Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program działalności Koła Przyjaciół Biblioteki
Wstęp.
Główną ideą programu jest odkrywanie i rozwój zainteresowań i talentów uczniów, uświadomienie im, że biblioteka jest miejsce atrakcyjnym i przyjaznym dla każdego i stanowi centrum kulturalne szkoły. Dodatkowo ma służyć promocji biblioteki w środowisku szkolnym (i na zewnątrz).
Program rozwija umiejętności w obszarach kompetencji kluczowych:
- umiejętność skutecznej komunikacji (umiejętność słuchania, formułowania własnych argumentów, dyskusji),
- współdziałania w zespole (zaufanie, odpowiedzialność),
- rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
- efektywnego posługiwania się techniką informacyjną.
Został przygotowany dla uczniów klas I-III Gimnazjum nr 1 w Zielonej Górze, którzy:
- chcą rozwijać swoje zainteresowania i talenty aktorskie.
- w sposób aktywny spędzać wolny czas,
- pracować na rzecz dzieci i osób starszych,
- nauczyć się przezwyciężać stres i zdenerwowanie podczas publicznych wystąpień.
W trakcie spotkań uczestnicy pracować będą nad perfekcją słowa i ruchu. Sprawdzać swoje umiejętności aktorskie, literackie, plastyczne i organizacyjne. Krótkie scenki i dłuższe spektakle dla dzieci uczyć będą współpracy w zespole, odpowiedzialności, tolerancji, kształtować więzi emocjonalne członków zespołu.
Cele ogólne programu
Głównym celem programu jest rozwój zainteresowań i twórczych zdolności młodzieży oraz prezentacja biblioteki jako miejsca przyjaznego i atrakcyjnego dla szkolnej społeczności oraz:
- rozbudzanie zainteresowań uczniów teatrem,
-rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- udział w życiu kulturalnym szkoły,
- promowanie postaw patriotycznych i obywatelskich poprzez włączanie się w organizację uroczystości o takim charakterze,
- kultywowanie zwyczajów i tradycji ludowych,
- kształtowanie postaw tolerancji wobec ludzi (osoby starsze, niepełnosprawne itp.).
Cele szczegółowe:
- doskonalenie posługiwania się językiem ojczystym,
- kontrola własnej wymowy – korygowanie wad,
- doskonalenie umiejętności w zakresie dykcji, interpretacji fonicznej i znaczeniowej tekstu,
- wzbogacanie słownika czynnego,
- rozwijanie wyobraźni, wrażliwości i inwencji twórczej,
- doskonalenie pamięci,
- integracja zespołu,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności i dyscypliny,
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
- dostarczanie radosnych przeżyć emocjonalnych,
- eliminowanie nieśmiałości,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- rozwijanie uzdolnień aktorskich i plastycznych,
- popularyzowanie sztuki teatralnej oraz poezji w środowisku młodzieżowym,
- kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania w miejscach publicznych.
Treści:
1. Umiejętności aktorskie i recytatorskie.
2. Ćwiczenia dykcji, modulacji głosu, mimiki, gestu oraz poruszania się na scenie.
3. Tworzenie scenografii – dekoracja teatralna, kostiumy.
4. Teatr lalek – kukiełki jako forma rozwijania umiejętności plastycznych.
5. Rozwijanie uzdolnień indywidualnych.
6. Przygotowanie wybranych inscenizacji i montaży okolicznościowych.
7. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podjętych zadań.
8. Reklama – zawiadomienia, ogłoszenia, plakaty, zaproszenia.
Przewidywane osiągnięcia
1. Kontrolowanie własnej wymowy i posługiwanie się poprawną polszczyzną.
2. Zapoznanie uczniów z wybranymi utworami literackimi.
3. Wygłaszanie fragmentów poezji i prozy z pamięci z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, modulacji, siły głosy, dykcji, a także z wykorzystaniem sposobów poruszania się ...