Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Joanna Gołębiewska
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI KLASA V
Temat: Pola i własności figur płaskich- podsumowanie wiadomości.
CELE LEKCJI:
Cele ogólne:
1. Utrwalenie wiadomości o poznanych figurach płaskich.
2. Organizacja pracy w grupie.
3. Kształcenie umiejętności stosowania i wyboru odpowiedniego wzoru,
4. Rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce
Cele szczegółowe:
1. U c z e ń z n a :
- własności figur płaskich,
- wzory na pola figur płaskich
2. U c z e ń p o t r a f i :
- rozróżniać figury,
- opisywać figury,
- wykorzystywać wiadomości o figurach płaskich w zadaniach,
- wykorzystać swoje wiadomości i zdolności dla wspólnego dobra.
3. U c z e ń r o z u m i e :
- pojęcia związane z tematem lekcji,
- treści zadań i poleceń.
4. U c z e ń d o s k o n a l i :
- współpracę z zespołem koleżeńskim,
- tempo pracy.
FORMY I METODY PRACY:
1. Praca w grupach.
2. Prezentacja multimedialna
3. Wykonanie i prezentacja plakatu- mapy mentalnej
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
1. Cztery arkusze brystolu w różnych kolorach
2. Figury geometryczne romby, równoległoboki, trapezy, trójkąty, łącznie równej liczbie uczniów klasy.
3. Kopertki z zadaniami dla grup
4. Linijka, ekierka, cyrkiel, nożyczki, klej, kolorowe grube flamastry.
5. Laptop
6. Rzutnik
7. Projektor
PRZEBIEG LEKCJI:
C z ę ś ć w s t ę p n a:
1. Przedstawienie celów, zadań oraz sposobu oceniania lekcji, próba sformułowania tematu przez uczniów
2. Sprawdzenie zadania domowego- port folia nt. pola figur- samoocena uczniów
3. przypomnienie wiadomości o figurach – prezentacja multimedialna
Podział na grupy.
Dzieci losują przygotowane wcześniej przez nauczyciela kolorowe karteczki w kształcie figur i siadają przy stoliku zgodnie z wylosowana figurą . Na stolikach, obok arkuszy brystolu, powinny znajdować się także koperty z zadaniami, przyrządy, nożyczki, klej oraz kolorowe flamastry.
C z ę ś ć w ł a ś c i w a:
1. Rozpoczęcie pracy nad plakatem- mapa myśli mentalna
Dobrze jest zwrócić uwagę, aby uczniowie starali się wykorzystać całą powierzchnię brystolu, używali grubych pisaków, gdyż plakat powinien być z daleka czytelny. Należy także określić czas pracy – nie dłużej niż 20 min. W trakcie pracy uczniów nauczyciel dyskretnie obserwuje poszczególne grupy i udziela im ewentualnej pomocy.
2. Gotowe plakaty uczniowie wieszają na tablicy.
3. Prezentacja plakatów.
Następuje prezentacja prac przez przedstawiciela każdej grupy.
4. Ewaluacja- tarcza strzelnicza
P o d s u m o w a n i e:
1. Wybór najlepszego plakatu i uzasadnienie wyboru.
2. Ocena wybranego plakatu.
3. Krótkie podsumowanie.
4 ...