Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMAT: PRZYJAŹŃ JAKO JEDNA Z PODSTAWOWYCH WARTOŚCI W ŻYCIU
Nauczyciel prowadzący – Anna Michałowska
Forma organizacyjna – 1 godzina
CELE OGÓLNE:
Ukazanie czym jest przyjaźń
Uświadomienie wartości przyjaźni w życiu człowieka.
Przedstawienie cech prawdziwej przyjaźni i tego co ja buduje, a co niszczy.
Poznanie cech prawdziwego przyjaciela
UCZEŃ:
Umie podać cechy prawdziwego przyjaciela
Wie, jak rozwijać prawdziwą przyjaźń i być przyjacielem
Potrafi ocenić znaczenie prawdziwej przyjaźni
Liczy się ze zdaniem innych
Potrafi słuchać ze zrozumieniem
Potrafi współpracować w grupie
GŁÓWNE MYŚLI
Prawdziwą przyjaźń cechuje oddanie, lojalność, zaufanie oraz dotrzymywanie słowa
Prawdziwą przyjaźń cechuje otwarte i szczere porozumiewanie się, szacunek, przebaczenie oraz gotowość jej rozwijania.
Jeśli chcę mieć przyjaciela, najpierw sam muszę nim być
Kluczowe pojęcia
Przyjaźń: człowiek pozostający z kimś w bliskich zażyłych stosunkach
MATERIAŁY:
Karty pracy-
16 kwadratów
Twoje imię, Jak być prawdziwym przyjacielem
Kredki, długopisy, flamastry, klej, kolorowe karteczki, arkusze papieru, Dekalog przyjaźni, wybór cytatów o przyjaźni.
METODY PRACY:
Praca indywidualna, praca zespołowa, mini wykład, dyskusja, „burza mózgów”, gry i zabawy, pogadanka
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Czynności organizacyjne (5 min.). wychowawca wita się z grupą. Sprawdza obecność, przedstawia temat dzisiejszych zajęć i uświadamia cel dzisiejszego spotkania.
ĆWICZENIE 1.
16 KWADRATÓW
Wychowawca rozdaje każdemu kartkę z 16 KWADRATAMI.(ZAŁ. 1). Zadanie polega na tym aby policzyć kwadraty znajdujące się na kartce.
Ćwiczenie ma na celu pokazać, że ludzie nigdy nie są do końca tacy, jakimi się wydają na pierwszy rzut oka. Wyjście poza schematy myślowe pozwala zobaczyć ludzi takimi, jakimi mogą być, a nie tylko jak ich schematycznie postrzegamy. Należy poznać kogoś dopiero możemy go ocenić. (5 min.)
2. Wprowadzenie do tematu: Przyjaźń zajmuje dużo miejsca w życiu młodzieży, gdyż wiąże się z akceptacją i zaufaniem, które dla nich ogromnie ważne. Prawdziwa przyjaźń może wydawać się czymś nieuchwytnym. Bardzo jej pragną ale nie koniecznie wiedzą, co jest potrzebne, aby mieć taką relację, albo nie mają odpowiednich praktycznych umiejętności, żeby ją rozwinąć. Każdy człowiek chce mieć taką osobę, z którą może dzielić swoje smutki i radości. Aby między dwoma osobami narodziła się przyjaźń, musi zaistnieć więź, wokół której to uczucie będzie się rozwijać. Mogą to być wspólne zainteresowania, poglądy czy pasje. Podczas tych zajęć postaramy się określić, jakie cechy są potrzebne do nawiązania prawdziwej przyjaźni.
3. Wychowawca prosi uczniów o wypowiedź jak oni rozumieją przyjaźń.
Następnie wychowawca odczytuje definicję przyjaźni ze słownika – definicja przyjaźni ze Słownika Języka Polskiego”: bliskie, serdeczne stosunki z kimś, oparte na wzajemnej życzliwości, szczerości, zaufaniu, możliwości liczenia na kogoś ...