Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Brączek - Caputa, Grażyna Dyrcz
Data publikacji
2014-07-07
Średnia ocena
0,00
Pobrań
129

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to program kółka teatralno-czytelniczego dla uczniów szkoły podstawowej.
 Pobierz (docx, 24,2 KB)

Podgląd treści

PROGRAM PRACY KÓŁKA TEATRALNO - CZYTELNICZEGO"ŚWIAT BAŚNI" PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJW SZAREM „Świat jest teatrem, aktorami ludzie, Którzy kolejno wchodzą i znikają” (Wiliam Szekspir)

Grażyna Dyrcz

Małgorzata Brączek – Caputa

PROGRAM PRACY KÓŁKA

CZYTELNICZO – TEATRALNEGO

PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ W SZAREM

Program przeznaczony jest dla uczniów szkoły podstawowej, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę poprzez czytanie i dla tych, którzy interesują się teatrem. Podstawowym założeniem programu jest podniesienie stanu czytelnictwa wśród uczniów, kształtowanie osobowości dzieci oraz przygotowywanie do odgrywania różnych ról w przyszłym życiu rodzinnym i społecznym.        Głównym celem kółka jest rozmiłowanie w czytaniu, wspieranie rozwoju osobowości dzieci poprzez żywe słowo i teatralne formy. Nauczyciel pragnie również wydobyć z małych aktorów ukryte w nich zdolności, rozwijać wyobraźnię i pobudzać do twórczego działania. Obcowanie z literaturą i sztuką uczy myślenia, rozwija umiejętności czystej, poprawnej wymowy oraz pobudza uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i szkoły. Założenie kółka czytelniczo –teatralnego wyszło z inicjatywy dzieci i potrzeb szkoły. Uczniowie poprzez różnego rodzaju formy pracy z książką pragnęli rozwijać swoje zainteresowania kulturalne i miło spędzać wolny czas.

CELE I ZAŁOŻENIA PROGRAMU

        Celem zajęć jest wszechstronny rozwój osobowości, aktywności i twórczości dziecka. Wdrażanie do swobodnej, rzetelnej i sumiennej pracy nad sobą i w zespole oraz umiejętność zrozumienia człowieka i świata za pomocą poznawanych utworów.

Cele ogólne:

promowanie czytelnictwa

rozbudzanie motywacji czytania

rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury

rozwijanie pozytywnych cech charakteru np. życzliwość, szacunek, tolerancja

poznawanie dziedzictwa kultury polskiej i światowej

rozwijanie umiejętności recytatorskich i aktorskich

kształtowanie intelektu ucznia, bogacenie jego osobowości

rozwijanie umiejętności pracy w zespole

      Cele szczegółowe:

poprawne czytanie oraz czytanie ze zrozumieniem

umiejętność krytycznego wyboru tekstów pisanych

umiejętność wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł

umiejętność korzystania z katalogów bibliotecznych

wydobywanie z utworów literackich wartości uniwersalnych

kształcenie umiejętności wypowiadania się na dany temat

wykorzystywanie cennych wartości książki w codziennym życiu

uczenie współdziałania i rozwiązywania problemów w grupie, klasie i w szkole

analizowanie utworów przez żywe słowo, ekspresję ruchową i plastyczną,

zdobycie ogólnej wiedzy teoretycznej dotyczącej teatru

wyodrębniania piękna języka i treści moralnych przedstawianych utworów,

przedstawienia sytuacji gestem, mimiką, ruchem,

poruszania się z wykorzystaniem mimiki, zgodnie z przedstawioną treścią,

poprawnego i jasnego wyrażania myśli,

dostrzeganie własnych sukcesów i porażek,

wdrażanie pomysłowości i rozbudzanie wyobraźni

uczenie elastycznego myślenia,

kształcenie wewnętrznej dyscypliny,

umiejętności komponowania kostiumów, lalek, dekoracji i scenek,

korzystanie z różnych dóbr kultury

kształcenie mówienia własnych, improwizowanych tekstów

uczenie świadomego przekazu z różnych dzieł medialnych

METODY I TECHNIKI PRACY

Najczęściej stosowane metody pracy na ...