Dodaj publikację
Autor
Alicja Czesak-Ptak
Data publikacji
2014-09-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
167

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program został opracowany  w celu uzyskania lepszych wyników na sprawdzianie w klasie szóstej. Zawiera on szczegółowe działania z zakresu nauczania matematyki w celu dobrego przygotowania uczniów do sprawdzianu zewnętrznego z matematyki.
 Pobierz (doc, 42,0 KB)

Podgląd treści


PROGRAM NAPRAWCZY Z MATEMATYKI

Podstawą konstruowania niniejszego programu jest analiza wyników:
-sprawdzianu dla klas szóstych w roku szkolnym 2011/2012,
-diagnozy edukacyjnej z matematyki klas piątych na zakończenie roku szkolnego 2011/2012,
-diagnozy edukacyjnej z matematyki klas szóstych na rozpoczęcie roku szkolnego 2012/2013.

Cel główny
Poprawa efektywności kształcenia z matematyki w szkole (lepsze wyniki sprawdzianu
w szkole podstawowej).

Podczas realizacji programu naprawczego należy pamiętać o takich ważnych aspektach, jak: wykorzystanie w programie naprawczym tego, co w zakresie nauczania matematyki robi się dobrze, co jest atutem i pewną wartością; wyrównanie podstawowych braków edukacyjnych; podniesienie poziomu opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu matematyki poprzez dostosowanie metod pracy do indywidualnych możliwości ucznia; zmniejszenie stresu związanego z niepowodzeniem szkolnym lub innego rodzaju trudnościami.

W roku szkolnym 2011/2012 na sprawdzianie klas szóstych sprawdzone zostały następujące umiejętności matematyczne:

Sprawdzana czynność ucznia
-porządkuje chronologicznie zdarzenia
-wyznacza liczbę spełniającą warunki zadania
-podaje średnicę koła spełniającego warunek określony w zadaniu
-wskazuje ilustrację graficzną sytuacji opisanej w zadaniu
-wskazuje osiemnastą część kwadratu
-ustala liczbę brył o wskazanej własności
-oblicza czas trwania filmu
-wyznacza sumę długości odcinków
-wyznacza ceny towarów
-dzieli przedział czasu na równe części
Działania z zakresu nauczania matematyki w celu dobrego przygotowania uczniów do sprawdzianu zewnętrznego z matematyki

1. Więcej obliczeń dotyczących czasu i kalendarza – zastosowanie w zadaniach tekstowych.
2. Utrwalanie wiedzy i umiejętności dotyczących ułamków dziesiętnych w odniesieniu do
rzeczywistości – zwłaszcza obliczenia pieniężne, zamiana jednostek długości i masy.
3. Więcej zadań na porównywanie różnicowe i ilorazowe w zadaniach tekstowych.
4. Doskonalenie umiejętności obliczania ułamka danej liczby w zadaniach tekstowych.
5. Systematyczne podnoszenie sprawności rachunkowej. Zwiększenie ilości ćwiczeń
dotyczących: działań pisemnych (zwłaszcza odejmowanie i dzielenie), działań na ułamkach
zwykłych oraz na ułamkach dziesiętnych.
6. Rozwijanie uzdolnień uczniów poprzez uczestnictwo w kółku matematycznym.
7. Wyrównywanie braków w ramach zespołu dydaktyczno-wyrównawczego z matematyki.
8. Przekazywanie rodzicom informacji o prowadzonych zajęciach pozalekcyjnych
i uświadomienie konieczności uczestnictwa ich dzieci w tych zajęciach, szczególnie
w przypadku uczniów z trudnościami.
9. Wyrabianie nawyku sprawdzania sensowności otrzymanych wyników.
10. Uczenie różnych strategii rozwiązywania zadań (w tym także zadań zamkniętych).
11. Doskonalenie umiejętności wykorzystania obliczeń związanych z czasem, pieniędzmi,
długością, objętością, powierzchnią i temperaturą.
12. Doskonalenie umiejętności wykorzystania własności liczb oraz figur w sytuacjach
praktycznych.
13. Uczyć korzystania z materiałów źródłowych, w tym z podręcznika.
14. Rozwijać logiczne myślenie poprzez stosowanie metod problemowych.
15. Wspomagać uczniów w planowaniu i organizowaniu własnej nauki.
16. Stosowanie metod aktywizujących w pracy lekcyjnej.
17. Organizowanie dodatkowych zajęć przed ...