Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z MATEMATYKI
PRZEPROWADZONYCH W KL. 6B SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W ZESPOLE SZKÓŁ SAMORZĄDOWYCH W KOBYLNICY
PROWADZĄCY ZAJĘCIA:
Dorota Ignaczak
KLASA:
6B
TEMAT:
Własności trójkątów i czworokątów – powtórzenie.
CELE OGÓLNE:
Powtórzenie i utrwalenie własności wielokątów
Powtórzenie i utrwalenie wzorów na obliczanie pół powierzchni figur płaskich
Kształcenie umiejętności pracy w grupach
Kształcenie umiejętności pracy samodzielnej
Klasyfikowanie trójkątów i czworokątów
Kształcenie umiejętności dodawania i mnożenia ułamków dziesiętnych
CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi wymienić własności boków, przekątnych, kątów oraz wysokości w trójkątach i czworokątach
Uczeń potrafi pracować samodzielnie jak i w parze
Uczeń potrafi logicznie myśleć
Uczeń potrafi klasyfikować trójkąty i czworokąty
Uczeń potrafi wykonać zadanie dotyczące wykorzystania własności trójkątów
Uczeń potrafi wykonać zadanie dotyczące wykorzystania własności czworokątów
Uczeń potrafi obliczać miary brakujących kątów w trójkątach
Uczeń potrafi podać wzór na obliczanie pól powierzchni figur płaskich
Uczeń potrafi dodawać i mnożyć ułamki dziesiętne
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ:
Standard
Uczeń potrafi współpracować w parze
Wskaźniki
Czy wszyscy uczniowie byli zaangażowani w pracę w parze?
Czy kulturalnie odnosili się do siebie?
Czy uczniowie pomagali sobie wzajemnie?
Czy panowała przyjazna atmosfera?
Czy uczniowie pracowali nie przeszkadzając innym?
SFORMUŁOWANE CELE DLA UCZNIA
Będziesz potrafił wymienić własności trójkątów i czworokątów
Będziesz potrafił obliczać krótkie zadania z wykorzystaniem poznanych własności
Będziesz potrafił obliczać miary brakujący kątów w trójkątach
METODA:
Pogadanka, ćwiczenia
FORMA PRACY:
Praca w grupach dwuosobowych
Praca samodzielna oraz zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
karty z narysowanymi trójkątami i czworokątami (jedna na parę); załącznik 1
karty pracy dla ucznia; załącznik 2 i załącznik 3
magnesy
mazaki
CZAS REALIZACJI: 45min
PRZEBIEG ZAJĘĆ
I FAZA WPROWADZAJĄCA
Sprawy organizacyjne.
Określenie celów zajęć i zapisanie tematu.
II FAZA REALIZACYJNA
Podział klasy na grupy dwuosobowe.
Rozdanie kart z jednym wielokątem (załącznik 1)
Praca w parach
Uczniowie starają się wypisać jak najwięcej własności (przy tym zadaniu uczniowie nie wypisują wzorów na obliczanie pól powierzchni figur płaskich ani na obliczanie obwodów).
Przedstawienie wyników swojej pracy
Dzieci prezentują swój wielokąt i krótko omawiają wypisane własności. Pozostali uczniowie sprawdzają czy nie brakuje żadnej z własności. Jeśli wszystko się zgadza, to dana para otrzymuje nagrodę (ołówek, linijka, plan lekcji itp.). Para, która popełni błąd lub nie wypisze wszystkich własności dostaje naklejkę z serii „zachętki i motywce”. Osoba, która doda brakującą własność również zostanie nagrodzona.
Po prezentacji wybieramy „najdroższy”/”najtańszy” wielokąt. Przyjmując wartość każdej własności 2,5zł zastanawiamy się, jaką co najmniej kwotą musielibyśmy dysponować, aby zakupić, np. prostokąt.
Rozdanie kart pracy (załącznik 2)
Praca samodzielna
Trzej uczniowie, którzy jako pierwsi poprawnie rozwiążą zadania ...