szkoły. Dodatkowo ma służyć promocji biblioteki w środowisku szkolnym (i na zewnątrz).

Program rozwija umiejętności w obszarach kompetencji kluczowych:

- umiejętność skutecznej komunikacji (umiejętność słuchania, formułowania własnych argumentów, dyskusji),

- współdziałania w zespole (zaufanie, odpowiedzialność),

- rozwiązywania problemów w twórczy sposób,

- efektywnego posługiwania się techniką informacyjną.

Został przygotowany dla uczniów klas I-III Gimnazjum nr 1 w Zielonej Górze, którzy:

- chcą rozwijać swoje zainteresowania i talenty aktorskie.

- w sposób aktywny spędzać wolny czas,

- pracować na rzecz dzieci i osób starszych,

- nauczyć się przezwyciężać stres i zdenerwowanie podczas publicznych wystąpień.

W trakcie spotkań uczestnicy pracować będą nad perfekcją słowa i ruchu. Sprawdzać swoje umiejętności aktorskie, literackie, plastyczne i organizacyjne. Krótkie scenki i dłuższe spektakle dla dzieci uczyć będą współpracy w zespole, odpowiedzialności, tolerancji, kształtować więzi emocjonalne członków zespołu.

Cele ogólne programu

Głównym celem programu jest rozwój zainteresowań i twórczych zdolności młodzieży oraz prezentacja biblioteki jako miejsca przyjaznego i atrakcyjnego dla szkolnej społeczności oraz:

- rozbudzanie zainteresowań uczniów teatrem,

-rozwijanie wrażliwości estetycznej,

- udział w życiu kulturalnym szkoły,

- promowanie postaw patriotycznych i obywatelskich poprzez włączanie się w organizację uroczystości o takim charakterze,

- kultywowanie zwyczajów i tradycji ludowych,

- kształtowanie postaw tolerancji wobec ludzi (osoby starsze, niepełnosprawne itp.).

Cele szczegółowe:

- doskonalenie posługiwania się językiem ojczystym,

- kontrola własnej wymowy – korygowanie wad,

- doskonalenie umiejętności w zakresie dykcji, interpretacji fonicznej i znaczeniowej tekstu,

- wzbogacanie słownika czynnego,

- rozwijanie wyobraźni, wrażliwości i inwencji twórczej,

- doskonalenie pamięci,

- integracja zespołu,

- kształtowanie poczucia odpowiedzialności i dyscypliny,

- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,

- dostarczanie radosnych przeżyć emocjonalnych,

- eliminowanie nieśmiałości,

- wzmacnianie poczucia własnej wartości,

- rozwijanie uzdolnień aktorskich i plastycznych,

- popularyzowanie sztuki teatralnej oraz poezji w środowisku młodzieżowym,

- kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania w miejscach publicznych.

Treści:

1. Umiejętności aktorskie i recytatorskie.

2. Ćwiczenia dykcji, modulacji głosu, mimiki, gestu oraz poruszania się na scenie.

3. Tworzenie scenografii – dekoracja teatralna, kostiumy.

4. Teatr lalek – kukiełki jako forma rozwijania umiejętności plastycznych.

5. Rozwijanie uzdolnień indywidualnych.

6. Przygotowanie wybranych inscenizacji i montaży okolicznościowych.

7. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podjętych zadań.

8. Reklama – zawiadomienia, ogłoszenia, plakaty, zaproszenia.

Przewidywane osiągnięcia

1. Kontrolowanie własnej wymowy i posługiwanie się poprawną polszczyzną.

2. Zapoznanie uczniów z wybranymi utworami literackimi.

3. Wygłaszanie fragmentów poezji i prozy z pamięci z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, modulacji, siły głosy, dykcji, a także z wykorzystaniem sposobów poruszania się ...