Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Milena Majda
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z HISTORII
I SPOŁECZEŃSTWA W KLASACH IV – VI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W OSTRÓWKU
PSO z historii i społeczeństwa został opracowany na podstawie:
Rozporządzeń- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. (Dz.U. nr 83 poz. 526) w sprawie warunków i sposobu oceniania. klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz Rozporządzenia MEN z 13 lipca 2007r. (Dz. U. nr 130 poz. 906) zmieniające powyższe rozporządzenie.
Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
- Programu nauczania historii i społeczeństwa ,,Wczoraj i dziś” (klasy IV,V) oraz ,,Dzień dobry historio!” (klasa VI)
I. ZASADY OGÓLNE
Cele PSO:
• sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy i zdobytych umiejętności
• mobilizowanie uczniów do dalszej nauki
• stymulowanie rozwoju ucznia
• diagnozowanie poziomu nauczania
II. OCENIE PODLEGA:
• Stopień opanowania materiału faktograficznego
• Dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych
• Umiejętność selekcji wydarzeń historycznych
• Stopień rozumienia tematu
• Znajomość chronologii, pojęć. postaci historycznych
• Określenie rodzaju źródła historycznego, umiejętność jego interpretacji
• Umiejętność porównywania, dostrzegania różnic i podobieństw w procesie dziejowym
• Lokalizacja czasowo- przestrzenna omawianych wydarzeń
• Orientacja na mapie
• Aktywność na lekcjach
III. Uczeń ma obowiązek:
- systematycznego prowadzenia zeszytu przedmiotowego ( zapisy tematów, notatki, zapisy poleceń ustnych lub pisemnych) oraz zeszytu ćwiczeń
- systematycznego odrabiania prac domowych: w ćwiczeniach bądź w zeszycie
przedmiotowym
- systematycznego przygotowywania się do zajęć lekcyjnych
- stosowania na zajęciach i sprawdzianach długopisów z niebieskim lub czarnym wkładem ( zakaz używania długopisów ścieralnych)
IV. Uczeń ma prawo:
- zgłosić bez podania powodu nieprzygotowanie do lekcji ( brak podręcznika i zeszytów, odpowiedź, niezapowiedziana kartkówka, brak potrzebnych materiałów na zajęcia)
* klasie czwartej i piątej( I h. tygodniowo) raz w semestrze
* w klasie szóstej (2h. tygodniowo) raz w semestrze
- braku raz w półroczu zeszytu ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego
- brak pracy domowej jest równoznaczny z otrzymaniem minusa – cztery razy minus – ocena niedostateczna( w przypadku prac długoterminowych za jej brak uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną)
V. Formy sprawdzania osiągnięć uczniów:
1. Testy, sprawdziany – rozumiane jako samodzielne pisemne prace kontrolne uczniów przeprowadzone podczas zajęć edukacyjnych i obejmujące określony materiał tematyczny(wg harmonogramu):
a) są zapowiedziane i poprzedzone lekcją powtórzeniową
b) podlegają poprawie w terminie 2 tygodni od otrzymania oceny
2. Kartkówki– rozumiane jako krótkie prace pisemne sprawdzające wiadomości i
umiejętności uczniów i obejmujące jeden zakres tematyczny;
a) nie są zapowiadane;
b) trwają nie dłużej j niż 20 minut;
c) nie podlegają poprawie;
3. Wypowiedź ustna – raz w okresie (klasa IV-V) i dwa razy w okresie klasa VI
Kryteria oceniania odpowiedzi ustnej z historii i społeczeństwa
Podczas odpowiedzi ustnej uczeń otrzymuje :
Ocenę bardzo dobrą
- sprawnie posługuje się zdobytą podczas ...