Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Elżbieta Florys 30.04.2009.
KONSPEKT LEKCJI HISTORII DLA KLASY III Tg.
TREŚCI PROGRAMOWE: Polska w dziejach gospodarki i struktur społecznych Europy. Postawy jednostek oraz grup społecznych wobec potrzeb epok.
TEMAT: Gospodarka II Rzeczpospolitej.
CELE LEKCJI:
UCZEN ZNA:
• główne problemy ekonomiczne odrodzonego państwa polskiego,
• pojęcia: Polska A i B, COP, inflacja, reforma walutowa,
• cele reform przeprowadzonych przez władze II RP.,
• postacie: Władysława Grabskiego, Eugeniusz Kwiatkowskiego,
UCZEN ROZUMIE:
• doniosłość oraz przyczyny reform wprowadzonych przez władze,
• znaczenie gospodarki w rozwoju państwa,
UCZEN POTRAFI:
• dostrzec różnice gospodarcze, kulturowe i społeczne utrudniające unifikację ziem polskich,
• omówić główne problemy gospodarki dwudziestolecia międzywojennego, wskazać ich przyczyny,
• przedstawić w porządku chronologicznym przemiany ekonomiczne II RP.,
• wskazać na mapie granice Centralnego Okręgu Przemysłowego,
• wyjaśnić cel oraz przyczyny położenia Cop-u w widłach Wisły i Sanu,
• dokonać analizy źródła w oparciu o dołączone pytania,
• ocenić działanie władz II RP w dziedzinie gospodarki,
METODY: pogadanka, praca z podręcznikiem, praca z mapą, analiza tekstu źródłowego, analiza foliogramów,
FORMA: praca w grupach, praca z całą klasą, praca indywidualna,
ŚRODKI: foliogramy przygotowane przez nauczyciela; mapa II RP - J. Tazbir, atlas historyczny dla szkół średnich, Warszawa 2000, s.45, 47; podręcznik dla III klasy- B. Burda, B. Halczk, R.M. Józefiak, M. Szymczak, Historia najnowsza, Gdynia 2004, s.99-105, karta pracy przygotowana przez nauczyciela.
PRZEBIEG LEKCJI:
• Czynności organizacyjne, sprawdzenie obecności.
I. FAZA WPROWADZAJĄCA:
1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie faktów związanych z odzyskaniem prze Polskę niepodległości.
2. Zapoznanie uczniów z celem lekcji: uświadomienie ważności oraz przyczyn reform wprowadzanych prze władze II RP.
II. FAZA REALIZACYJNA:
1. Praca w grupach, analiza tekstu źródłowego, analiza mapy s. 47 – nauczyciel prosi uczniów o dokonanie analizy tekstu źródłowego i omówienie problemów przed jakimi staje nowopowstałe państwo polskie
GRUPA I - sytuacja w zaborze pruskim,
GRUPA II - sytuacja w zaborze rosyjskim,
GRUPA III - sytuacja w zaborze austriackim,
GRUPA IV – problemy unifikacji ziem II RP,
2.Prezentacja pracy poszczególnych grup. Uzupełnienie treści przez nauczyciela.
3. Zapisanie w zeszycie głównych problemów utrudniających unifikację ziem II RP.
4. Praca w grupach, analiza tekstu podręcznika, analiza mapy s. 47 – uczniowie odszukują sposoby rozwiązania przez rząd poszczególnych problemów uszeregowanych w kartach pracy.
GRUPA I - - podręcznik s.100 – Reforma walutowa,
GRUPA II - podręcznik s. 98-100 – Problem reformy rolnej,
GRUPA III - podręcznik s. 101 – Działalność inwestycyjna, budowa Gdyni.,
GRUPA IV – podręcznik s. 103 – Budowa Centralnego Okręgu Przemysłowego.
5. Prezentacja pracy poszczególnych grup. Uzupełnienie treści przez nauczyciela.
III. FAZA PODSUMOWUJĄCA:
2. Wymień główne problemy gospodarcze, przed którymi stanęło państwo ...