Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z MATEMATYKI
PRZEPROWADZONYCH W KLASIE II GIMNAZJUM
W ZESPOLE SZKÓŁ SAMORZĄDOWYCH W KOBYLNICY
PROWADZĄCY ZAJĘCIA:
Dorota Ignaczak
KLASA:
II A
DZIAŁ PROGRAMU:
Wyrażenia algebraiczne
TEMAT:
Mnożenie sum algebraicznych
CELE OGÓLNE:
Zapoznanie uczniów ze sposobem mnożenia sum algebraicznych
Rozwijanie umiejętności rachunku pamięciowego
CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi mnożyć sumy algebraiczne
Uczeń potrafi doprowadzać wyrażenia algebraiczne do prostszych postaci stosując mnożenie sum algebraicznych
SFORMUŁOWANY CEL DLA UCZNIA
Będziesz potrafił mnożyć sumy algebraiczne
METODA
Objaśnienia, pogadanka, ćwiczenia
FORMA PRACY
Indywidualna oraz grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Podręcznik
Plansza z narysowanym prostokątem (Rys.1, 2, 3)
Zeszyt
CZAS REALIZACJI: 45 min
PRZEBIEG ZAJĘĆ
I FAZA WPROWADZAJACA
1. Sprawy organizacyjne
2. Określenie celów zajęć i zapisanie tematu
3. Pytania do uczniów:
Co nazwiemy jednomianem? (Podaj przykład)
- każdą liczbę
- każdą literę
- iloczyn liczby i litery
Podaj przykład sumy algebraicznej
II FAZA REALIZACYJNA
Podaj wzór na pole prostokąta o bokach a,b ; x,y ; 2k,m
Ile wynosi długość boków prostokąta (Rys.1 na tablicy)
dcabdcab
d
c
a
b
d
c
a
b
oraz
Podaj wzór na pole prostokąta o bokach oraz
Jakie pola mają prostokąty: I, II, III, IV? (Rys.2 na tablicy)
dcababacdbdcdcababacdbdcdcabIIIIIIIVdcabIIIIIIIV
d
c
a
b
ab
ac
db
dc
d
c
a
b
ab
ac
db
dc
d
c
a
b
I
II
III
IV
d
c
a
b
I
II
III
IV
Mają one odpowiednio pola: ab, ac, db, dc (Rys.3 na tablicy)
Pole całego prostokąta można wyrazić jako sumę czterech iloczynów
Zatem
Widzimy, że pole prostokąta to suma pól mniejszych prostokątów.
dcababacdbdcdcababacdbdc(Zapis w zeszycie)
d
c
a
b
ab
ac
db
dc
d
c
a
b
ab
ac
db
dc
Aby pomnożyć dwie sumy należy pomnożyć każdy składnik pierwszej sumy w nawiasach przez każdy składnik drugiej sumy w nawiasach.
Przypominamy wzór na iloczyn potęg o jednakowych podstawach
oraz jedną z własności działań na pierwiastkach
Praca z całą klasą. Rozwiązywanie zadania 1.
Zadanie 1 Wykonaj mnożenie sum algebraicznych i zredukuj wyrazy podobne.
Samodzielna praca z podręcznikiem. Prezentacja wybranych przykładów z zadań na tablicy.
Zadanie 1,2,4/82 (z podręcznika)
Zadanie 16/91 (z podręcznika)
III FAZA PODSUMOWUJĄCA
Powtórzenie na czym polega mnożenie sum algebraicznych
Zadanie i omówienie pracy domowej
(Zadania, których uczeń nie zdąży wykonać na lekcji są jego pracą domową)
BIBLIOGRAFIA
„Matematyka z plusem” Podręcznik do matematyki dla klasy drugiej gimnazjum. Praca zbiorowa pod redakcją Małgorzaty Dobrowolskiej. GWO
Publikacja „Jak przygotować się do hospitacji diagnozującej?. Dorota Chruściel, Ewa ...