Dodaj publikację
Autor
Joanna Adamska
Data publikacji
2014-06-09
Średnia ocena
5,00
Pobrań
254

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program edukacyjny zajęć pogłębiających zainteresowania czytelnicze uczniów „Czytam, więc jestem”.
 Pobierz (docx, 28,6 KB)

Podgląd treści

„Czytanie rozwija rozum młodzieży,

odmładza charakter starca, uszlachetnia w chwilach pomyślności,

daje pomoc i pocieszenie w przeciwnościach”

Marcus Tullius Cicero

WSTĘP

Internet, telewizja, radio i komputer są efektami cywilizacji i postępu. To środki masowego przekazu, które zawładnęły życiem współczesnego człowieka. Żyjemy w świecie, w którym środki audiowizualne w ogromny sposób wpłynęły na czytelnictwo książek wśród młodzieży.

Rozwój nowych mediów wpłynął na zmianę funkcjonowania wielu instytucji, w tym bibliotek szkolnych. Zgodnie z nową podstawą programową zadaniem biblioteki na III etapie edukacyjnym jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych – na zajęciach z różnych przedmiotów. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji.

Biblioteka w zreformowanej szkole pełni szczególną rolę, zarówno dydaktyczną jak i wychowawczą. Towarzyszy uczniom przez wszystkie etapy ich kształcenia. Dlatego taż pełni ona tak ważną rolę w nauczaniu.

Biblioteka wyposażona w dobrze dobrany zbiór wydawnictw zwartych, ciągłych i zasobów multimedialnych, ze stanowiskami komputerowymi i dostępem do Internetu, to cenne miejsce dla uczniów. Miejsce, w którym mogą znaleźć odpowiednie materiały i pomoc do nauki, a także pogłębiać swoje zainteresowania czytelnicze. Dobry kontakt bibliotekarza z uczniami i stworzenie przyjaznych warunków w bibliotece szkolnej sprzyja optymalnemu rozwojowi uczniów w wielu aspektach. Uczniowie zapraszani do czytania książek, zachęcani do uczestnictwa w konkursach, inspirowani do samorealizacji przez własną twórczość literacką, często przychodzą właśnie do biblioteki. Organizowane w bibliotece grupowe zajęcia z młodzieżą stwarzają szerokie pole do działań propagujących czytelnictwo i biegłość w wyszukiwaniu niezbędnych informacji.

Wyżej wymienione czynniki zainspirowały mnie do napisania programu „Czytam, więc jestem”.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Program zajęć pogłębiających zainteresowania czytelnicze przeznaczony jest dla III etapu edukacyjnego na poziomie gimnazjum. Jest to program rozbudzający zainteresowania czytelnicze uczniów i kształtowania kultury czytelniczej. Jest programem edukacyjnym zgodnym z Nową Podstawą Programową. Jego istotą jest wspieranie wszechstronnego rozwoju młodego człowieka na etapie edukacji w gimnazjum. Program ma służyć rozwijaniu zainteresowań czytelniczych uczniów, kształtowaniu kultury czytelniczej młodego człowieka oraz rozwijaniu możliwe wszechstronnie osobowości ucznia, w tym jego zainteresowań intelektualnych, a także inspirowanie uczniów do poszukiwania informacji na określony temat. Ideą jego jest również wspieranie uczniów nieśmiałych, mających niskie poczucie wartości, trudności z adaptacją i odnalezieniem się w środowisku szkolnym.

CELE OGÓLNE

wzbudzanie zainteresowań czytelniczych,

kształtowanie właściwej techniki i tempa czytania,

doskonalenie głośnego czytania,

kształtowanie umiejętności ...