Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Z baśnią i legendą przez Polskę
– podróże palcem po mapie”
Innowacja pedagogiczna
biblioteki Zespołu Szkół w Lubaniu
Szkoła Podstawowa
im. Braci Czarlińskich
w Lubaniu
[pic][pic]
Autor:
Cecylia Warnke
Lubań 2013
W dobie telewizji i komputerów czytanie książek staje się coraz mniej popularną formą spędzania wolnego czasu. Tymczasem uczeń w pierwszych latach edukacji powinien być objęty szczególna opieką i troską w tym zakresie, ponieważ jest to okres pierwszych fascynacji i kształtowania się nawyków czytelniczych, a także największej podatności na odbiór literatury dziecięcej, rozbudzanie pasji poznawczej. Przy czym zależy mi również na wykorzystaniu multimediów jako ”sprzymierzeńca” i źródła mądrej wiedzy.
1. Określenie rodzaju innowacji
Innowacja metodyczna „Z baśnią i legendą przez Polskę – podróże palcem po mapie” została opracowana zgodnie z podstawowymi założeniami nowej podstawy programowej oraz z programem nauczania dla I etapu - edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Innowacja ma na celu rozwijanie u uczniów zainteresowań czytelniczych, poznawczych, sprawności manualnych poprzez różnego typu wzajemnie uzupełniające się zajęcia. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela odbędą wirtualne podróże do znanych miast Polski. Do celów edukacyjnych oraz by uatrakcyjnić zajęcia, podróże zaplanowano tak, by dzieci „odbywały” je różnymi środkami lokomocji: autobusem, pociągiem, samolotem, samochodem, autokarem wycieczkowym. W trakcie wypraw uczestnicy wypraw będą poznawać zabawy towarzyskie, które pozwalają zapobiec znużeniu w czasie podróży.
2. Zakres innowacji
Innowacja skierowana jest do dzieci (głownie klas I-III SP) przebywających w bibliotece przed lekcjami a realizowana na zajęciach dodatkowych. Uczniowie będą brali udział w różnego rodzaju warsztatach: czytelniczych, dydaktycznych, plastyczno-technicznych, multimedialnych poświęconych legendom i baśniom, związanymi z największymi miastami Polski i regionami z którego pochodzą – szczegółowy rozkład treści w tabeli. Zajęcia biblioteczne są otwarte i dobrowolne dla uczniów, będą tak prowadzone, aby uczeń chciał w nich uczestniczyć, by był nimi autentycznie zainteresowany.
Czas realizowania innowacji przewidziany jest na rok szkolny 2013-2014.
3. Cele i założenia innowacji
Głównym celem innowacji jest rozbudzenie zainteresowań uczniów historią i kulturą naszego kraju, rozpowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci oraz zapoznanie z wybranymi miastami i regionami Polski, z których pochodzą omawiane legendy, baśnie.
Cele szczegółowe:
• doskonalenie sprawności umysłowej, poznawczej i manualnej,
• rozbudzenie nawyku czytania,
• rozwijanie słownictwa (zakresu pojęć), frazeologii,
• rozszerzenie zakresu wiedzy o Polsce,
• poszerzanie wiedzy ogólnej,
• rozbudzenie ciekawości poznawczej,
• rozwijanie twórczej wyobraźni, spostrzegawczości,
• integrowanie grupy i nauka współdziałania w zespole,
• rozwijanie fantazji, pobudzanie do aktywności,
budzenie chęci odkrywania nowych rzeczy,
• kształtowanie postaw moralnych (przestrzeganie ustalonych zasad, szacunku dla
siebie i innych – życzliwa rywalizacja)
4. Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane
a) Przyczyny opracowania i wprowadzenia innowacji ...