Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Jak pracować z uczniem nadpobudliwym psychoruchowo
( ADHD)?”
Zdaniem R. Barkleya ADHD to spektrum zaburzeń funkcji poznawczych, które
<< ma swoje źródło w niezdolności kontrolowania własnego zachowania w teraźniejszości, przez co chory nie jest w stanie sprostać wymogom w przyszłości >> ( zob. M. Kutscher, 2008, s.16)
Według H. Spionek nadpobudliwość przejawia się << bądź w całym zachowaniu dziecka, bądź w różnych jego sferach w postaci nadpobudliwości ruchowej, poznawczej lub emocjonalnej >> ( zob. A. Paszkiewicz, M. Łobacz, 2013, s. 193)
W polskim systemie oświatowym, uczeń mający zdiagnozowaną nadpobudliwość psychoruchową (ADHD), otrzymuje z poradni psychologiczno-pedagogicznej opinię,
w której zawarte są informacje na temat charakterystycznych symptomów zespołu nadpobudliwości psychoruchowych z zaburzeniami koncentracji uwagi.
Symptomy te mogą dotyczyć:
A) zaburzeń uwagi,
B) nadmiernej impulsywności,
C) nadruchliwości;
Zaburzenia uwagi należy rozumieć, jako << słabszą zdolność do koncentrowania się na wykonanym zadaniu >> ( zob. MEN, 2010, s.239)
U dziecka, które ma zaburzoną uwagę, mogą wystąpić takie trudności, jak:
1. problemy ze skupieniem uwagi na konkretnym bodźcu,
2. trudności z wyborem najważniejszego bodźca,
3. zapominanie poleceń, gubienie oraz zapominanie przedmiotów,
4. trudności z utrzymanie ciągłej uwagi podczas wykonywania określonego zadania,
5. trudności z organizowaniem sobie czasu pracy, nauki i zabawy,
6. szybkie przerywanie rozpoczętego zadania, lub przechodzenie do kolejnego zadania bez niedokończenia poprzedniego zadania;
Przez nadmierną impulsywność należy rozumieć << brak zdolności do zahamowania rekcji >> ( zob. MEN, 2010, s.240)
U ucznia, u którego stwierdzono nadmierną impulsywność, mogą pojawić się następujące trudności:
a) przerywanie innym uczniom podczas ich wypowiedzi,
b) działanie bez zastanowienia ( pod wpływem nagłego bodźca),
c) niecierpliwość,
d) nadmierna gadatliwość ( tzw. słowotok),
e) brak umiejętności planowania działań,
f) częsta zmiana różnych zajęć,
g) trudności z zaczekaniem na swoją kolej ( na przykład zabaw grupowych);
Ostatnim z elementów jest nadruchliwość, przez którą należy rozumieć << niczym nie uzasadniona aktywność ruchowa w porównaniu z innymi dziećmi w danej grupie wiekowej >> ( zob. MEN, 2010, s. 240)
Nadruchliwość u ucznia ze zdiagnozowanym ADHD przejawia się:
1. częstą potrzebą ruchu,
2. manipulowaniem różnymi przedmiotami ( na przykład długopisem),
3. nadmierną gadatliwością ( nadruchliwość w obrębie mięśni języka),
4. trudnościami ze spokojnym bawieniem się, nadmierną hałaśliwością,
5. nadaktywnością ruchową podczas siedzenia w ławce ( wiercenie się, kręcenie, wymachiwanie rękami i nogami, częste wstawanie, wychodzenie z ławki, bieganie po klasie ),
6. zaczepianie innych osób, potrącanie ich, dotykanie;
Uczeń posiadający opinię o nadpobudliwości psychoruchowej ( ADHD) opanowuje umiejętności i wiadomości wynikające z podstawy programowej dla kształcenia ogólnego.
Należy pamiętać, że nauczyciele powinni dostosować uczniowi warunki ...