Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Karta pracy – zadanie dla grupy
Dwóch rolników: Janek i Witek kłócili się o to, który z nich ma większe pole.
- Jak Twoje pole może być większe!!! Przecież moje jest znacznie dłuższe! –
mówił Janek.
- Ale moje jest szersze! – twierdził Witek.
Postanowili, że zmierzą dokładnie swoje pola. Oto, co otrzymali:
DŁUGOŚĆ
SZEROKOŚĆ
POLE JANKA
90 m
40 m
POLE WITKA
60 m
60 m
Po tych pomiarach Janek rzekł:
- Moje pole jest aż o 30 m dłuższe, a tylko o 20 m krótsze od Twojego. Już
przegrałeś!
- Nie, nie –odparł Witek. Tak nie można. Mam pomysł jak rozwiążemy problem.
Narysujmy nasze pola na kartkach, to nam dużo pomoże.
- Ciekawe jak Ty zmieścisz te rysunki- śmiał się Janek.
- A słyszałeś o czymś takim jak skala! Trzeba tylko odpowiednio zmniejszyć
wymiary naszych pól.
I tu podał taki przykład: moje biurko ma wymiary 100 cm na 40 cm. Jeżeli
podzielę 100 cm przez 10, oraz 40 cm przez 10, to otrzymam odpowiednio 10 cm i
4 cm. Prostokąt o takich wymiarach już zmieszczę na kartce. Wtedy mówię, że
narysowałem blat biurka w skali 1:10 ( „jeden do dziesięciu”), czyli 10 razy
pomniejszony.
A CO MOŻE OZNACZAĆ SKALA 1:1?
A SKALA 10:1? JAK MYŚLISZ?
(podpowiedź - podręcznik, str. 155)
Teraz zadanie dla Was:
Jak narysować pole Janka i Witka? Ile razy zmniejszyć, by nie zabrakło kartki?
Pamiętacie, aby zmniejszać zarówno długość jak i szerokość pól oraz aby oba rysunki
były narysowane w takiej samej skali (jakiej? –ile razy zmniejszyliście wymiary pól
rolników?).
Rysunki już powstały? To pomóżcie Jankowi i Witkowi. Jak rozstrzygnąć ich spór?
Może trzeba teraz porozcinać powstałe figury? Może każdą z nich podzielić na
jednakowe kwadraciki (np. 1 cm x 1 cm) i sprawdzić, w której jest ich więcej?
zaprezentujcie swoje rozwiązania
uzasadnijcie swoją decyzję
rysunki są mile widziane