Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI w II klasie gimnazjum
Temat lekcji: Zastosowanie układów równań do rozwiązywania zadań tekstowych.Czas realizacji tematu: 45 minut
klasa 2a
Cele operacyjne:
Uczeń zna:
pojęcie układu równań
metody rozwiązywania układów równań: podstawiania i przeciwnych współczynników
Uczeń potrafi:
wyznaczyć niewiadomą z równania
rozwiązać układ równań I stopnia z dwiema niewiadomymi metodą podstawiania i przeciwnych współczynników
Cele wychowawcze:
stosowanie poznanych wiadomości w zadaniach praktycznych,
rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i spostrzegawczości
Metody pracy:
praca z podręcznikiem
ćwiczeniowa
ocena koleżeńska
Formy pracy:
praca indywidualna
praca z całą klasą
praca w grupach 2-osobowych
Środki dydaktyczne:
podręcznik „Matematyka z plusem” GWO str. 110-119
Przebieg lekcji:
Sprawdzenie listy obecności.
Sprawdzenie pracy domowej.
Przedstawienie uczniom celu lekcji.
Jest to pierwsza z cyklu lekcji dotyczących zastosowania poznanych metod rozwiązywania układów równań do zadań praktycznych dotyczących zbiorów liczbowych, cen towarów, zadań geometrycznych oraz obliczeń procentowych, w tym stężenia procentowego roztworu. Uczeń w ciągu tych lekcji ma nauczyć się analizować zadanie tzn. ustalać i opisywać niewiadome w zadaniach, określać zależności między nimi oraz zapisywać treść zadania z użyciem symboli literowych i znaków działań.
Analiza i rozwiązanie zad.1/110.
Nauczyciel pokazuje uczniom, jak prawidłowo wykonuje się analizę zadania. Następnie wspólnie z uczniami układa właściwy układ równań i rozwiązuje go, przypominając na czym polega rozwiązywanie równań danych w postaci proporcji. Po rozwiązaniu zadania sprawdza poprawność rozwiązania i zapisuje odpowiedź na tablicy.
Analiza i rozwiązanie zad.5/110.
N-l wspólnie z uczniami wprowadza niezbędne oznaczenia oraz układa układ równań. Następnie uczniowie indywidualnie, w swoich zeszytach, zapisują układ równań zgodnie z warunkami zadania. Jeden z uczniów na tablicy rozwiązuje go wybraną przez siebie metodą i zapisuje odpowiedź.
Ocena koleżeńska w parach (praca ok. 10-15 minut)
Uczniowie otrzymują dwa zadania do samodzielnego rozwiązania podobne do rozwiązywanych na tablicy: zad. 19/119 i zad.6/110
Uczniowie siedzący obok siebie w ławkach wymieniają się rozwiązaniami. Sprawdzają poprawny zapis układu równań zgodnie z warunkami zadania. Piszą informację zwrotną: czy analiza zad. była poprawna, czy dobrze zapisano zależności między niewiadomymi, czy poprawnie rozwiązano układ, była odpowiedź, gdzie były pomyłki...
Informacja zwrotna pod każdym zadaniem
analiza zadania
ułożenie poprawnego układu r-ń
poprawne rozwiązanie
odpowiedź
Nauczyciel na bieżąco sprawdza pracę uczniów i pomaga tym, którzy nie radzą sobie.
Podsumowanie lekcji i ocena pracy.
Uczniowie otrzymują „+” na konto aktywności na lekcji za każde rozwiązane bezbłędnie zadanie.
Zapisanie pracy domowej.
Zad. 2/110 (podręcznik), zad 23,24/45 (zbiór zadań)
Dla chętnych zadania o podwyższonym stopniu trudności: zad. 4 ...