Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM AUTORSKI KÓŁKA MATEMATYCZNEGO
DLA UCZNIÓW
ZDOLNYCH KL.III GIMNAZJUM
"W ŚWIECIE MATEMATYKI''
GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II
W KOCHANOWICACH
OPRACOWAŁA:
MGR JUSTYNA KOZA
SPIS TREŚCI:
I. WSTĘP
II. CELE EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE
III. TREŚCI NAUCZANIA
IV. METODY PRACY
V. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
VI. EWALUACJA PROGRAMU
VII. LITERATURA
I. WSTĘP
W każdej klasie istnieje grupa uczniów posiadająca szczególne zdolności matematyczne. Wymaga to nowatorskich, efektywnych rozwiązań w indywidualnej pracy dydaktyczno- wychowawczej, kształceniu i rozwijaniu zainteresowań uczniów oraz wdrażaniu ich do samodzielnej pracy.
Praca z uczniem uzdolnionym jest bardzo ważnym elementem pracy. Z myślą o takich uczniach prowadzę koło matematyczne. W klasie trzeciej gimnazjum jest wyjątkowo dużo różnych konkursów matematycznych oraz egzamin gimnazjalny,w których doskonale przydaje się wiedza zdobyta na tych zajęciach.
Na lekcjach przedmiotu trudno znaleźć wystarczającą ilość czasu by pokazać uczniom
piękno przedmiotu jakim jest matematyka, różnorodność jej zastosowań, podkreślić
znaczenie w życiu codziennym oraz stworzyć uczniom warunki do samodzielnego
pokonywania trudności i osiągnięcia satysfakcji z twórczej i ambitnej pracy .
Myśląc o takich uczniach gimnazjum opracowałam program, który takie możliwości stwarza.Obserwując i analizując przez ostatnie lata konkursy matematyczne i egzaminy gimnazjalne, można ocenić, które treści programowe uczniowie opanowali lepiej, a które są dla nich niejasne i niezrozumiałe. Dlatego program mój opiera się głównie na tych zagadnieniach, które pojawiają się najczęściej i które sprawiają uczniom pewien kłopot.
Koło matematyczne odbywa się przez cały rok szkolny jedną godzinę w tygodniu. Udział w nich biorą uczniowie, którzy chcą startować w konkursach matematycznych, oraz pragną dobrze przygotować się do egzaminu.
II. CELE EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE:
Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach matematycznych.
Powtórzenie materiału do egzaminu gimnazjalnego
3. Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania zadań, problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego
i życia codziennego.
4. Praktyczne utrwalenie wiadomości zdobytych na lekcjach
5. Przyzwyczajenie uczniów do samodzielnego uczenia się.
6. Rozwój własnych zainteresowań i uzdolnień- kształtowanie osobowości.
7. Przyswojenie języka matematycznego, dostrzeganie, formułowanie i rozwiązywanie problemów przy wykorzystaniu poznanej wiedzy.
8. Rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie łamigłówek, krzyżówek matematycznych
9. Szukanie różnych dróg rozwiązań tego samego problemu.
Rozbudzanie zainteresowań matematycznych
Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowanego wysiłku intelektualnego
Wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości
III. TREŚCI NAUCZANIA
1. Podzielność w zbiorze liczb naturalnych,
2. Potęgi i pierwiastki
3. Rozwiązywanie zadań konstrukcyjnych
4. Procenty, lokaty, odsetki bankowe
5. Krzyżówki matematyczne, zadania logiczne
6. Figury geometryczne-własności, obliczanie pola
7. Wzory skróconego mnożenia w zadaniach na dowodzenie
8. Odczytywanie informacji z wykresów i diagramów
9. Rozwiązywanie ...