Dodaj publikację
Autor
Ewelina Jędrzejewska
Data publikacji
2014-05-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
102

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Autorski program koła matematycznego: Matematyka da się lubić.
 Pobierz (doc, 67,0 KB)

Podgląd treści

AUTORSKI PROGRAM

KOŁA MATEMATYCZNEGO

DLA KLASY III

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

NA ROK SZKOLNY 2011/2012

„Matematyka da się lubić”

Opracowała
mgr Ewelina Jędrzejewska
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

Spis treści:

I. Wstęp – koncepcja programu
II. Cele ogólne i szczegółowe
III. Metody pracy
IV. Formy pracy
V. Środki dydaktyczne
VI. Materiał nauczania
VII. Przewidywane efekty
VIII. Ewaluacja

I. Wstęp – koncepcja programu

Program koła matematycznego,, Matematyka da się lubić’’ oparty jest
na przewidywanych osiągnięciach ucznia w zakresie kształtowania umiejętności
matematycznych według. Programu edukacji wczesnoszkolnej. Klasy 1–3 Razem w szkole. (aut. programu: Jolanta Brzózka, Katarzyna Harmak, Kamila Izbińska, Anna Jasiocha, Wiesław Went).
Program przewidziany jest do realizacji w ciągu jednego roku szkolnego, w klasie III, w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Program ma na celu utrwalenie oraz poszerzenie wiadomości i umiejętności
matematycznych, kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie pomysłowości w myśleniu i działaniu. Realizacja jego ma wdrożyć uczniów do samodzielnego, logicznego myślenia, rozwijać ich zdolności i zainteresowania, a także przygotować do dalszej edukacji matematycznej, udziału i osiągania sukcesów w konkursach matematycznych. Matematyczne rozumowanie to podstawa do odnoszenia sukcesów nie tylko w matematyce.
Zadaniem nauczyciela jest poszukiwanie, tworzenie takich metod kształcenia
i wychowania, które w atmosferze radości pozwalają uzyskać jak najlepsze rezultaty, udowodnią, że matematyka nie musi być smutna i trudna, a może być wesoła i łatwa. Matematykę da się lubić.

2 . Cele ogólne:
➢ rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych;
➢ rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych, nietypowych rozwiązań;
➢ kształtowanie giętkości i oryginalności myślenia;
➢ uczenie uważnego analizowania treści zadania i niekonwencjonalnego sposobu dochodzenia do poprawnego wyniku;
➢ wdrażanie do rozwiązywania różnych problemów praktycznych;
➢ poszerzenie i pogłębienie wiedzy matematycznej uczniów o zagadnienia wykraczające poza program nauczania;
➢ przygotowanie uczniów do udziału w konkursach;
➢ kształtowanie zasad dobrej organizacji pracy, dyscypliny myślenia; staranności, krytycyzmu, stałego korygowania błędów, uznawania racji popartych poprawnym rozumowaniem, tolerancji wobec innych.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
➢ czyta ze zrozumieniem i analizuje treść zadania, poszukuje różnych sposobów jego rozwiązania;
➢ stosuje symbole literowe i rysunkowe przy rozwiązywaniu zadań;
➢ zna i potrafi korzystać z pojęć, definicji, praw matematycznych;
➢ korzysta z informacji za pomocą tabel i wykresów;
➢ poszerza zakres wiadomości z matematyki o niektóre zagadnienia klasy IV;
➢ potrafi logicznie myśleć, uogólniać, wyciągać wnioski;
➢ potrafi zastosować zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce;
➢ potrafi zaplanować i zorganizować własną pracę oraz współpracować w zespole;
➢ potrafi krytycznie odnieść się do własnego i cudzego rozumowania;
➢ posiada niezbędną wiedzę i pozytywną motywacje do wzięcia udziału w różnego rodzaju konkursach;
➢ podejmuje wysiłek i kształtuje takie cechy swego charakteru jak: samodzielność, kreatywność, systematyczność, dokładność i wytrwałość w pokonywaniu trudności ...