Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM PRACY KÓŁKA TEATRALNO - CZYTELNICZEGO"ŚWIAT BAŚNI" PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJW SZAREM „Świat jest teatrem, aktorami ludzie, Którzy kolejno wchodzą i znikają” (Wiliam Szekspir)
Grażyna Dyrcz
Małgorzata Brączek – Caputa
PROGRAM PRACY KÓŁKA
CZYTELNICZO – TEATRALNEGO
PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ W SZAREM
Program przeznaczony jest dla uczniów szkoły podstawowej, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę poprzez czytanie i dla tych, którzy interesują się teatrem. Podstawowym założeniem programu jest podniesienie stanu czytelnictwa wśród uczniów, kształtowanie osobowości dzieci oraz przygotowywanie do odgrywania różnych ról w przyszłym życiu rodzinnym i społecznym. Głównym celem kółka jest rozmiłowanie w czytaniu, wspieranie rozwoju osobowości dzieci poprzez żywe słowo i teatralne formy. Nauczyciel pragnie również wydobyć z małych aktorów ukryte w nich zdolności, rozwijać wyobraźnię i pobudzać do twórczego działania. Obcowanie z literaturą i sztuką uczy myślenia, rozwija umiejętności czystej, poprawnej wymowy oraz pobudza uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i szkoły. Założenie kółka czytelniczo –teatralnego wyszło z inicjatywy dzieci i potrzeb szkoły. Uczniowie poprzez różnego rodzaju formy pracy z książką pragnęli rozwijać swoje zainteresowania kulturalne i miło spędzać wolny czas.
CELE I ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Celem zajęć jest wszechstronny rozwój osobowości, aktywności i twórczości dziecka. Wdrażanie do swobodnej, rzetelnej i sumiennej pracy nad sobą i w zespole oraz umiejętność zrozumienia człowieka i świata za pomocą poznawanych utworów.
Cele ogólne:
promowanie czytelnictwa
rozbudzanie motywacji czytania
rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury
rozwijanie pozytywnych cech charakteru np. życzliwość, szacunek, tolerancja
poznawanie dziedzictwa kultury polskiej i światowej
rozwijanie umiejętności recytatorskich i aktorskich
kształtowanie intelektu ucznia, bogacenie jego osobowości
rozwijanie umiejętności pracy w zespole
Cele szczegółowe:
poprawne czytanie oraz czytanie ze zrozumieniem
umiejętność krytycznego wyboru tekstów pisanych
umiejętność wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł
umiejętność korzystania z katalogów bibliotecznych
wydobywanie z utworów literackich wartości uniwersalnych
kształcenie umiejętności wypowiadania się na dany temat
wykorzystywanie cennych wartości książki w codziennym życiu
uczenie współdziałania i rozwiązywania problemów w grupie, klasie i w szkole
analizowanie utworów przez żywe słowo, ekspresję ruchową i plastyczną,
zdobycie ogólnej wiedzy teoretycznej dotyczącej teatru
wyodrębniania piękna języka i treści moralnych przedstawianych utworów,
przedstawienia sytuacji gestem, mimiką, ruchem,
poruszania się z wykorzystaniem mimiki, zgodnie z przedstawioną treścią,
poprawnego i jasnego wyrażania myśli,
dostrzeganie własnych sukcesów i porażek,
wdrażanie pomysłowości i rozbudzanie wyobraźni
uczenie elastycznego myślenia,
kształcenie wewnętrznej dyscypliny,
umiejętności komponowania kostiumów, lalek, dekoracji i scenek,
korzystanie z różnych dóbr kultury
kształcenie mówienia własnych, improwizowanych tekstów
uczenie świadomego przekazu z różnych dzieł medialnych
METODY I TECHNIKI PRACY
Najczęściej stosowane metody pracy na ...