Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Nowy podział świata.
Autor: Magdalena Kaczmarek
Klasa: III liceum
Liczba jednostek lekcyjnych: 1
Podstawa programowa – treści nauczania.
Państwo jako podstawowa forma zorganizowania społeczeństw; przemiany państw.
Kształtowanie się narodów Europy; ich wkład w historię; współistnienie i konflikty między państwami.
Cele lekcji.
Po skończonych zajęciach:
Uczeń wie:
• Kto tworzył „WIEKĄ TRÓJKĘ”.
• Jakie zmiany terytorialne nastąpiły po II wojnie światowej w Europie.
• Jakie były skutki II wojny światowej.
• Jakie państwa należały do bloku państw komunistycznych.
• Czym była „żelazna kurtyna”.
Uczeń rozumie:
• Znaczenie pojęć: „żelazna kurtyna”, denazyfikacja, demokratyzacja, demonopolizacja, demilitaryzacja, reparacje wojenne, blok wschodni, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, NATO, ONZ, Układ Warszawski, Plan Marshalla, dekolonizacja.
Uczeń potrafi:
• Analizować źródło historyczne.
• Pracować z mapą historyczną.
• Pracować ze źródłem ikonograficznym.
• Wymienić skutki wojny.
• Omówić podstawowe cele działania NATO i ONZ.
• Omówić założenia Planu Marshalla.
• Wymienić państwa bloku wschodniego.
Środki dydaktyczne:
• Podręcznik do historii w liceum.
• Karta pracy.
• Interaktywna mapa.
• Prezentacja multimedialna.
Metody pracy:
• Elementy wykładu.
• Praca z mapą, źródłem historycznym, źródłem ikonograficznym.
• Praca z kartą pracy.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
• Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji oraz celów lekcji, rozdanie kart pracy.
• Nauczyciel wraz z uczniami omawia okoliczności zakończenia II wojny światowej.
Faza realizacyjna:
• Uczniowie z pomocą nauczyciela przypominają postanowienia konferencji w Poczdamie, oraz wymieniają osoby tworzące „wielką trójkę”.
• Uczniowie wykonują zadania z karty pracy: 1, 2, 3, 5.
• Uczniowie podejmują próbę wymienienia skutków II wojny światowej, biorąc pod uwagę straty w ludziach, straty materialne, zmiany terytorialne.
• Nauczyciel dokonuje, z pomocą prezentacji multimedialnej, analizy wymienionych przez uczniów skutków II wojny światowej oraz omawia pozostałe, niewymienione przez uczniów skutki.
• Po omówieniu wyżej wymienionego zagadnienia uczniowie uzupełniają na podstawie zdobytej wiedzy kartę pracy zadania: 4, 6.
• Kolejnym etapem lekcji jest omówienie zagadnienia „żelazna kurtyna”. W tym celu uczniowie zapoznają się z fragmentem przemówienia Winstona Churchilla. Następnie na mapie zaznaczają państwa znajdujące się za „żelazną kurtyną”.
• Podsumowaniem zajęć jest uzupełnienia zadań z karty pracy: 7 i 8.
Faza podsumowująca:
• Na zakończenie zajęć nauczyciel sprawdza karty pracy. Prowadzi także z uczniami pogadankę na temat skutków II wojny światowej, i razem z nimi podejmuje próbę oceny tych skutków, biorąc pod uwagę w szczególności działalność organizacji międzynarodowych.
Opracowała
Magdalena Kaczmarek