Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH Z MATEMATYKI
„Polubić matematykę”
opracowała: Anna Marta Orzoł
I. Ogólne założenia programu: Program przeznaczony jest dla uczniów z klas IV-VI Szkoły Podstawowej w Zabielach, którzy mają trudności w zdobywaniu podstawowych umiejętności i wiedzy z matematyki. Szczególnie dla uczniów przebadanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Szczytnie i z orzeczeniami o obniżeniu wymagań programowych. Program w pełni uwzględnia edukację matematyczną, zawartą w Podstawie Programowej określonej przez MEN. Program ten jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom uczniów, ich rodziców i moim własnym. Program przygotowany został do realizacji w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Dobór treści pozwala na częste odwoływanie się do życia codziennego, co ułatwia uczniowi pojmowanie niektórych zagadnień.II. Cele edukacyjne.
Cele główne:
wyrównywanie braków edukacyjnych w zakresie realizowanych treści programowych, będących przyczyną trudności szkolnych,
zniwelowanie przykrych doświadczeń wiązanych z porażkami ucznia na lekcjach matematyki,
uświadomienie potrzeby znajomości pojęć matematycznych w codziennych sytuacjach życiowych,
wyjście naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców
wykorzystanie naturalnej chęci dziecka do nauki w formie zabaw i gier dydaktycznych
Cele wychowawcze zajęć:
• kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego
• wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości
• rozwijanie umiejętności pracy w grupie
• nauczanie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny
• wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów
• wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy
Cele dydaktyczne zajęć:
• uzupełnianie braków w wiadomościach matematycznych
• praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki
• stymulowanie logicznego myślenia
• analiza prostych zagadnień i problemów matematycznych
• rozbudzenie zainteresowania matematyką
• wykazanie powiązań między poszczególnymi działami matematyki
• wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do łatwiejszego zapamiętywania
• kształcenie aktywności na lekcjach zajęć wyrównawczych
• rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem
• rozwijanie pamięci oraz osiąganie przez uczniów sprawności rachunkowej
• przygotowanie do korzystania z tekstów użytkowych
III. Treści nauczania
Treści nauczania zaplanowane do realizacji na zajęciach zostały dobrane na podstawie:
opinii i orzeczeń wydanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Szczytnie.
Podstawy programowej z matematyki z 27 sierpnia 2012 r (w klasie IV i V)
Podstawy programowej z matematyki z 23 sierpnia 2007 r (w klasie VI)
programu nauczania „Matematyka z plusem” Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego
własnych spostrzeżeń, diagnoz i obserwacji uczniów
informacji od rodziców o trudnościach dzieci
publikacji nauczycieli z Internetu ,na temat metod pracy z uczniami z trudnościami w nauce
Rozkład materiału dla poszczególnych klas stanowi załącznik do programu i będzie realizowany elastycznie, ze szczególnym uwzględnieniem bieżących potrzeb uczniów.
IV. Osiągnięcia
• Uzyskanie sprawności w prostym rachunku pamięciowym, szacowaniu wyników, stosowaniu algorytmów działań sposobem pisemnym, dokonywaniu obliczeń za pomocą kalkulatora.
• Rozwiązywanie prostych zadań wymagających użycia liczb lub wykorzystania właściwości figur geometrycznych.
• Odczytywanie informacji ...