Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z KSZTAŁTOWANIA MOWY I MYŚLENIA
W GRUPIE 5 LATKÓW
Prowadząca: Dorota Ślesińska
Data: 07. 12. 2011.
TEMAT: Hałas czy cisza?
CEL OGÓLNY:
Rozumienie wpływu dźwięków na zdrowie i samopoczucie człowieka.
CELE OPERACYJNE:
Lokalizuje, klasyfikuje i nazywa źródła dźwięków dochodzących z otoczenia;
Umiejętnie współdziała w grupie podczas wykonywania wspólnego zadania;
Wymienia nazwę narządu odpowiedzialnego za odbiór dźwięków;
Charakteryzuje niektóre zasady sprzyjające higienie narządu słuchu;
Przewiduje niektóre negatywne skutki hałasu dla człowieka.
METODY:
Podająca : opowiadanie (historyjka obrazkowa), instrukcja, pogadanka;
Problemowa : metody aktywizujące-
burza mózgów (podawanie tematu zajęć na podstawie przedstawionej historyjki obrazkowej)
mapa pojęciowa- /plakat- folder/( klasyfikacja źródeł dźwięku na przyjemne i nieprzyjemne dla ucha );
Praktyczna : eksperyment, karty pracy.
P. Dennisona- „Kapturek myśliciela’
Metoda wizualizacji jako technika relaksacyjna
FORMY PRACY:
indywidualna
zespołowa
grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
historyjka obrazkowa;
emblematy dla każdego dziecka;
puszki szmerowe, tamburyno, grzechotka, bębenek;
schemat budowy ucha;
miska, folia, ryż, garnek, drewniana łyżka;
magnetofon, taśma z nagraniem różnych dźwięków;
ilustracje przedstawiające różne źródła dźwięków,
trzy kółka od sersa w kolorze emblematów;
arkusz szarego papieru dla każdej grupy z rozrysowanym szkieletem, klej;
karty pracy, kredki.
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Przywitanie z dziećmi i gośćmi.
CZĘŚĆ ZASADNICZA
Dzieci słuchają opowiadania nauczycielki, przyglądając się kolejnym obrazkom:
Scenka pierwsza ( przedstawia śpiącą córeczkę, której tak niezbędną na ten czas ciszę zakłóca piejący kogut).
Mama prosi:- Nie hałasuj, obudzisz mi chorą córeczkę.
Scenka druga ( tata kosi trawę w ogrodzie)
Mama prosi : - Wyłącz kosiarkę, nasze chore dziecko zasnęło.
Scenka trzecia (przyjeżdża wujek samochodem i głośno trąbi).
Mama prosi: - Wyłącz sygnał nie hałasuj. Obudzisz mi córeczkę.
Scenka czwarta (wraca brat ze szkoły i zaczyna bawić się wozem strażackim z głośnym sygnałem).
Mama prosi: - Nie przeszkadzaj, nie hałasuj. Obudzisz chorą siostrzyczkę
Scenka piąta (kot wskakuje na łóżko dziewczynki, mruczy przytulając się do poduszki dziecka)
Mama prosi: - Zostań kotku, mrucz swoje kołysanki, by chore dziecko mogło wypocząć.
Po wysłuchaniu historyjki obrazkowej dzieci mają za zadanie zgadnąć o czym będziemy dzisiaj na zajęciu mówić.
Rozmowa z dziećmi na temat historyjki. W jakich sytuacjach dzieciom, domownikom i innym ludziom przeszkadza hałas.
Posłuchaj, jaki dźwięk wydaje puszka. Dzieci siedzą w kręgu, przekazują sobie puszki szmerowe, wsłuchując się w wydobywane z nich dźwięki. Na umówiony sygnał odkładają puszki do wiadra. Nauczycielka zadaję pytanie: - Jakie dźwięki słyszeliście? Czy wszystkie były takie same? Czym się różniły dźwięki?
Zagadka:
„Dzieci je mają z obu stron głowy.
Z obu stron łowią dźwięki rozmowy.
A zając ma je wyżej, i chętnie nimi strzyże” . [uszy]
Nauczycielka zadaje pytanie: -Do czego ...